Claes Sörmland
P pmd skrev:
Svaret man kommer att få från någon ur den okunniga massan när man ifrågasätter fler onödiga och dyra besiktningar och certifieringar blir något i stil med "men det är väl bra att se till att det inte sker olyckor?".
Japp du har så rätt. Detta är en av de bästa kulturerna om man vill ta göra statskupp, tilltron till auktoriteter är mycket stark här. Allt är ordnat till det bästa, ledarskapet tänker på oss och vår välfärd.
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Vi skulle behöva en ny sorts kunskapsrevolution.
Det kommer att ta ett par generationer innan den svenska skolan har en chans att repa sig från inflytandet av 1970-talspedagogerna. De barn som har högutbildade föräldrar klarar sig med hjälp av sina föräldrar, men barn med lågutbildade föräldrar drabbas stort av att skolan har släppt fokus på kunskaper och istället fokuserar på personlig utveckling.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det kommer att ta ett par generationer innan den svenska skolan har en chans att repa sig från inflytandet av 1970-talspedagogerna. De barn som har högutbildade föräldrar klarar sig med hjälp av sina föräldrar, men barn med lågutbildade föräldrar drabbas stort av att skolan har släppt fokus på kunskaper och istället fokuserar på personlig utveckling.
Det stora problemet är de som föddes på 90-talet.... Curling....
 
Tror det går djupare än så - att det bara skulle vara den senaste generationen eller bero på skolpolitik.
Hela västvärlden har sett att man kan tillgripa vilka extrema åtgärder som helst för att fördyra vår tillvaro och begränsa vår frihet om man ger anledningar som att man vill "rädda liv" eller "rädda planeten".
Det var vänstergenerationen från -67 som började denna utveckling.
De ville göra uppror mot överheten.
Nu är det de som är överheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sofriko och 3 till
  • Laddar…
P
Det är samma generation som har förändrat skolan till det den är idag. För att få bukt med det du nämner krävs kunskaper och det får inte uppväxande generationer. Vi får dras med det här eländet ett bra tag till, alltså.
 
P pmd skrev:
Det är samma generation som har förändrat skolan till det den är idag. För att få bukt med det du nämner krävs kunskaper och det får inte uppväxande generationer. Vi får dras med det här eländet ett bra tag till, alltså.
Enda sättet att protestera är att söttasina barn i skolor man tror på, om man nu har möjligheten. Samt att rösta. Tyvärr tänker många inte så långt för skolan lär ut att om du inte är framgångsrik så är det inte ditt fel utan det beror på strukturellt förtryck. Learned helplessness är ett kraftfullt vapen för att skapa en foglig befolkning.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det kommer att ta ett par generationer innan den svenska skolan har en chans att repa sig från inflytandet av 1970-talspedagogerna. De barn som har högutbildade föräldrar klarar sig med hjälp av sina föräldrar, men barn med lågutbildade föräldrar drabbas stort av att skolan har släppt fokus på kunskaper och istället fokuserar på personlig utveckling.
Exakt! Jag bad min dotter pumpa däcket på cykeln för att jag skulle använda den.
–Hur gör man det?
–Det finns säkert fem cykelpumpar i förrådet. Tag en som passar tillsammans med denna lilla gula övergångsnippel!
–Men hur GÖR man då?
–Du får Googla "Presta-ventil" så kan du nog komma på det!
Efter en stund:
–Pappa, ta mountainbiken istället, den har luft! Det gick inte att pumpa däcket.
–Va!? ... Jag visar hur man gör.
–Ojdå. Det stod inte på Google hur man skulle göra med övergångsnippeln!

Men hon kan allt om genus-perspektiv och en hel del om matematik, fysik, kemi m.m. och går tredje gymnasieåret på HTS, Hässleholms Tekniska Skola!
Är det dessa barn som ska konstruera och bygga de nya kärnkraftverken så vill jag nog ha lämnat jordelivet innan de trycker på startknappen!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Thullen och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är samma generation som har förändrat skolan till det den är idag. För att få bukt med det du nämner krävs kunskaper och det får inte uppväxande generationer. Vi får dras med det här eländet ett bra tag till, alltså.
Jag väljer lite på en höft ditt inlägg här så du inte personligen tar åt dig. Har det inte lite väl mycket kantrat åt gubbgnäll i tråden?

Det är även från min horisont vällovligt att lite lätt angripa det trådens tema går ut på men inte ens jag kan gå helt med på det tex Claes och MagHam är inne på. Och då är jag ändå skolad under den dåtida LGR69 med åtföljande mängdlära från ÅK1 innebärande plastfigurer och garntottar att bilda delmängder, unioner etc med. Det som skadade mig mest var sättet att definiera ett längdmått kallat "spunk" helt fritt och sen mäta upp diverse föremål i den enheten samt svara potatis och diskutera resultatet med bänkgrannen. Själv var jag före det invand att arbeta med korrekta mått som även andra kunde relatera till tex mm men även verktum så det blev vad som numera brukar betecknas en kognitiv dissonans under delar av grundskolan.

Det verkar alltså finnas flera generationer inom utbildningsväsendet som är skyldiga inte bara de senare decenniernas. Jag har klarat mig relativt bra under min tid och antar därför lite på samma grunder att nutida och kommande generationer kommer göra det samma helt inom sina kontexter. Och lite förhatligt för som jag antar det dina premisser kan man sträcka sig betydligt bortom din nollpunkt upplysningen till den mer förhatliga religiöst färgade i vår kultur långt tidigare tex psaltarens "Intet nytt under solen".

Så gubbjävlar av alla typer i tråden gnäll inte utan var istället föredömen i egen kraft och utan ev bitterhet pga någon forntida förorätt. :)
 
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tycker hela tråden har hamnat snett. Visst är skolan en viktig förmedlare av kunskap i vårt samhälle men knappast så dominant som den beskrivs i trådens senare del. Även skolan är nedströms om kultur och teknik, den är till del en politisk produkt.

Det går att leva ett utmärkt liv med rätt begränsade praktiska/tekniska/naturvetenskapliga kunskaper. Här är drivkraften bakom kulturförändringen och den nedströms politik som denna tråd handlar om. Breda grupper behöver inte kunna något om elinstallationen i sitt hem så de kan unna sig att inte lägga tid på det. När denna grupp blir tillräckligt stor så växer kravet på en särskild professionsgrupp som ska hantera det nu svåra, krångliga och farliga, d v s idéer och krav på besiktningar och certifieringar av olika slag växer fram.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
GK100 GK100 skrev:
Det verkar alltså finnas flera generationer inom utbildningsväsendet som är skyldiga inte bara de senare decenniernas.
Ja, det började på 1970-talet.
Jag har klarat mig relativt bra under min tid och antar därför lite på samma grunder att nutida och kommande generationer kommer göra det samma helt inom sina kontexter.
Jag skulle tro att kontexterna har ändrats lite sen du gick i skolan. ;)

Dagens lärarstudenter har riktigt dåliga ämneskunskaper, vilket inte bådar gott inför framtiden.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Breda grupper behöver inte kunna något om elinstallationen i sitt hem så de kan unna sig att inte lägga tid på det. När denna grupp blir tillräckligt stor så växer kravet på en särskild professionsgrupp som ska hantera det nu svåra, krångliga och farliga, d v s idéer och krav på besiktningar och certifieringar av olika slag växer fram.
Till (stora?) delar motiverat av att staten bör skydda folk från sig själva. Fast det uttrycks på ett lite mer inlindat och neutralt sätt, som att öka säkerheten, minska olyckor, etc.

Men det är väl vällovligt att ömma för sina medmänniskors säkerhet, antar jag.
 
tommib
GK100 GK100 skrev:
Jag väljer lite på en höft ditt inlägg här så du inte personligen tar åt dig. Har det inte lite väl mycket kantrat åt gubbgnäll i tråden?

Det är även från min horisont vällovligt att lite lätt angripa det trådens tema går ut på men inte ens jag kan gå helt med på det tex Claes och MagHam är inne på. Och då är jag ändå skolad under den dåtida LGR69 med åtföljande mängdlära från ÅK1 innebärande plastfigurer och garntottar att bilda delmängder, unioner etc med. Det som skadade mig mest var sättet att definiera ett längdmått kallat "spunk" helt fritt och sen mäta upp diverse föremål i den enheten samt svara potatis och diskutera resultatet med bänkgrannen. Själv var jag före det invand att arbeta med korrekta mått som även andra kunde relatera till tex mm men även verktum så det blev vad som numera brukar betecknas en kognitiv dissonans under delar av grundskolan.

Det verkar alltså finnas flera generationer inom utbildningsväsendet som är skyldiga inte bara de senare decenniernas. Jag har klarat mig relativt bra under min tid och antar därför lite på samma grunder att nutida och kommande generationer kommer göra det samma helt inom sina kontexter. Och lite förhatligt för som jag antar det dina premisser kan man sträcka sig betydligt bortom din nollpunkt upplysningen till den mer förhatliga religiöst färgade i vår kultur långt tidigare tex psaltarens "Intet nytt under solen".

Så gubbjävlar av alla typer i tråden gnäll inte utan var istället föredömen i egen kraft och utan ev bitterhet pga någon forntida förorätt. :)

Du har för all del rätt i att det är lite gubbgnäll över den senaste sidan. Jag får ta på mig att jag lyfte in skolan som en delförklaring här, det skyller jag på att jag hade lite annat i tankarna samtidigt som jag läste den här tråden.

Jag kan dock inte komma ifrån att det vi gjort de senaste åtminstone femtio åren i utbildningsväsendet har påverkat. Mycket. Jag själv är inte jättelångt ifrån en sån där förhatlig 90-talist men jag kan ändå se hur utbildningssystemet har påverkat både mig och andra. När jag genomled grundskolan så fanns det ändå tillräckligt många äldre lärare kvar som stoppade korv och i gymnasiet hade vi väldigt duktiga och engagerade lärare överlag (gymnasium med endast NA och SP, samt matchande introduktionsklasser för invandrare). Det jag ser idag i barnens skola gör mig genuint mörkrädd. Jag fattar att detta viftas bort med att "redan de gamla grekerna klagade på ungdomen" men ta och titta själv på hur läroplanen ser ut och hur skolorna ser ut idag.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går att leva ett utmärkt liv med rätt begränsade praktiska/tekniska/naturvetenskapliga kunskaper. Här är drivkraften bakom kulturförändringen och den nedströms politik som denna tråd handlar om. Breda grupper behöver inte kunna något om elinstallationen i sitt hem så de kan unna sig att inte lägga tid på det.
Du har förstås rätt och det är också så att den specialisering vi sysslar med i den utvecklade världen i mångt och mycket är grunden till välstånd. Mycket av vår ekonomi och vår livsstil bygger på att vi handlar av varandra istället för att alla tillverkar alla sina artefakter själva. Det är en, precis som du beskriver, naturlig följd av att komma längre ifrån vardagsproblemen att man vill att det ska finnas någon grupp som hanterar just detta. Jämför t.ex. med produktion av mat, och kanske framför allt kött. Ingen vill veta hur korven görs är ett klassiskt talesätt.

Jag ska försöka sluta gnälla i just den här tråden i alla fall och kanske gå ner och flytta lite stenar eller något istället så jag får ro i själen...
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tommib tommib skrev:
Du har förstås rätt och det är också så att den specialisering vi sysslar med i den utvecklade världen i mångt och mycket är grunden till välstånd. Mycket av vår ekonomi och vår livsstil bygger på att vi handlar av varandra istället för att alla tillverkar alla sina artefakter själva. Det är en, precis som du beskriver, naturlig följd av att komma längre ifrån vardagsproblemen att man vill att det ska finnas någon grupp som hanterar just detta. Jämför t.ex. med produktion av mat, och kanske framför allt kött. Ingen vill veta hur korven görs är ett klassiskt talesätt.

Jag ska försöka sluta gnälla i just den här tråden i alla fall och kanske gå ner och flytta lite stenar eller något istället så jag får ro i själen...
Och jag hamnar nog just där i tanken. Att samhällsutvecklingen nästan är förutbestämd i de här frågorna. Fast jag gillar den inte.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker hela tråden har hamnat snett. Visst är skolan en viktig förmedlare av kunskap i vårt samhälle men knappast så dominant som den beskrivs i trådens senare del. Även skolan är nedströms om kultur och teknik, den är till del en politisk produkt.

Det går att leva ett utmärkt liv med rätt begränsade praktiska/tekniska/naturvetenskapliga kunskaper. Här är drivkraften bakom kulturförändringen och den nedströms politik som denna tråd handlar om. Breda grupper behöver inte kunna något om elinstallationen i sitt hem så de kan unna sig att inte lägga tid på det. När denna grupp blir tillräckligt stor så växer kravet på en särskild professionsgrupp som ska hantera det nu svåra, krångliga och farliga, d v s idéer och krav på besiktningar och certifieringar av olika slag växer fram.
Jag ser inga fördelar med detta utan tycker allmän förkovran är ett ideal att sträva efter. Plus att en obildad befolkning öppnar för utsugning. Jag antar att dessa elinspektioner inte kommer utföras till självkostnadspris och utan baktanke/egenintresse?

I en ideal värld kanske det hade fungerat med vi lever i en värld som drivs av profit och det viktigaste man behöver lära sig är att ifrågasätta.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
tommib
För att ändå återföra tråden åtminstone lite till ämnet (jag har inte kommit ner till stenarna än) så ska jag säga att jag för all del är helt ok med att folk köper in tjänster som de själva inte kan. El, VVS, bygg, eller annat vad det nu må vara. Mitt problem uppkommer när människorna som inte kan anser att alla andra måste rätta sig efter dem och att ingen ska få göra något själv utan papper och certifieringar.

Låt mig sköta mitt så länge jag inte stör andra. Tvinga inte in mig i er modell bara för att ni är oroliga själva.
 
  • Gilla
frause och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.