tommib tommib skrev:
Det jag ser idag i barnens skola gör mig genuint mörkrädd. Jag fattar att detta viftas bort med att "redan de gamla grekerna klagade på ungdomen" men ta och titta själv på hur läroplanen ser ut och hur skolorna ser ut idag.
Jag har för egen del tagit det lite ad notam och försöker bidra inom en verksamhet stödd till delar av regionen för barn/ungdomar med särskilda behov, dvs de nutida bokstavskombinationerna och då de med särbegåvning, fyrkantighet inom tex matematik, fysik, naturvetenskap. Försöker anpassa lite individuellt efter de olika personernas egenskaper och helt utan pedagogisk formalia bidra med lite genvägar i hur man kan tänka/lösa diverse typiska problem.Ofta ingenjörsmässigt och ibland med mer högtflygande vetenskaplig bakgrund tex genom nedslag i historiskt kända namns bidrag i vår utveckling de senaste 500 åren.

Jag tar ingen ersättning för detta även om något kanske skulle kunna gå att få ut. Det är en ren glädje på djup medmänsklig nivå om man ibland ser ett ljus tändas av någon slags förståelse hos andra som man själv lagt stor möda vid att få till för egen del. Och en tacksam blinkning bakåt mot föregående generationer som man ibland fick en slant till busspengar av för att besöka närliggande residensstäders bättre biblioteks referensavdelningar för att hitta någon eftertraktad uppgift. Samma med de släktingar jag brukade vara med på mellanstadiets sommarlov och prova reläskydd inom olika nätområden hos salig Sydkraft, sånt är givetvis inte möjligt numera ens med skyddshjälm, trafikväst och certifikat, tyvärr.

• Gilla
  • Älska
HasseTeknik och 6 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag väljer lite på en höft ditt inlägg här så du inte personligen tar åt dig. Har det inte lite väl mycket kantrat åt gubbgnäll i tråden?

Det är även från min horisont vällovligt att lite lätt angripa det trådens tema går ut på men inte ens jag kan gå helt med på det tex Claes och MagHam är inne på. Och då är jag ändå skolad under den dåtida LGR69 med åtföljande mängdlära från ÅK1 innebärande plastfigurer och garntottar att bilda delmängder, unioner etc med. Det som skadade mig mest var sättet att definiera ett längdmått kallat "spunk" helt fritt och sen mäta upp diverse föremål i den enheten samt svara potatis och diskutera resultatet med bänkgrannen. Själv var jag före det invand att arbeta med korrekta mått som även andra kunde relatera till tex mm men även verktum så det blev vad som numera brukar betecknas en kognitiv dissonans under delar av grundskolan.

Det verkar alltså finnas flera generationer inom utbildningsväsendet som är skyldiga inte bara de senare decenniernas. Jag har klarat mig relativt bra under min tid och antar därför lite på samma grunder att nutida och kommande generationer kommer göra det samma helt inom sina kontexter. Och lite förhatligt för som jag antar det dina premisser kan man sträcka sig betydligt bortom din nollpunkt upplysningen till den mer förhatliga religiöst färgade i vår kultur långt tidigare tex psaltarens "Intet nytt under solen".

Så gubbjävlar av alla typer i tråden gnäll inte utan var istället föredömen i egen kraft och utan ev bitterhet pga någon forntida förorätt. :)
Lärde just min pöjk hur man vittjar och spänner en råttfälla. Det är en evig kamp men det går

• Person i grå hoodie och gröna gummihandskar spänner en råttfälla inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
P
tommib tommib skrev:
För att ändå återföra tråden åtminstone lite till ämnet (jag har inte kommit ner till stenarna än) så ska jag säga att jag för all del är helt ok med att folk köper in tjänster som de själva inte kan. El, VVS, bygg, eller annat vad det nu må vara. Mitt problem uppkommer när människorna som inte kan anser att alla andra måste rätta sig efter dem och att ingen ska få göra något själv utan papper och certifieringar.

Låt mig sköta mitt så länge jag inte stör andra. Tvinga inte in mig i er modell bara för att ni är oroliga själva.
"Jag skulle aldrig våga göra det där du gör för det är jättefarligt. Alltså får inte du göra det heller. Det är för din egen skull. Du kan ju göra dig illa".

Eller nåt sånt. Egalitarismen i Sverige är stark. Det är inte bra att vara duktigare än andra, utom när det gäller idrott.

• Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
Ibland kan "gubbagnäll" vara bra och relevant (fast det är inte så många som lyssnar på oss såklart) ;)
Tillhör dom som överlevde Lgr69 utan bestående men, även om det var långt senare, vid jobb med relationsdatabaser eller ritande av venn-diagram, som tanken bakom mängdlära blev tydligare.

För att återknyta till ursprungsfrågan så är jag genuint ambivalent som sagt. Jag kan förstå nyttan med elbesiktningar för visst har man stött på häpnadsväckande klantiga lösningar och ett okunnigt arrogant sätt att se på elsäkerhet.
Det som stör mig mest är ändå:
- Det som Claes m fl är inne på att det är en växande massa av okunniga personer som vill införa regler i tron att det har samhällsnytta och skyddar kollektivet.
- Att lobbying från ett skråväsende har sådant inflytande på politiska beslut och att faktisk risk- och konsekvensanalys samt statistisk hänsyn lyser med sin frånvaro.

• Gilla
Sofriko och 5 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Äger man en fastighet är man knappast luspank?
Kan vara den direkta orsaken till just det.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad är det som säger att du måste ha el i kåken? Egentligen är det en lyxpryl
Nej det ingår i byggnormen sedan många år. Det meddelas inte bygglov om du försöker bygga utan el. Däremot eldstad är frivilligt.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Fairlane
F Fredrik Sjödin skrev:
Det här blir intressant. Branschen kommer att vara redo.
Här skulle det vara lite intressant att se vad du menar med att branschen kommer att vara redo.

Kommer branschen vara redo att:
1) Genomföra besiktningar
2) Åtgärda funna fel
3) Både och

Jag ser framför mig att det kommer en elektriker och tittar lite på min anläggning, upptäcker att den ser bra ut, men skriver att min JFB typ A måste bytas mot en typ B för att någon granne installerat solceller. och så erbjuder sig hen att göra det direkt. Av en slump så lär hen väl ha 100 jordfelsbrytare av typ B i bilen för att lättare kunna sälja in det och sen sitter jag med en räkning på 10' för något som jag inte behövde.

• Gilla
Sofriko och 6 till
  • Laddar…
P
M MagHam skrev:
att faktisk risk- och konsekvensanalys samt statistisk hänsyn lyser med sin frånvaro.
Jag utgår från att en riskanalys är det första som Elsäkerhetsverkets utredning kommer att ta itu med.

P
A Anders_Nilsson skrev:
Nej det ingår i byggnormen sedan många år. Det meddelas inte bygglov om du försöker bygga utan el. Däremot eldstad är frivilligt.
Även för ett fritidshus?

P
A Anders_Nilsson skrev:
Måste man ha tecknat ett elavtal med en elhandlare för att få bygglov?

En lösning kan vara att gå offgrid och bara ha lågspänning?
Helst vill man ju slippa alla former av myndighetskontakter, så långt det går.
"Hello I am from the government, and I am here to help!" som jag tror Reagan sa.

Nu har jag det från säker källa att merparten av de 320 miljonerna hushållsbränder kostar varje år orsakas av spisen och från apparater som inte skulle ingå i elbesiktningen.
En sanslöst idiotisk idé då. Igen.

• Gilla
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
En lösning kan vara att gå offgrid och bara ha lågspänning?
Lågspänning är väl det alla har i sina hus?

P pmd skrev:
Måste man ha tecknat ett elavtal med en elhandlare för att få bygglov?
Inte ännu. Men troligtvis måste du ha JFB Typ B.

P pmd skrev:
Jag utgår från att en riskanalys är det första som Elsäkerhetsverkets utredning kommer att ta itu med.
Och gissa vad den riskanalyser kommer visa? Skall vi tippa att den ger merarbete för elinstallatör?

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Inte ännu. Men troligtvis måste du ha JFB Typ B.
Man kan väl säga upp avtalet med nätägaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.