V växelventil skrev:
En termostat som läcker/trasig fyller ingen funktion då kan man lika bra vara utan.
Ingen är trasig eller läcker, och jag gillar att ha lite kallare inne än dom andra lägenheterna så jag stänger ibland nån av mina
 
D Daniel 109 skrev:
Ska och ska, jag har svårt att förstå vad det är du skriver. Det beror inte på att jag inte förstår trycken, problemet är ditt språk.

Flödet i systemet påverkas inte beroende på vilken sida pumpen sitter på.
elektrikern som var här trodde ju också det var så, så det är nog inte helt fel
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Ingen är trasig eller läcker, och jag gillar att ha lite kallare inne än dom andra lägenheterna så jag stänger ibland nån av mina
Okej men ser faktiskt inte vad som du tycker är fel när returen sjunker och dom pumparna som jag servar reparerar ser likadant ut när kompressorn stannar.
 
Slaktarn82 Slaktarn82 skrev:
Ecopart har ingen inbyggd shunt
Det finns ingen annan stans en shunt kan vara
 
V växelventil skrev:
Okej men ser faktiskt inte vad som du tycker är fel när returen sjunker och dom pumparna som jag servar reparerar ser likadant ut när kompressorn stannar.
Jag förstår inte vad du menar?
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Det finns ingen annan stans en shunt kan vara
Men det finns inte och har aldrig varit tanken från CTC’s sida. Shuntar och växelventiler monteras efter vilket system som byggs sen definieras det i logic styr. Så en extra shunt/växelventil finns inte inbyggt. Är mig veterligen bara tyska Viessmann som kör med inbyggd vöxelventil på deras laddVP
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Men varför blir det så här da?
När shunten står så att temp i tanken går upp går returen ner.

jag lät den gå ganska länge idag efter elektriker var här och det blev 50° i tanken men returen sjönk långsamt till 26° då var typ alla element svalla nertill och väldigt varma uppe.
(Bilden är inte från nu)
Att elementen inte är jämn varma är bra. Då funkar avgivningen av värme över radiatorn. Bättre med en låg returtemp till VP än att du har en hög temp tillbaka. Är en vanlig skröna att radiatorn ska vara jämnvarm som jag stöter på varje dag.
 
Jonna om du provar med att ställa kurvan på max så kommer det bli lite mer fart på vattnet då det inte kommer någon retur, blandas inte i shunten, det här är hos dig , vad säger dom andra hyresgästerna . är det svalt där. Viktig sak är om dina rör fortsätter vidare upp i huset eller om delar sig innan dina element., då kan det bli svalt hos andra om dina termostater stjäl flödet. Hur högt upp är dom andra om det är så. Men pumpen sitter ändå fel om den sitter returen.
 
J jonaserik skrev:
Jonna om du provar med att ställa kurvan på max så kommer det bli lite mer fart på vattnet då det inte kommer någon retur, blandas inte i shunten, det här är hos dig , vad säger dom andra hyresgästerna . är det svalt där. Viktig sak är om dina rör fortsätter vidare upp i huset eller om delar sig innan dina element., då kan det bli svalt hos andra om dina termostater stjäl flödet. Hur högt upp är dom andra om det är så. Men pumpen sitter ändå fel om den sitter returen.
Om kurvan är på Max blir alla element varma men det sjunker i tanken..
det är ett 2 rörsystem så om jag stänger påverkar inte det dom andra
 
Slaktarn82 Slaktarn82 skrev:
Att elementen inte är jämn varma är bra. Då funkar avgivningen av värme över radiatorn. Bättre med en låg returtemp till VP än att du har en hög temp tillbaka. Är en vanlig skröna att radiatorn ska vara jämnvarm som jag stöter på varje dag.
men det blir kallt :(
 
Så här såg det ut idag
 
  • Skärmvisning av driftinformation för värmesystem med temperaturkurvor över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Ska och ska, jag har svårt att förstå vad det är du skriver. Det beror inte på att jag inte förstår trycken, problemet är ditt språk.

Flödet i systemet påverkas inte beroende på vilken sida pumpen sitter på.
Nu har du nog snöat in lite på flöde och tryck , det statiska trycket skapas av pumpen och det som ger fart på flödet att nå fram och orka till en plats som är i behov av värme, flödet är vad en pump orkar med att transportera.
 
Det statiska trycket ges av expansionskärlets blåsa. Det som driver flödet i cirkulationen är inte det statiska trycket. Det är diff trycket över slingan.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Om kurvan är på Max blir alla element varma men det sjunker i tanken..
det är ett 2 rörsystem så om jag stänger påverkar inte det dom andra
Fullt naturligt då returen är kall/sval från elementen och har då avgivit den värme som flödet innehåller. det tyder på att det inte finns så mycket vatten som behövs i värme från tanken och VP hinner inte värma ordentligt, men 17 kW är mycket. Som du skrev tanken öka i temp det bra , men då står inte heller shunten helt öppen, den blandar in returen med det som kommer från tanken. troligtvis om det ska bli någon ordning på det. Så ska det varma som VP gör, gå till både shunt och tank samtidigt Det varma träffar då framledningsgivaren och shunten börjar stänga lite, för att hålla en angiven temp ut , Det blir så att det som inte äts upp av det som shunten vill ha går till tanken och botten på den blir varmare. Det gör då att det blir några grader varmare ut till VP som kan höja ytterligare. Sen blir det ett varv till på vattnet.
 
D Daniel 109 skrev:
Det statiska trycket ges av expansionskärlets blåsa. Det som driver flödet i cirkulationen är inte det statiska trycket. Det är diff trycket över slingan.
D Daniel 109 skrev:
Det statiska trycket ges av expansionskärlets blåsa. Det som driver flödet i cirkulationen är inte det statiska trycket. Det är diff trycket över slingan.
Nu är du ute och cyklar, oavsett trycket i systemet som ligger på ca 1,0 bar så är det pumpen som skapar ett statiskt tryck. Nu vet jag inte hur du har det, men bygg om lite och sätt en manometer på varje sida om en pump. så kommer du att se ett minus på den sugande sidan och plus på den tryckande sidan när du startar pumpen.c


Edit vid avstängd pump kommer trycket visa lika på på båda tex 1,0 bar och vid start så förändras det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.