15 380 läst · 164 svar
15k läst
164 svar
Kan en styrelse ändra till individuell debitering av el som nödvändig åtgärd
Jo, men värdet verkar inte för mig vara en bra utgångspunkt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 742 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 742 inlägg
Ofta finns det ju skrivningar i stadgarna som tillåter att årsavgiften till del fördelas efter andelstal och till del (vad gäller driftskostnader) fördelas utifrån t ex lägenhetsyta eller per lägenhet. Det förra kan ju passa bra om man trivs med det för uppvärmning och t ex el. Det senare kanske passar bra för TV/internet? Eller el?D Daniel 109 skrev:
Kan ge härliga diskussioner i föreningen utifrån vad olika människor lägger in i sina tolkningar av rättvisa...
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Nä individuell mätning är inget jag tror på.
Frågan om styrelsen kan ändra debiteringsformen när det gäller elen. Så måste man tänka på att styrelsen har mandat att höja avgiften. Så de skulle kunna justera avgiften med hänvisning till den höga elkostnaden.
Frågan om styrelsen kan ändra debiteringsformen när det gäller elen. Så måste man tänka på att styrelsen har mandat att höja avgiften. Så de skulle kunna justera avgiften med hänvisning till den höga elkostnaden.
Det är likadant i min förening, dvs att tex en exakt likadan 3:a har olika avgift beroende på om om den ligger på första eller femte våningen.Claes Sörmland skrev:
Jag förstår dock inte logiken bakom detta, avgiften ska ju täcka kostnader för tex avlopp, sophämtning och yttre skötsel. Den kostnaden är ju densamma oavsett vart i huset lägenheten finns.
Om tex en lägenhet är mer attraktiv för att den ligger högre upp i huset så borde det väl regleras genom ett högre pris vid köp?
Då har du nog missförstått vad en bostadsrättsförening handlar om.Huddingebo skrev:Hur sjutton uppfyllde de byggnormerna med 10cm isolering 2000?
Måste vara mer innanför som isolerar om det inte är ett fuskbygge.
Jag är annars helt för att man betalar för vad man använder.
Det måste löna sig att inte slösa, vilket alla vet är vanligt i flerbostadshus.
Det går garanterat att "normera" lägenheterna efter hur deras individuella energiprestanda är så att man inte straffas bara för att ens lägenhet ligger högst upp mot en gavel.
Men minst borde man individuellt debitera kall/varmvatten och el individuellt!
Du ska nog tänka ägarlägenhet det är mer din grej
I bland är det svårt att först hur de tänkte men i bland är hallen lite större än kök el en garderob färre eller eller. Man kan ju begära omräkning men det beviljas sällan ens om man slår ihop två lgh och då betalar man ju för två kök o extra toa och sådantAlfredo skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 742 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 742 inlägg
Det finns goda möjligheter att skapa bostadsrättsföreningar med andra grunder än andelstalen (grundavgifternas storlek vid upplåtelsen) som bas för att fastställa årsavgifterna. Lagstiftaren skriver i propositionen:O och en till skrev:Jag förstår dock inte logiken bakom detta, avgiften ska ju täcka kostnader för tex avlopp, sophämtning och yttre skötsel. Den kostnaden är ju densamma oavsett vart i huset lägenheten finns.
Om tex en lägenhet är mer attraktiv för att den ligger högre upp i huset så borde det väl regleras genom ett högre pris vid köp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...med-forslag-till-ny-bostadsrattslag-mm_GE0392
Jag antar att varför grundavgifternas storlek vid upplåtelsen ofta används som bas för att beräkna årsavgiften är för att de reflekterar varje bostadsrättsinnehavares andel i föreningen. Större andel, större ansvar att stå för de löpande kostnaderna och i slutändan ett större ekonomiskt värde som man äger och kan kamma hem vid en försäljning. Och det är ett objektivt mått som inte kan diskuteras. Rättvisa har ju så många olika definitioner.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 742 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 742 inlägg
Måste erkänna att jag hade missat att lagstiftaren har infört ett krav i bostadsrättslagen att om man mäter förbrukningen per lägenhet av värme, varmvatten eller el så måste föreningen debitera den delen av årsavgiften med utgångspunkt i förbrukningen. Det är således inte längre frivilligt om man har satt in mätare:
7 kap. 14 § bostadrättslagen:
Nu skulle jag iof aldrig sätta mig i en lägenhet, av just den anledningen att man oftast tvingas betala för grannarnas slöseri.K kortis skrev:
Men det finns både hyresrätter och bostadsrätter som har individuell debitering av el vatten och värme.
Funkar uppenbarligen hur bra som helst, ägarlägenhet är något annat och har ingenting med de rörliga kostnaderna att göra.
Det är mera att man äger sin lägenhet och inte en andel i en förening.
Redigerat:
Sliter man ut trappor så har man nog allvarliga problem med fastigheten...K kortis skrev:
Kostnader för energi, varmvatten, el och uppvärmning är väldigt stora och enkla att mäta och debitera efter förbrukning.
Varför dra all in absurdum?
Ja.A A-Man_08 skrev:
Vald styrelse bestämmer och kan höja hur mycket den vill. Kan dubbla avgiften och debitera för både el och kallvatten.
Är man som br-ägare missnöjd så kan man alltid försöka rösta bort styrelsen och rösta in en ny, precis som när man röstar om vem som man vill ska styra Sverige.
Mattebygg (expert)
Skillnaden mellan ett företag (AB) och en bostadsrättsförening (ekonomisk förening) är inte så stora. I båda är styrelsen ansvariga inför ägarna och även juridiskt om man inte följer lagarna.K kortis skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 742 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 742 inlägg
Detta krav som infördes i bostadsrättslagen 2014 att om en bostadsrättsförening som mäter den individuella förbrukningen ska debitera den delen av årsavgiften med utgångspunkt i förbrukningen är återigen en EU-anpassning. Enda förklaringen i propositionen till att detta infördes är denna fotnot:Claes Sörmland skrev:Måste erkänna att jag hade missat att lagstiftaren har infört ett krav i bostadsrättslagen att om man mäter förbrukningen per lägenhet av värme, varmvatten eller el så måste föreningen debitera den delen av årsavgiften med utgångspunkt i förbrukningen. Det är således inte längre frivilligt om man har satt in mätare:
[bild]
Liknande trådar
-
TN-S till TN-C, bör jag ändra?
El -
Pallgafflar till Lilla BM söker även andra redskap
Köpes, Hyres & Bytes -
Värdera tomt utan möjlighet till väg eller andra anslutningar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Ändra taklutning från 27 till 38
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hej, jag har radiatorer alla blir inte varma tillsammans, jag måste stänga några av dem så att de andra blir varma. Vad är anledningen ? Jag har
Fjärrvärme & Gas