O Oxsar skrev:
Läste lite mer noggrant. Är det så att du bytt pump och efter det har det slutat att fungera?

Kan det vara så enkelt att pumpen går åt fel håll eller att det även monterades en shunt som kanske är felvänd?

Pumpen byttes 2007 och det har fungerat från dess :)

Innan den byttes 2007 var den gamla trasig, men då elementen blev ordentligt varm så visste jag inte att den var urfunktion :)
 
Känns inte som det är problem med luft utan något annat.

Har du haft ventiler stängda så dom kan ha fastnat? Det låter ju som det är stopp i flödet på en hel stam. Alternativt det motsatta att det är kortslutning någon stanna vilket ger varm retur.
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Hade en tidigare jobbkollega som inte fick värme i sitt stora rum (vardagsrum eller vad ni nu vill kalla det), Det visade sig att det var skit i ledningen, så knappt inget vatten flödade dit. Efter att de blåst ledningen fungerade det igen.

En bra hjälp för att slippa få ventiler att fastna (theromstaterna stänger ventilen/flödet över sommaren) är att injektera YES diskmedel i systemet. 2-3dl i en normal villa. Då fastnar inte ventilerna och man slipper knacka på sitften.

Tyvärr har vi själva en-rörsystem, en idiotkonstruktion som gör att raditatorerna längst bort (barnens sovrum) alltid är kallast. I synnerhet idag med VP och lägre framledningstemp.
Men i ett hus från 1917 och grova rör, så lär inte det vara problemet.
Som andra skrivit lufta i omgågnar, men tänk på att det kan vara skit i systemet som gör att det inte längre fungerar. Då hjälper ingen luftning i världen.
 
hsd
ricebridge ricebridge skrev:
Varför stänger du av cirkulationspumpen? Det blir väl bättre blås på luftningen om den är igång?
Lufta med pumpen avstängd, annars riskerar Du att få mer luft som rör sig i systemet
 
Jag hade problem för några veckor sedan, då ökade jag först varvtalet på cirkulationspumpen till max, då verkade det som att någon luftbubbla "kom loss". Dock så stannade inte inte speciellt mycket av luften i något element, utan man hörde det brusa och flytta sig från element till element.
Provade då att sänka farten på pumpen igen, och då hamnade mesta luften i ett element "längst bort" på övervåningen och gick lätt att lufta bort.
Efter denna manöver så blev även två närmre element mycket varmare än innan.
.... men kan du inte ändra hastigheten på pumpen så hjälper ju detta tips föga.
 
Jag hänger på i den här tråden då mina bekymmer är likartade.
Huset är byggt på 80-talet med tre separata slingor till radiatorerna.
Har ingen aning om det är en-rörs/två-rörs system (smala rör (typ 10mm)).
Slutet system i enplansvilla, trycksatt till ungefär 1,2
På en slinga blir inte radiatorerna så varma som jag vill ha dom, det är endast
området högst upp vid termostaten som blir varmt.
Har luftat men det tycks inte vara luft i radiatorerna.
 
L
B Bertil_Johansson skrev:
Jag hänger på i den här tråden då mina bekymmer är likartade.
Huset är byggt på 80-talet med tre separata slingor till radiatorerna.
Har ingen aning om det är en-rörs/två-rörs system (smala rör (typ 10mm)).
Slutet system i enplansvilla, trycksatt till ungefär 1,2
På en slinga blir inte radiatorerna så varma som jag vill ha dom, det är endast
området högst upp vid termostaten som blir varmt.
Har luftat men det tycks inte vara luft i radiatorerna.
Börja med att stänga alla element på dom som fungerar och öppna på dom andra , ställ pumpen på max , är det en bubbla så brukar den följa med
Det med 1 rörs eller 2 rörs , men det verkar som 2 rörs då rören är klena , känn på rören in och från elementen , när du stänger på termostaten ( du kanske har det ) så kommer röret upp att kallna , fortsätter båda rören att vara varma nertill så är det nog ett 1 rörs du har , vattnet går förbi i kopplet .Lite överföringsvärme finns men det känns på elementets nederdel om det blir kallt
Ta gärna ett foto på ett element så att alla rör syns
 
Återkommer med bild när jag kommer hem men stänger jag termostaten helt så blir röret upp från kopplet svalt men de två rör som går in i kopplet fortsätter att vara ungefär lika varma/heta. Har ungefär 70C framledningstemperatur.
 
L
Då är det inte omöjligt att du har 1 rörs , men vi får se på bilderna , +70C är rätt häftigt på utgående om du inte bor norr om Murmansk , för där är det kallt
 
L
Q Qunaki skrev:
Hade en tidigare jobbkollega som inte fick värme i sitt stora rum (vardagsrum eller vad ni nu vill kalla det), Det visade sig att det var skit i ledningen, så knappt inget vatten flödade dit. Efter att de blåst ledningen fungerade det igen.

En bra hjälp för att slippa få ventiler att fastna (theromstaterna stänger ventilen/flödet över sommaren) är att injektera YES diskmedel i systemet. 2-3dl i en normal villa. Då fastnar inte ventilerna och man slipper knacka på sitften.

Tyvärr har vi själva en-rörsystem, en idiotkonstruktion som gör att raditatorerna längst bort (barnens sovrum) alltid är kallast. I synnerhet idag med VP och lägre framledningstemp.
Men i ett hus från 1917 och grova rör, så lär inte det vara problemet.
Som andra skrivit lufta i omgågnar, men tänk på att det kan vara skit i systemet som gör att det inte längre fungerar. Då hjälper ingen luftning i världen.
Hej du med 1 rör
Hur många raddar har du på slingan ,det sitter en strypventil på kopplet under en sexkantshuv
lossa den ,
EX går det att skruva den från högst upp till längst ner 5 varv och du har 5 raddar ,
så öppnar du den första 1 varv nästa 2 varv o.s. v då får du nästan samma flöde genom alla raddar , även den sista
 
Trevlig och enkel matematik, tror det sitter fem radiatorer på den slingan. Bara för att vara övertydlig nu ....... jag skruvar IN alla skruvarna i botten, skruvar UT nummer 1 ett varv, nummer 2 två varv och så vidare??
 
Q Qunaki skrev:
Men i ett hus från 1917 och grova rör, så lär inte det vara problemet.
Jag tror inte man byggde ett-rörs-system 1917.
 
L Liteavvarje skrev:
Hej du med 1 rör
Hur många raddar har du på slingan ,det sitter en strypventil på kopplet under en sexkantshuv
lossa den ,
EX går det att skruva den från högst upp till längst ner 5 varv och du har 5 raddar ,
så öppnar du den första 1 varv nästa 2 varv o.s. v då får du nästan samma flöde genom alla raddar , även den sista
Det tror jag inte alls på.
Om strypventil nr två är öppet två gånger så mycket som strypventil nr 1, varför ska det strömma lika mycket vatten genom båda radiatorern? Vid radiatorn nr två är det ju enklare för vattnet att ta sig förbi radiatorn för ventilen är "öppnare".
Och i sista radiatorn där ventilen är fullt öppen, strömmar ändå lika mycket vatten genom radiatorn som i första där ventilen är nästan helt strypt?
Nej, det kommer inte att hända.
 
L
B Bertil_Johansson skrev:
Trevlig och enkel matematik, tror det sitter fem radiatorer på den slingan. Bara för att vara övertydlig nu ....... jag skruvar IN alla skruvarna i botten, skruvar UT nummer 1 ett varv, nummer 2 två varv och så vidare??
RÄTT Ja prova med det . är det so
T Thomas_Blekinge skrev:
Det tror jag inte alls på.
Om strypventil nr två är öppet två gånger så mycket som strypventil nr 1, varför ska det strömma lika mycket vatten genom båda radiatorern? Vid radiatorn nr två är det ju enklare för vattnet att ta sig förbi radiatorn för ventilen är "öppnare".
Och i sista radiatorn där ventilen är fullt öppen, strömmar ändå lika mycket vatten genom radiatorn som i första där ventilen är nästan helt strypt?
Nej, det kommer inte att hända.
DU måste ha lika många litergrader till varje element , oavsett temp och flöde ,
Expl 70grader x10liter = 700 litergrader , 10grader X 70liter = 700 litergrader
 
Om det är ettrörssystem är den första rad minst sen ökar dem i storlek och den sista är störst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.