Denna fanns i stugan när jag köpte den. 3 solpaneler laddar 2 st Biltema 100 Ah fritidsbatterier. Jag har fått igång systemet, men klurar på att byta ut batterierna mot ett LiFePO4-batteri.
Enligt beskrivning av regulatorn (Mastervolt SCM25) ska den klara alla batterier. Men läser jag manualen blir jag osäker, för där står att den kan ladda företagets egna Li-Ion batteri, men inte nödvändigtvis andra Li-Ion. Är det bara ett säljknep eller skulle deras batteri vara av en helt annan typ?
Kan någon bekräfta om den kommer funka ihop med ett LFP? Och i vilket laddläge ska den stå då?
Enligt beskrivning av regulatorn (Mastervolt SCM25) ska den klara alla batterier. Men läser jag manualen blir jag osäker, för där står att den kan ladda företagets egna Li-Ion batteri, men inte nödvändigtvis andra Li-Ion. Är det bara ett säljknep eller skulle deras batteri vara av en helt annan typ?
Kan någon bekräfta om den kommer funka ihop med ett LFP? Och i vilket laddläge ska den stå då?
Max cellspänning för LFP är 3,65V så max 14,6V för batterier med 4 celler.
Så det är en parameter att ta hänsyn till.
Kan din laddare hålla sig under 14,6V?
Sen behöver man en balanserare som håller alla celler på samma spänning, annars kommer någon cell skena över 3,65V trots att man ligger under totalen 14,6V. Ibland ligger den funktionen i laddaren som då måste ha en kontakt med 5 sladdar anslutet till batteriet.
Har du det? Jag tror inte det.
Med endast 2 trådar från laddaren så måste balanseraren finnas i batteriet.
Seriösa batterier har det men det kan också saknas, med kort livslängd och brandrisk som följd.
Så det är väl där ladd-tillverkarens rekomendation kommer in , man kan inte ta ansvar för okända batterier. Då får man själv se till att tekniken lirar ihop.
Man har normalt också en minimum spänning att ta hänsyn till. För god batterivård ska man inte kunna dra ur spänningen för lågt.
Temperaturen är viktig för LFP. Man får ta ut ström vid minusgrader men inte ladda.
Men den frågan handlar väl mer om handhavande än laddaren.
Sen behöver man en balanserare som håller alla celler på samma spänning, annars kommer någon cell skena över 3,65V trots att man ligger under totalen 14,6V. Ibland ligger den funktionen i laddaren som då måste ha en kontakt med 5 sladdar anslutet till batteriet.
Seriösa batterier har det men det kan också saknas, med kort livslängd och brandrisk som följd.
Så det är väl där ladd-tillverkarens rekomendation kommer in , man kan inte ta ansvar för okända batterier. Då får man själv se till att tekniken lirar ihop.
Man har normalt också en minimum spänning att ta hänsyn till. För god batterivård ska man inte kunna dra ur spänningen för lågt.
Temperaturen är viktig för LFP. Man får ta ut ström vid minusgrader men inte ladda.
Låter som ett heltidsjobb att vaka över ett batteri.B Bjober skrev:Max cellspänning för LFP är 3,65V så max 14,6V för batterier med 4 celler.
Men jag tänkte mig ett batteri med inbyggd BMS ja.
Tittar jag i specen för regulatorn står det:
Lithium Ion protection | via Multipurpose Contact Output, product code 77030500 |
Men det kanske betyder att om man har ett Li-Ion batteri utan inbyggd BMS, då behöver man en multigrej. Men är det inbyggt i batteriet så gör det samma sak?
Deras batteri har inbyggd elektronik som kommunicerar med laddaren.cederbusch skrev:
Låter som ett heltidsjobb att vaka över ett batteri.
Men jag tänkte mig ett batteri med inbyggd BMS ja.
Tittar jag i specen för regulatorn står det:
Lithium Ion protection via Multipurpose Contact Output, product code 77030500
Men det kanske betyder att om man har ett Li-Ion batteri utan inbyggd BMS, då behöver man en multigrej. Men är det inbyggt i batteriet så gör det samma sak?
Ett vanligt LiFePO4 12V har inbyggd BMS.
Du kan ladda ett sådant med alla profiler för våtcell, AGM, Traction.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken mppt kan jag använda till denna solcellen
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Laddningsregulator till campingbuss. Är denna ett bra val? d250se
El -
Hur kopplar man in denna varvtalsregulator?
Ventilation -
hur kopplar jag ihop denna regulator o fläkt?
El -
Hur ska man koppla denna varvtalsregulator?
El
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Sol-styrning av varmvatten-beredare
Sommarvattenpump – 12 V off grid eller lägga en kabel?
Finns det bättre hembatterilösning än Tibbers Homevolt?
Bygga eget hembatteri, hur installera?
Solceller, Solfångare, Solenergi