1-rör
Tillopp och retur sticket åt olika håll då radiatorerna är kopplade i serie. Rörsystemet saknar T-kopplingar på stammarna. Tillopp till radiatorerna varierar där den första radiatorn har varmast tillopp.

2-rör (vanligast)
Tillopp och retur går parallellt då radiatorerna är parallellkopplade Rörsystemet har T-kopplingar. Tilloppstempen till varje radiator ska vara någorlunda lika.
 
Marike
V Värmeinjusterare skrev:
Om det är ettrörssystem är den första rad minst sen ökar dem i storlek och den sista är störst
Måste väl bero på rummens storlek också.
 
Här kommer bilder på mina koppel / termostater. Hoppas ni kan hjälpa mig vidare.

Radiatoranslutningar med koppel och termostater i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat på en radiator med tillhörande rörkoppling mot texturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bertil_Johansson skrev:
Här kommer bilder på mina koppel / termostater. Hoppas ni kan hjälpa mig vidare.

Ser ut som gamla radisolrör vilket är vanligt vid ettrörssystem ser att du har gamla termostater dem har en tendens att fastna. Detta system fungerar att det första elementen i slingan är minst sen växer dem i storlek detta precis som Oxsar säger det första elementen är varmast sen sjunker temperaturen därav ökar storleken på radiatorn för att kunna få samma effekt.

Har du kollat att du får luft ut ur alla elementen. har varit med om att det inte har funnits lufthål i några element så att värmen pendlar i elementen. annars kan det vara radiatorventilen som har hängt sig eller att det är fel inställningar på stammen. Om du har bytt ut något element till annan storlek kan det bli fel i hela systemet.
 
L
1 rörs system verkar det vara , under sexkantslocket en ställskruv , ställ in som jag sa förut och prova .
En test som du kan göra , stäng alla utom den sista som ska vara helt öppen , då ska allt vatten gå igenom den och bli varm över hela sidan , sen kan du gå baklänges och öppna till 4 varv
ock känna på värmen
 
Vad är en vettig skillnad i framledning kontra retur (delta ?) ute vid acc.tankarna?
Låter jag shuntautomatiken jobba fritt så har jag runt 70-80C i framledningen.
Ska testa att skruva när jag kommer hem i kväll.
 
L
B Bertil_Johansson skrev:
Vad är en vettig skillnad i framledning kontra retur (delta ?) ute vid acc.tankarna?
Låter jag shuntautomatiken jobba fritt så har jag runt 70-80C i framledningen.
Ska testa att skruva när jag kommer hem i kväll.
Får du fart på flödet och värme över hela elementen , kanske du kan ställa ned kurvan lite
 
L
Om shunten står öppen på max så kanske det är avbrott på en givare ( ute eller framledning )
vid kortslutning av en givarkabel så stängs shunten och vid avbrott så öppnar den , du kan prova med att kortsluta eller ha avbrott vid en givare och testa , bara svagström 24V där .
Det skulle kunna vara ett givarfel eller avbrott på ledningen ( glapp eller oxid i givaranslutningarna )
 
Jag kanske var litet otydlig, har bara en givare till shunten (rumstemperatur). Den givaren fungerar för när solen ligger på så drar den snällt ned shunten men nu när det är mulet och kyligt vill huset (shunten) ha max temperatur. Jag funderade över hur stor skillnad det borde vara på framledning och retur ........ jag har väl under 10C skillnad, borde det inte sjunka mer? Vill ju ha värmen i huset och inte i returledningen?!
 
Hade en gång ett hus byggt 1927, värmepanna, cirkulationspump och sluten expansionstank byttes någon gång tidigt 70-tal. Några centralt i huset placerade värmeelement ville aldrig blir varma oavsett vad vi gjorde. När cirkulationspumpen en dag upphörde att fungera blev det annorlunda för då blev även de radiatorer som annars aldrig blev varma också varma. Allt hade varit frid och fröjd utan cirkulationspump om inte elementet i badrummet samtidigt blivit kallt.
Med ny cirkulationspump fortsatte vi leva med det kalla elementen mitt i huset. Uppenbarligen påverkade pumpen tryckförhållandena i anläggningen på ett sådant sätt att det inte blev någon cirkulation i samtliga rörslingor. Problemet upplevdes där och då som mindre störande och fick bero.
 
L Liteavvarje skrev:
1 rörs system verkar det vara , under sexkantslocket en ställskruv , ställ in som jag sa förut och prova .
En test som du kan göra , stäng alla utom den sista som ska vara helt öppen , då ska allt vatten gå igenom den och bli varm över hela sidan , sen kan du gå baklänges och öppna till 4 varv
ock känna på värmen
Hur drog du den slutsatsen? Har liknande koppel på mitt 2-rörsystem.

Jag skulle säga att man måste veta hur det ser ut under golvet d.v.s om t.ex rören är kopplade med T-rör eller om tillopp och retur sticket åt olika håll.
 
B Bertil_Johansson skrev:
Jag kanske var litet otydlig, har bara en givare till shunten (rumstemperatur). Den givaren fungerar för när solen ligger på så drar den snällt ned shunten men nu när det är mulet och kyligt vill huset (shunten) ha max temperatur. Jag funderade över hur stor skillnad det borde vara på framledning och retur ........ jag har väl under 10C skillnad, borde det inte sjunka mer? Vill ju ha värmen i huset och inte i returledningen?!
Detta gäller 2-rörsystem.

Jag skulle säga att i de flesta fallen vill man eftersträva så låg framledning som möjligt och flödet i radiatorerna spelar mindre roll. T.ex. en VP får högre elverkningsgrad ju lägre framledningen är.

Det som blir begränsningar är cirkulationspumpen. Ställer man upp radiatorventilerna på max så är det inte säkert att alla radiatorer får tillräckligt med flöde. (Vattnet tar ju enklaste vägen).

Vid ack.tank kan jag tänka mig att man även vill eftersträva låg retur för att utnyttja tanken till max. Mintemp på returen är några grader över rumstempen. Har man mellan 20-30grader på returen från radiatorn ska man nog vara nöjd.

Börja med att sänk framledningen. I de rum där det sedan blir kallt ställer du upp radiatorventilen. Skulle du hitta radiatorer som lämnar hög retur kan du ställa ned flödet något.

När systeme fått anpassa sig några dagar. Gör om samma procedur.

Termostaten av under tiden du justerar in. Dessa har (om de fungerar) bara en begränsande av/på funktion i maxtemp i rummet om yttre faktorer så som solinstrålning värmer rummet.
 
L
O Oxsar skrev:
Hur drog du den slutsatsen? Har liknande koppel på mitt 2-rörsystem.

Jag skulle säga att man måste veta hur det ser ut under golvet d.v.s om t.ex rören är kopplade med T-rör eller om tillopp och retur sticket åt olika håll.
Nu är det så att jag drar inga slutsatser utan ser på kopplet en in en ut tunna rör och som TS sa samma temp ut som in , så någon kommentar i den vägen behövs inte ,
Sedan om kan se det bättre så är det bra att tala om , vi får se vad det är
 
L Liteavvarje skrev:
Nu är det så att jag drar inga slutsatser utan ser på kopplet en in en ut tunna rör och som TS sa samma temp ut som in , så någon kommentar i den vägen behövs inte ,
Sedan om kan se det bättre så är det bra att tala om , vi får se vad det är
Ok. Tänkte väll att du inte bara på bilden kunde säga 1-rör. Varmt in och varmt ur med stängd ventil hade jag missat vilket talar för 1-rör.

Men tunna rör borde väll tala för 2-rör?
 
L
O Oxsar skrev:
Ok. Tänkte väll att du inte bara på bilden kunde säga 1-rör. Varmt in och varmt ur med stängd ventil hade jag missat vilket talar för 1-rör.

Men tunna rör borde väll tala för 2-rör?
Du kan ha rätt :) tunna rör blir dåligt flöde på 1 rörs ,alla kan vi missa något :confused:
Inte omöjligt att det är ett 2 rörs , då sitter T-styckena i golvet som inte går att se
Men det som sa emot det var varmvattnet in , ut men vi får vad TS kommer med när han provat olika varianter , då vet vi :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.