J Josth skrev:
Saken är väl att värmepumpen aldrig verkar komma upp till en tanktemperatur om 46° (eller 48°?) som ser ut att vara det inställda börvärdet på displayen och den framledningstemperatur som behövs när det är riktigt kallt, dvs neråt -5° till -10° på Gotland. Om man låter el-kassetten jobba för fullt blir det 9 kW extra. Det blir 216 kWh per dygn när det är kallt och några tusen kWh den månaden om el-kassetten går halva tiden i genomsnitt (max ca 6500 kWh på en extremt kall månad).
Den kan med spetsen på när det är minusgrader om den får shunta som den vill men då är problem att flödet går ner så elementen blir halvkalla… vi skulle nog behöva en mindre tank och en cirkulationspump på framledningen…

det är plusgrader på dagen så förhoppningsvis klara vi oss med spetsen bara på natten… det brukar typ bara vara minusgrader 2 veckor här, men det kom ovanligt tidigt i år
 
B
jonna åberg jonna åberg skrev:
Det verkar inte läcka mycket värme… håller man handen bredvid tanken känner man ingen värme alls..kallt i källaren där den står dock.. alla rör utom dom mellan vp och tanken är isolerade, till och med framledningen är isolerad från typ 40cm efter shunten fram tills den kommer in i lägenheterna.. så den borde inte tappa mycket värme…

men jag tänkte så här: vill den värma framledningen till 2 grader varmare måste den ju värma halva tanken för att det ska gå och det kanske den inte klarar.. pumpen är dimensionerad till husets värmebehov men tanken är kvar sen det värmdes med olja, och vad jag förstår det som är bergvärme och stora acktankar ingen bra kombination
Tankens storlek spelat inte så stor roll. Om all energi från värmepumpen värmer tanken (räknat på 1000l) så ökar tempen 15c/h. Blir det kallt inomhus så spelar de få timmarna som åtgår till att värma upp tanken (en engångsgrej) ingen större roll, så länge som inte tanken läcker ut flera kW (vilket den inte verkar göra).

Det är något annat än tankens volym som är problemet.
 
Problemet är att VP ska värma tanken först och seden leverera det ut till huset, det blir en turbulens i tanken som kyler innan det går ut, det rör som kommer från VP ska kopplas ihop med röret som går från tanken före shunten ( ut från tanken ) Högre temp från VP gör att det är högre temp som går till elementen och kommer elementen tillgodo i ett tidigare skede, räcker det så kommer shunten att stänga lite , varav den övertemp som VP ger går till tanken, när inte mer värmetemp behövs till elementen. Är bara elementär värmeteknik , det finns inga genvägar för detta. Så det rör som kommer från VP ska kopplas ihop med det rör som går från tanken,
före shunten Det gäller att få tag i den temp som VP levererar som är lite högre än den som blir när det går direkt in i tanken och blandas ner till lägra temp, som tas ut till elementen. Därav min fråga om temperaturer
 
Det försvinner ingen värme i tanken. Och nog tycks det vara tillräckligt kallt för värmepumpen i botten på tanken.
 
D Daniel 109 skrev:
Det försvinner ingen värme i tanken. Och nog tycks det vara tillräckligt kallt för värmepumpen i botten på tanken.
Vaddå försvinner , du får utveckla det närmare med tillräckligt för VP
 
Du skrev att det kyler i tanken.
 
Ma
D Daniel 109 skrev:
Du skrev att det kyler i tanken.
Naturligtvis det är en retur som kommer tillbaka med lägre temp , vad kallar du det.
 
Du menar att det blandas med kallare vatten?
 
Nu får du ge dig. den temp som kommer i retur är svalare än det som går ut och då är den svalare/kallare som går in i tanken, är helt normalt, tänk till och dra inte detta in absurdum. Det gynnar ingen annan än ditt sätt att trassla till en tråd igen. Du har en förmåga att ifrågasätta både det ena och andra, inte bara här utan även i andra trådar. Kommer inte att besvara dina påståenden mer, då dom inte relevanta med ämnet. Jonna får gärna komma något om det behövs mer info.
 
Ja, naturligtvis kyls vattnet i radiatorslingan. Men inte i tanken.
 
B
Flödet genom vp till tanken ska vara lika eller högre än flödet i radiatorkretsen. I ett sådant system, med fullt öppen shunt, så ska tempen till radiatorkretsen vara exakt samma som tempen ut från vp. (Kan diffa nån grad mellan olika tempmätare pga felvisning tempmätning). Returtempen till vp blir nån grad varmare än returen från radiatorkretsen.
Man behöver inte mäta flöde, räcker med att mäta temperaturer för att dra slutsatser om flödena. Efter ett tag antar tankens temp samma som värmepumpens framtemp.

Om tempen ut från vp är högre än temp ut på radiatorkretsen så innebär det att man kör ett lägre flöde på radiatorkretsen än genom vp. I det fallet blir returtempen till vp samma som returtempen från elementen. Ej önskvärt att ha det så, eftersom vp jobbar mot onödigt hög framtemp i onödan. Tappar Cop I onödan. Pumparna bör i sådana fall justeras (givet att kompressorn går kontinuerligt, att det inte är ett höst/vår fall när anläggningen bara går intermittent).

Tycker det låter som att effekten i vp inte räcker till, eftersom problemen uppstår vid kyla.

Tyckte jag såg oväntat låga temperaturer på brinesidan. Skulle definitivt ta hjälp av en värmepumpskunnig person, för att få hjälp att avgöra om det är fel på anläggningen eller om den helt enkelt är underdimensionerad. En elektriker brukar sällan ha bra råd när det gäller pumpar och rörmokeri i allmänhet, och än mindre gällande värmepumpar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
om det inte är tanken så är det kanske flödet?
när shunten är fullt öppen kommer inte framledningen över 37-38 grader, spelar inge roll om det är +15 ute, eller om spetsen är på full effect..
framledningen sjunker dock mer om spetsen inte är på och det är många minus ute.
 
Blir inte tanken varm helt enkelt?
 
MultiMan
Från första inlägget i tråden:

"pumpen har inget problem med att värma tanken till typ 60°"

Hela meningen:

"pumpen har inget problem med att värma tanken till typ 60° men när shunten till radiatorerna är fullt öppen sjunker temperaturen till ca 37° +- nån grad och sen ligger den där.."

Jag trodde redan då att effekten inte räcker till och har inte sett något som ändrar min uppfattning. 27 sidor fyllda av trådskaparens försök att förstå ett system, där bara vissa lösningar/svar verkar godkännas. Eftersom det är en hyresfastighet borde extern hjälp löst detta för längesen.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
om det inte är tanken så är det kanske flödet?
när shunten är fullt öppen kommer inte framledningen över 37-38 grader, spelar inge roll om det är +15 ute, eller om spetsen är på full effect..
framledningen sjunker dock mer om spetsen inte är på och det är många minus ute.
Som jag skrev tidigare så är det stor turbulens i tanken och då blandas det från VP i tanken och framtempen sjunker, fullt normalt. Med den stora tanken så det med den kopplingen rörmässigt lite problem.
Har inte riktigt framkommit vad för värmekälla det var före VP:s tillkomst, var det Ved eller EL-panna ? Det går inte att jämföra päron och äpplen, i åtanke på tankens storlek kanske det var vedpanna tidigare och då är allt begripligt, en vedpanna laddar upp tanken till ca 85 C och då finns det massor av värme i tanken och värmen fungerar säkert bra ner till -20 C , med att shunten reglerar ut värmen från den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.