199 912 läst · 94 svar
200k läst
94 svar
Justera dörrbroms på altandörr (Fix 846f)
Jo jag tycker att de glappar. Den översta "faller ner" när man fäller ned handtaget sakta.
De andra "följer med" hela vägen, svår att förklara. Men känner jag på kilkolvarna så är de ganska lösa.
De andra "följer med" hela vägen, svår att förklara. Men känner jag på kilkolvarna så är de ganska lösa.
Stefan Bengtsson skrev:Om spanjoletten är sliten måste den bytas. Men innan dess tycker jag att vi ska vara säkra på det. Kolvarna (utan citationstecken) sitter alltså i spanjoletten, som sitter längs med dörrens vertikala sida. Ha dörren öppen och stäng handtaget. De kolvar som då kryper ur spanjoletten ska inte glappa.
Jag lånar en bild från Flinks.se
[bild]
Du skruvar av skenan uppe i dörren, den på första bilden! Klämm ihop den lite försiktig med en tång eller skruvstäd. Montera tillbaka och den är som ny.D dmnilsson skrev:
Det går att laga dem utan att köpa nya. Gör så här: Demontera dem. Lägg skenan på sidan på hårt underlag. Banka lite utmed sidan hela vägen med en hammare. När skenan är inbockad några mm glider hylsan trögare. I låst läge kommer den att fastna. Precis som den ska. Smörj in med lite fett. Montera o det är klart .F frohike skrev:
F frohike skrev:
MathiasS skrev:
Har just läst igenom tråden och testade detta. Bromsen sitter med två skruvar ovanifrån som nämnts, karmfästet är snäppmodell och infästningen i spanjoletten behövde bar en liten knack för att släppa. Lade skenan på städet och knackade på båda sidor. Monterade och det funkade utom i innersta läget (om man bara vill ha dörren lite på glänt).Cido skrev:Det går att laga dem utan att köpa nya. Gör så här: Demontera dem. Lägg skenan på sidan på hårt underlag. Banka lite utmed sidan hela vägen med en hammare. När skenan är inbockad några mm glider hylsan trögare. I låst läge kommer den att fastna. Precis som den ska. Smörj in med lite fett. Montera o det är klart .
Det fanns en del spån i botten på skenan, kanske bromsen sliter på axeln? Nåväl, lätt att göra om igen på en 17 år gammal altandörr.
Gjorde som Kjell_G. Funkade hyfsat.. sedan tog jag istället en tång och klämde ihop skenen hela vägen vilket gjorde att glidklossen fick mycket bättre fäste. Är nu som nyK Kjell_G skrev:Har just läst igenom tråden och testade detta. Bromsen sitter med två skruvar ovanifrån som nämnts, karmfästet är snäppmodell och infästningen i spanjoletten behövde bar en liten knack för att släppa. Lade skenan på städet och knackade på båda sidor. Monterade och det funkade utom i innersta läget (om man bara vill ha dörren lite på glänt).
Det fanns en del spån i botten på skenan, kanske bromsen sliter på axeln? Nåväl, lätt att göra om igen på en 17 år gammal altandörr.
Produkter som diskuteras i tråden