Nu har vi -5° grader ute, 21° inne, 38 framledningen och 31 retur
41 i tanken så det är mycket bättre än innan!

men jag tror faktiskt problemet är att acktanken är så galet stor att pumpen inte klarar att värma hela tanken och hela radiatorsystemet till mycket mer men imorgon ska jag prova att dra upp cirkulationspumpen på högre och se om det blir varmare i elementen när framledningen går upp då kanske det funkar?

Btw jag hör att flödet går upp och ner när jag vrider shunten manuellt så det är definitivt den som begränsar flödet
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
Nu har vi -5° grader ute, 21° inne, 38 framledningen och 31 retur
41 i tanken så det är mycket bättre än innan!

men jag tror faktiskt problemet är att acktanken är så galet stor att pumpen inte klarar att värma hela tanken och hela radiatorsystemet till mycket mer men imorgon ska jag prova att dra upp cirkulationspumpen på högre och se om det blir varmare i elementen när framledningen går upp då kanske det funkar?

Btw jag hör att flödet går upp och ner när jag vrider shunten manuellt så det är definitivt den som begränsar flödet
Håller med dig.
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
Jag har räknat lite matte haha

om jag stänger shunten manuellt och låter tanken ladda skulle den behöva komma upp i ung 55° för att för att klara att värma framledningen till 40° när man öppnar shunten igen.. det känns svårt och dyrt om den skulle behöva hålla den tempen konstant

Edit/ kan det vara så att skiktning i tanken är dålig? Det skiljer bara 5-10 grader på övre och undre tanken
 
Redigerat:
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Är det bara tillräcklig effekt i värmepumpen inklusive el.kassetten ska de kunna hålla 40° framledningstemperatur. Är det stort värmeläckage från tanken trots den är isolerad? Väldigt varmt i pannrummet?

Dessa värmepumpar har oftast köldmediet R407c och då blir ett temperaturdelta på ca 7 grader det optimala men eftersträvar. Är det 5-10 graders skillnad uppe/nere i tanken så är det lagom för värmepumpen.
 
Varför skulle man vilja ha 7grader delta på kondensorn? Optimalt borde väl vara nära noll, men det medför ju orimligt stor pump och kondensor. Men varför skulle just 7grader vara optimalt och vad har det med pumpens medium att göra?
 
Det är vad jag lärt mig på varmepumpsforum.com. Har med köldmediets egenskaper att göra vid förångning och kondensering i kylkretsen att ca 7 grader är optimalt. Köldmediet har oftast en glide om det är en blandning av olika gaser/vätskor, det ökar optimalt delta ett par grader.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51074.msg520407#msg520407 https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17439.0
T.ex. xxargs kan de kyltekniska detaljerna på ett utmärkt sett.
 
Redigerat:
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
Nu har vi -5° grader ute, 21° inne, 38 framledningen och 31 retur
41 i tanken så det är mycket bättre än innan!

men jag tror faktiskt problemet är att acktanken är så galet stor att pumpen inte klarar att värma hela tanken och hela radiatorsystemet till mycket mer men imorgon ska jag prova att dra upp cirkulationspumpen på högre och se om det blir varmare i elementen när framledningen går upp då kanske det funkar?

Btw jag hör att flödet går upp och ner när jag vrider shunten manuellt så det är definitivt den som begränsar flödet
Det är OK med temperaturerna , lite högre skull det kunna vara. Nästa fråga , kan du se temperaturen till och från VP till tanken. och från tanken till shunten även tempen till och från elementen efter shunten, tempen efter shunten är den som shunten jobbar efter, givaren bör sitta min 0,5 meter efter den, för att det ska bli bra blandning.
 
J Josth skrev:
Är det bara tillräcklig effekt i värmepumpen inklusive el.kassetten ska de kunna hålla 40° framledningstemperatur. Är det stort värmeläckage från tanken trots den är isolerad? Väldigt varmt i pannrummet?

Dessa värmepumpar har oftast köldmediet R407c och då blir ett temperaturdelta på ca 7 grader det optimala men eftersträvar. Är det 5-10 graders skillnad uppe/nere i tanken så är det lagom för värmepumpen.
Det verkar inte läcka mycket värme… håller man handen bredvid tanken känner man ingen värme alls..kallt i källaren där den står dock.. alla rör utom dom mellan vp och tanken är isolerade, till och med framledningen är isolerad från typ 40cm efter shunten fram tills den kommer in i lägenheterna.. så den borde inte tappa mycket värme…

men jag tänkte så här: vill den värma framledningen till 2 grader varmare måste den ju värma halva tanken för att det ska gå och det kanske den inte klarar.. pumpen är dimensionerad till husets värmebehov men tanken är kvar sen det värmdes med olja, och vad jag förstår det som är bergvärme och stora acktankar ingen bra kombination
 
Bra att det känns lite kallt i källaren så det inte läcker särskilt mycket värme alls. Det tar mer tid att värma en större volym men är värmeläckaget lågt ska värmepumpen klara det. Tanken kanske finns kvar sedan man eldade med kol och pannans temperatur varierade mycket under dygnet? Då behövdes en stor tank som utjämning. Värmepumpar tappar verkningsgrad med ökad temperatur så det är ingen idé att ha ackumulatortankar som när man eldar utan värmepumpen ska gå lagom jämnt under dygnet och inte tillverka högre temperaturer än vad som behövs. Ett förråd av varmvatten behövs dock och det klarar förhoppningsvis tanken att tillgodose.
 
J Josth skrev:
Bra att det känns lite kallt i källaren så det inte läcker särskilt mycket värme alls. Det tar mer tid att värma en större volym men är värmeläckaget lågt ska värmepumpen klara det. Tanken kanske finns kvar sedan man eldade med kol och pannans temperatur varierade mycket under dygnet? Då behövdes en stor tank som utjämning. Värmepumpar tappar verkningsgrad med ökad temperatur så det är ingen idé att ha ackumulatortankar som när man eldar utan värmepumpen ska gå lagom jämnt under dygnet och inte tillverka högre temperaturer än vad som behövs. Ett förråd av varmvatten behövs dock och det klarar förhoppningsvis tanken att tillgodose.
nu har jag dragit upp elspetsen rätt högt och hoppas pumpen själv kan hålla den tempen när den väll kommit upp… hur dyrt blir det om man låter spets gå? Vi brukar ha en elräkning på 8000kr i december… (för hela huset) vad kan man räkna med om man låter spetsen vara på hög när det är minusgrader?
 
Det blir inte lättare för pumpen för att du en gång höjer temperaturen en gång.
 
D Daniel 109 skrev:
Det blir inte lättare för pumpen för att du en gång höjer temperaturen en gång.
Nej men den kanske kan underhålla den värmen
 
Vad är problemet?

Om du har kalla radiatorer längst ut på slingan så är det flödesproblem.
 
Saken är väl att värmepumpen aldrig verkar komma upp till en tanktemperatur om 46° (eller 48°?) som ser ut att vara det inställda börvärdet på displayen och den framledningstemperatur som behövs när det är riktigt kallt, dvs neråt -5° till -10° på Gotland. Om man låter el-kassetten jobba för fullt blir det 9 kW extra. Det blir 216 kWh per dygn när det är kallt och några tusen kWh den månaden om el-kassetten går halva tiden i genomsnitt (max ca 6500 kWh på en extremt kall månad).
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad är problemet?

Om du har kalla radiatorer längst ut på slingan så är det flödesproblem.
Problemet är att flödet går ner när shunten är halvöppen
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.