Nissens
M maxmsm skrev:
På min så är det filtret mellan inne och utedel som slammar igen, vi ska sätta dit en pryl som jag inte minns vad den heter men det är röris som har föreslagit detta för att slippa rensa filtret ca 2ggr/år.
På min så ser filtret ut ungefär som en fingerborg och det sitter en invändig låsring som man lossar för att kunna få ut filtret
Ja, det är sådana svar man kan få om man anlitar en yrkesman. Det är det enda rätta att göra för ts, för något är fel i systemet.
 
Nissens
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Jo men säljaren verkar inte bry sig över huvudtaget, responsen är bara ”vad konstig jag har inte märkt nåt”
Kommer ju aldrig få denna person att betala.
Men du har inte betalat huset ännu? Då kan du ju hålla inne pengen för servicen.
 
  • Gilla
Osiv
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
På ena avstängningen mellan inne och utedel(om du har vatten rör mellan) så kan man skruva av ett lock när kranen är stängd och skölja rent ett filter(sil), värmepumpen ska givetvis vara avstängd när du gör detta.
Det är en bergvärmepump det talas om, men likväl finns det två filter.
Ett på kalla och ett på varma sidan.

Du har helt rätt i att man ska slå av pumpen när dessa görs rent, det är inte svårt och något man klarar av själv och bör göra en gång per år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Precis, den har jag lokaliserat och skall kolla imorgon hur filtret ser ut.

Skall ju dock finnas ett filter för brine vätskan också, som jag inte hittar.

Sista alternativet är väl isåfall igensatta flex-slangar, men det vill jag nog att en pumptekniker kollar
Filtret och avstängningsventilerna på kalla sidan brukar man hitta i en frigolitlåda bredvid pumpen där köldbärarledningarna passerar. Ofta med verktyg i fack utanpå.

Jag vill minnas att rådet är att ha alla termostater på elementen öppna och reglera på värmepumpen.

Tror du kommer åt installatörsmenyn genom att logga in med dagens datum, dock bör de inställningar du behöver för att få upp värmen i huset finnas i den öppna menyn.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men du har inte betalat huset ännu? Då kan du ju hålla inne pengen för servicen.
Vilken service, rengöring av filter?
Det anses vara löpande underhåll som man själv lätt kan utföra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Vilken service, rengöring av filter?
Det anses vara löpande underhåll som man själv lätt kan utföra.
Jaha, så du har hittat felet för ts?
Jag uppfattade inte det, skönt att det löste sig! 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Men du har inte betalat huset ännu? Då kan du ju hålla inne pengen för servicen.
Det normala är att man betalat ett hus i samband med tillträde, och även om man inte gjort det så går det inte bara att dra av en summa mot vad som står i kontraktet. Så ska köparen få säljaren betala något så gäller övertalning med hänvisning till kontraktet eller tingsrätten.

Just i detta fallet borde det handla om ett fel som uppstått efter kontraktsskrivning innan tillträde och vara säljarens ansvar men det är ju inte självklart att säljaren accepterar och förstår det. Dom tre veckorna huset stått tomt grumlar förmodligen säljarens insikt där. Mäklaren borde kunna hjälpa till att förklara juridiken för både köpare och säljare.
Då återstår ju frågan om ett servicebesök kostar så mycket att det är värt bråket, en bra servicetekniker håller ju dessutom en lektion i vad ägaren kan göra själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jaha, så du har hittat felet för ts?
Jag uppfattade inte det, skönt att det löste sig! 😊
Nej du har mest fokuserat på att ts ska ta in servicetekniker och låta säljaren betala.

Förstår att det blir svårt att se lösningar då.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du skall inte få felmeddelanden oavsett. Jag har kallställt mitt hus vid ett par tillfällen. Pumpen gick för fullt några dygn utan ett enda fellarm.
Problemet är förmodligen inte kallställt, utan att någon har stängt termostater på elementen.

Bör absolut kunna leda till larm om högt värmebärardelta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej
Har du en s.k växelventil som skiftar mellan varmvattenberedning och radiatorvärme? Då skulle det kunna vara den som kärvar. Jag hade förut en GL 11 som jag ibland fick mickel med denna. Fick motionera den ibland så att den gick ut på ändlägena.
Mvh LOB Grå termostat med röda etiketter på en online shopping webbplats, omgiven av navigering och annonser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L lob skrev:
Hej
Har du en s.k växelventil som skiftar mellan varmvattenberedning och radiatorvärme? Då skulle det kunna vara den som kärvar. Jag hade förut en GL 11 som jag ibland fick mickel med denna. Fick motionera den ibland så att den gick ut på ändlägena.
Mvh LOB[bild]
Yes en sådan växelventil finns, skall försöka ta av den och motionera piggen.

Oavsett, vaknar upp till samma felmeddelande idag. Har en Tibber pulse kopplad och kompressorn på pumpen har gått dygnet runt, konstant 3kw med vissa peakar upp till 6-7kw.

Skall rengöra filter nu på morgonen och utvärdera resultat.

Har dock inte lokaliserat något filter för köldbärarvetskan, har bara två isolerade rör in genom väggen och in i värmepumpen utan någon låda emellan.
 
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Yes en sådan växelventil finns, skall försöka ta av den och motionera piggen.

Oavsett, vaknar upp till samma felmeddelande idag. Har en Tibber pulse kopplad och kompressorn på pumpen har gått dygnet runt, konstant 3kw med vissa peakar upp till 6-7kw.

Skall rengöra filter nu på morgonen och utvärdera resultat.

Har dock inte lokaliserat något filter för köldbärarvetskan, har bara två isolerade rör in genom väggen och in i värmepumpen utan någon låda emellan.
Inga ventiler på köldbärarledningarna?
Borde sitta på utsidan av pumpen.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Inga ventiler på köldbärarledningarna?
Borde sitta på utsidan av pumpen.
Hittade filtret för köldbärare, jag såg inte skogen för alla träd.

Skall någon ventil stängas för köldbärare innan detta filter skruvas av?

Givetvis stänger jag av pumpen innan.
 
  • Isolerade rör med skada nära vägg och radiator; tejp försöker fixa isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Hittade filtret för köldbärare, jag såg inte skogen för alla träd.

Skall någon ventil stängas för köldbärare innan detta filter skruvas av?

Givetvis stänger jag av pumpen innan.
På vår IVT HE E9 sitter filtret i ventilen.
Teknisk illustration av delar, montering, vattenventiler och huvar. Animerad, gråskala, med en färgad detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Osäker om det ser lika ut hos dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
På vår IVT HE E9 sitter filtret i ventilen.
[bild]

Osäker om det ser lika ut hos dig.
Ser snarlikt ut,
Filtermuttern på varma sidan sitter så hårt att jag inte ens får loss den. Måste försöka smörja med nåt….
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.