A
Vid hade kalla element på ovanvåningen. Försökte också lufta alla element, men det verkar som att trycket/värmen inte räckte till i hela huset. Jag stängde därför av några element på nedanvåningen helt och höjde pannans temperatur och fick då jämn temperatur uppe och nere.
 
A
Min vvskille säger alltid stäng av systemet, vänta 20 min (luften går uppåt) sedan lufta. Är pumpen på riskerar luften att också cirkulerar runt och tillbaks till pannan. När du luftar kalla elementen, kommer det inget vatten alls?
 
S
Jag brukar stänga en slinga och lufta ur den andra slingan.
Sen gör jag tvärt om på andra sidan.
 
Många olika goda råd här i tråden.

Men så här gör du enklast.

slå ifrån samtliga element där du får varmt. (Då pressas vattnet till den andra slingan)

Sätt cirk pumpen på max

Höj trycket i systemet till 2,5kg (du komprimerar då ev luftbubblor)

Lufta elementen...

När du är klar återställ tryck samt cirk pump
 
  • Gilla
Zakalwe och 1 till
  • Laddar…
Har du värmepump? I så fall har jag ett tips!
Hade problem med min växelventil som fastnade i halv öppet läge och då blev cirkulationen sämre så elementen blev inte helvarma. Den ändras när den laddar varmvatten / värme ut på elementen.
 
Om du luftar och luftar och det kommer luft så låter det som det kanske är Exp.kärlet. Du skrev att det var bytt? Läcker säkerhetsventilen ut något vatten?

Annars så kan det vara skit som har fastnat i rad-ventilen men det borde inte påverka flera element så vida du inte har ett-rörssystem?
Gör som tidigare nämndes och ta bort termostaten och knacka på stiften. Det kan även hjälpa att tillfälligt vrida upp kvs-värdet och sedan tillbaka till utsprungsvärdet för att få skiten att lossna.

Injustering för två-rörssystem kan man göra själv genom att ta bort alla termostaten. Känn sedan på returledningen från varje radiator och försök få den så nära 20grader som möjligt. Det krävs lite pyssel och flertalet gånger innan det blir bra.

Badrummet.
Om du har golvvärme kolla så det inte är kortslutning i shunten. ==> ger varm retur.
 
  • Gilla
Deniz123
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Varför stänger du av cirkulationspumpen? Det blir väl bättre blås på luftningen om den är igång?
man brukar alltid stänga av cirkpumpen, sitter den på fel sida kan det suga in luft
 
G
Som några redan nämnt. Ska du lufta radiatorerna korrekt så skall pumpen vara av en stund innan så all luft stiger upp till de högsta punkterna. Se även över termostaterna om dom skulle vara väldigt gamla.
Har du rätt tryck i systemet? Kolla manometern vid expansionskärlet. I en villa ska det vara ca 0.5-0.8 bar. Är det inte rätt tryck - fyll på vatten! Blir det samma efter några dagar har du en läcka.
 
G MrGlad8 skrev:
Som några redan nämnt. Ska du lufta radiatorerna korrekt så skall pumpen vara av en stund innan så all luft stiger upp till de högsta punkterna. Se även över termostaterna om dom skulle vara väldigt gamla.
Har du rätt tryck i systemet? Kolla manometern vid expansionskärlet. I en villa ska det vara ca 0.5-0.8 bar. Är det inte rätt tryck - fyll på vatten! Blir det samma efter några dagar har du en läcka.
Kan också vara för lite luft i tryckkärlet!
 
  • Gilla
mniku och 1 till
  • Laddar…
Hur gammal är cirkpumpen?
Om det funkat förr men inte längre så köp en ny kraftigare cirkpump så tror jag problemet löser sig.
 
G
Ja kolla pumpen. Håll en stor skruvmejlsel mot kortsidan utav pumpen och lägg örat mot skruvmejseln och lyssna efter skrapljud. Hör du skrapljud så är det bara att byta! Hör du inga skrapljud men du vet att pumpen är 10-12 år så är det nog dax att byta ändå!
 
S sblixten skrev:
Har du luftat flera timmar så måste du ha mycket luft i systemet.
Du får fortsätta lufta dagligen till all luft är borta.
Om det fortsätter komma ny luft i systemet så har du en läcka någonstans.
I ett slutet system med ett övertryck på 1.2 kg så kan du inte ha en läcka utan att det läcker ut vatten någonstans så det går inte att få in luft på det viset.
 
Åsa Lund
V Värmeinjusterare skrev:
Kan också vara för lite luft i tryckkärlet!
Och för att kolla trycket i blåsan i kärlet ska det inte vara vattentryck på det. Släpp på trycket i systemet helt och kolla sedan trycket på toppen av expansionskärlet med vanlig pump för bilventil. Pumpa upp till 0.5 bar över husets höjd/10. Två våningar=5 m. 0,5+0,5= 1bar i blåsan.
Sen kan du släppa på vatten igen
 
W Wiggen skrev:
Misstänker jag har en tjurig luftbubbla nånstans i systemet. Elementen är kall på ena sidan av huset samt en gavel. Jag har prövat lufta elementen utav tusen men får inte fyr i dom.

Då jag luftat har jag gjort följande:

Stängt av cirkulationspumpen
Börjat med elementen nere och närmast pannan, arbetat metodiskt runt för att avsluta med elementet på högsta punkten.

Luftat flera timmar i går och fyllde på systemet mellan varven så trycket ligger på 1,2 bar (slutetsystem).

Finns det några andra "tjyvtricks" som att exempelvis öppna två samtidigt på nått strategiskt sätt?
1,2 bar är lika med 12 meter vattenpelare. Bor du i ett hus med 2 våningar så bör förtrycket vara 0,6 bar. Förtrycket är trycket i den bälg som finns i ett slutet kärl. Är förtrycket för lågt så kan säkerhetsventilen lösa ut och du får fylla på med nytt vatten och ny luft. Luftbubblorna blir mindre ju högre tryck du använder. Det finns mycket annat att kontrollera. Är det smuts i systemet? Om du stänger alla varma radiatorer så borde de kalla bli varma efter en tid eller så är det ett stopp någonstans. Om du alltid har luft i systemet så bör du nog leta efter en läcka eller kolla om säkerhetsventilen är kass. Du ser väl när den löser ut? Om det blir vatten på golvet? Och, ett värmesystem, även i en villa, bör vara injusterat. Lycka till.
 
  • Illustration som visar principen för ett slutet expansionskärl i ett värmesystem med markerade vattenpelare och tryckzoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När man köper nya element så vet leverantören ofta inte hur ventilhusen är inställda. Det finns en inställning där man väljer om elementet sitter i ett värmesystem med ett eller två rör. Om man stänger ventilen i ett tvårörssystem så ska det vara totalstopp i flödet. Om man stänger en ventil för enrörssystem så ska det fortfarande vara flöde genom, detta eftersom värme ska vidare till nästa element i kedjan. Kolla detta.

När jag monterade handdukstork i duschrummet så fick jag ställa om ventilhuset till tvårörssystem.

I övrigt håller jag med. Lufta med cirkulationspumpen igång och tills det bara kommer vatten. Du kan börja med att bara lufta överst i huset, något dygns mellanrum. När det nästan inte är någon luft kvar, lufta då alla element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.