O Oxsar skrev:
Ok. Tänkte väll att du inte bara på bilden kunde säga 1-rör. Varmt in och varmt ur med stängd ventil hade jag missat vilket talar för 1-rör.

Men tunna rör borde väll tala för 2-rör?
Trodde nästan Liteavvarje skulle kunna känna igen och avgöra mha bilden den äldre typen Danfoss RAKE med sneda utloppet är nog alltid enrörs. Från rätt tid också enligt frågeställaren samma med termostaten där RAVL 26 mm.
 
L
GK100 GK100 skrev:
Trodde nästan Liteavvarje skulle kunna känna igen och avgöra mha bilden den äldre typen Danfoss RAKE med sneda utloppet är nog alltid enrörs. Från rätt tid också enligt frågeställaren samma med termostaten där RAVL 26 mm.
Ska var ärlig :) , så är jag inte så förtrogen med radiatorkoppel , men har en viss kunskap om dom , så det kan vara lite tveksamt på den fronten för mig i olika lägen .:confused:
men det med flöden och kopplingar är lite mer på min hemmaplan :)
 
Rafael Ospino
H HeadQuaker skrev:
Jag hade stora problem med kluckande ljud från elementen i en enplans älvsbyhus efter att vi bytt till fjärrvärme. Rekommendationerna jag fick var att utöka trycket från en till två bar, stänga av cirkulationspumpen, vänta 5 minuter, lufta. Vi fick aldrig väck problemet riktigt så vi installerade en automatisk avluftare, typ en sådan här [länk]
Nu har vi inga problem mer.
Jag skulle nog rekommendera er att undersöka saken närmare. Du skrev att innan ni monterade avluftaren hade ni ständiga luftproblem. Men att i sådana lägen installera en automatisk avluftare är som att ta Alvedon mot ett benbrott - det kan lindra symtomen med grundfelet kan finnas kvar: varifrån kommer luften (gaserna)?
 
L
Ta ett foto på var och hur den är monterad avluftaren
 
O Oxsar skrev:
Känns inte som det är problem med luft utan något annat.

Har du haft ventiler stängda så dom kan ha fastnat? Det låter ju som det är stopp i flödet på en hel stam. Alternativt det motsatta att det är kortslutning någon stanna vilket ger varm retur.
--------------
Kortslutning låter rimligt. Har varit en gång i ett småhus, funkis med fönster (och radiatorer under dessa) lika breda som rumen var. Problem med värmen uppstod efter byte av cirkulationspump som var gammal och överdimensionerad. Det blev kallt i delar av huset.

Det visade sig så småningom att i ett mindre rum hade man en soffa ställd med ryggen mot fönstret och mot radiatorn som var då helt instängd av soffan och dessutom täckt av fönsterbrädan. Det var dåligt med värme i rummet trots att radiatorn var nästan 2 m bred och termostaten uppskruvad till max (även injusteringen...) - nästan ingen avkylning alls i den...

Att flytta ut soffan och strypa radiatorn till ett rimligt kv-värde hjälpte direkt!

Förresten, det var ett före detta självcirkulationssystem med rejäla rördimensioner, nästan inga tryckfall, det var därför en radiator kunde kortsluta hela systemet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.