4 515 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Källarbadrum - Total makeover
Rören går horisontellt under källargolvet.janwide skrev:
Nu har jag fått ihop det hela men det dröjer nog någon vecka innan jag kommer gjuta igen golvet. Med andra ord ser ni som läser något galet så hojta till medan det går att justera
Nu tar vi kväll
Yes rör är märkta BD vilket jag läst mig till skall vara ok för ingjutning. Gummimuffen hittar jag ingen sådan märkning annat än att klammer är i rostfritt. Finns motsvarande märkning BD även för dessa kopplingar?janwide skrev:
Okej, får undersöka detta.janwide skrev:
Hade från början tänkt att undvika rören som går vidare till tvättstugan men efter ytterligare grävande visade det sig att tvättstuge avloppet tangerade ytterkant av blivande badrumsgolvet.
Vill inte bygga in gamla rör och riskera det nya badrumsgolvet i framtiden så därför blir det nu byte av rör och golvbrunn även i tvättstugan....
Visst är det så, börjar vara van efter några vändor renovering i gamal kåkjanwide skrev:
De gamla rören hade lokalt bakfall i mitten av rummet, stod 2 cm sörja invändigt i dem.
Riktigt skönt att få byta till nya och klart värt besväret.
Nya rör på plats och en ny golvbrunn är fastgjuten i position med lite grovbetong. Även börjat återfylla så smått.
Framåt i maklig takt. Har fått i lite betong i rännan i tvättstugan.
Nästa steg är rördragning i badrum. Tänkte använda pex till vattnet men har lite funderingar kring hur jag bäst förlägger detta. Startade en tråd i VVS-avdelningen. Någon med input får gärna svara där
https://www.byggahus.se/forum/threads/placering-kv-vv-i-kaellargolv.420041/
Nästa steg är rördragning i badrum. Tänkte använda pex till vattnet men har lite funderingar kring hur jag bäst förlägger detta. Startade en tråd i VVS-avdelningen. Någon med input får gärna svara där
https://www.byggahus.se/forum/threads/placering-kv-vv-i-kaellargolv.420041/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Totalrenovering kedjehus - Öppen planlösning - Brister?
Planlösningar -
Hus som totalförvandlats - före och efter
Artikelkommentarer -
Söker byggare i Värmdö som utför totalentreprenad - (KL-trähus)
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Konstruktionsritning - Totalhaveri - Hjälp!
Byggnadsfysik -
Inställningar bergvärmepump - varför så hög total drifttid?
Värmepumpar