1 123abc skrev:
Du kan alltid lossa dörrbromsen så ser du vad det är för dörrbroms om du är osäker.
Den vanligaste dörrbomsen är ASSA 150 följt av 160.
[länk] Fönster-Fönsterdörrprodukter/I-Uppstallningsbeslag-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf

En bild med ASSA 760
[bild]
Ovanliga varianter av saker verkar lite vara the story of my life, el. iaf. of our home... T.ex. när man ska köpa toasits som passar till ALLA toaletter. De brukar inte passa till just våra ändå :)

Jag har inte skruvat loss den befintliga bromsen än, men jag har stått på en trappstege och studerat den och den har axeln centrerad precis som på 760-bilden. Den är dessutom fästad i dörren med två skruvar i varje ända, inte bara en. Alla bilder jag har sätt av 150/160 verkar ha bara en skruv i varje ända och så verkar axeln gå antigen på höger el. vänstra sida.

Var på väg att starta en ny tråd, men hittade den här guldgruvan istället! :)

Jag har, liksom många andra, en dörrbroms som tar dåligt... :)

1. Det "löstagbara" karmfästet (bild 2), är det bara våld som gäller?
Bankade in en skruvmejsel och testade bända lite halvhårt (från olika håll), men icke!

2. (bild 4) Spanjoletten hos mig vrider bara runt typ 45 grader när jag låser handtaget.
Borde det inte vara närmare 90?

Tänkte innan att jag ska byta broms, men kanske lite rengöring och spray som nämnts ovan kan hjälpa.
Den bromsar mycket bättre när jag (manuellt) vrider runt pinnen 90 grader.
Kanske spanjoletten måste fixas eller bytas...

• Utsikt från ett fönster med delvis öppen spanjolett som visar pinnen som låser vid 45 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en delvis roterad spanjolett i en dörrkarm markerad med rött, synlig smuts och en vit karm.
    Skapa konto
  • Närbild av ett löstagbart karmfäste för dörrbroms med tydliga användningsspår.
    Skapa konto
Jag har också problem med detta. Jag har löst det genom att vi slutat använda den dörren. :surprised:
Nej det är självklart ingen bra lösning och nu kände jag att jag måste ta tag i det. Jag testar att smörja jag också.

1. skall troligen dras rakt ner , testa med klorna på en hammare en liten tex masonit i mellan så du inte skadar karmen
du kan olja lite längst fram vid exspanjoletten men inte i själva bromsen

är inte handtaget rakt ner när du har stängt ?

• Gilla
pirx
  • Laddar…
Även liten hammare kommer inte in med klorna riktigt, men jag testade så gott det gick och funka inte.
Men det låter som att det är våld som är svaret.
Jag får väl banka in flera skruvmejslar från olika håll och panga på ordentligt sen.

Jodå, handtaget är såklart rakt ner, annars hade det nog varit en mycket misstänkt förklaring:)

P pirx skrev:
Var på väg att starta en ny tråd, men hittade den här guldgruvan istället! :)

Jag har, liksom många andra, en dörrbroms som tar dåligt... :)

1. Det "löstagbara" karmfästet (bild 2), är det bara våld som gäller?
Bankade in en skruvmejsel och testade bända lite halvhårt (från olika håll), men icke!

2. (bild 4) Spanjoletten hos mig vrider bara runt typ 45 grader när jag låser handtaget.
Borde det inte vara närmare 90?

Tänkte innan att jag ska byta broms, men kanske lite rengöring och spray som nämnts ovan kan hjälpa.
Den bromsar mycket bättre när jag (manuellt) vrider runt pinnen 90 grader.
Kanske spanjoletten måste fixas eller bytas...
1) Jag ber om ursäkt för den suddiga bilden, men förhoppningsvis kan man urskilja det lilla fjäderblecket inne i hålet. Det sitter ett likadant mitt emot. Kör in två flata mejslar från varsitt håll mellan broms och fäste och vrid, så ska den ploppa loss. Kan nog sitta rätt hårt. Rycker man bara rakt ner utan att hålla emot mot fästet riskerar man att fästet åker ur karmen. Det är väldigt grunda "gängor" som håller fästet. Suddig närbild av ett litet fjäderbleck inne i ett hål med grunda gängor.
Skapa konto

• Gilla
pirx
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
1) Jag ber om ursäkt för den suddiga bilden, men förhoppningsvis kan man urskilja det lilla fjäderblecket inne i hålet. Det sitter ett likadant mitt emot. Kör in två flata mejslar från varsitt håll mellan broms och fäste och vrid, så ska den ploppa loss. Kan nog sitta rätt hårt. Rycker man bara rakt ner utan att hålla emot mot fästet riskerar man att fästet åker ur karmen. Det är väldigt grunda "gängor" som håller fästet.[bild]
Tack, ska testa!

Och om någon skulle råka veta hur många gradera ungefär en sån här förväntas snurra runt när man låser handtaget så vore det super! :) Har försökt leta på nätet som tusan nu men en sån detalj finns inte dokumenterad verkar det som.
Ska det vara typ 90 grader vrid, eller närmare 45 (som i mitt fall)?

Närbild på ett låshus i en dörr, med fokus på en delvis rostig cylindermekanism.
Skapa konto

Den där ska vrida sig 45° när handtaget vrids 90°

• Gilla
pirx
  • Laddar…
P pirx skrev:
Ska det vara typ 90 grader vrid, eller närmare 45 (som i mitt fall)?
Ca 45° lutning när det är spärrat & lodrätt när det är ospärrat.

• Gilla
Anders Eliasson och 1 till
  • Laddar…
Tackar tackar @Demmpa och @Stefan Bengtsson !!! (tror inte att det funkar med @ på namn med mellanslag hehe)

EDIT: jo det funkade med @ och mellanslag ser det ut som, funkade bara inte att auto-completa

P pirx skrev:
Tackar tackar @Demmpa och @Stefan Bengtsson !!! (tror inte att det funkar med @ på namn med mellanslag hehe)

EDIT: jo det funkade med @ och mellanslag ser det ut som, funkade bara inte att auto-completa
Well, jag testade kamrems-spray först, men den gjorde ingen skillnad. Bromsen var allt för sliten.

Så jag köpte en ny, kapade pinnen till rätt längd och bytte ut. Passar fint.
Men jag kan inte säga att bromsen låser fast dörren speciellt bra ändå. Knappt alls faktiskt:)

Är era superfint justerade och trimmade altandörrar bra "fastlåsta" när dörrbromsen är på?

Ja, vår låste fast bra, vår dörrbroms samt spanjolett var inte mer än ca 8-10 år, var tvungen att byta spanjoletten för att den gamla var så sliten i leder mm så att den knappt höll dörren stängd, den var ca 40-45 år. Har nu bytt altandörr i samband med att vi bytte alla fönster på markplan.

Prova att koppla loss bromsen från spanjoletten och vrid axeln för bromsen lite till, nyper den då, så är troligen spanjoletten så pass sliten att den inte klarar att vrida bromsaxeln tillräckligt.

• Gilla
pirx
  • Laddar…
P pirx skrev:
Well, jag testade kamrems-spray först, men den gjorde ingen skillnad. Bromsen var allt för sliten.

Så jag köpte en ny, kapade pinnen till rätt längd och bytte ut. Passar fint.
Men jag kan inte säga att bromsen låser fast dörren speciellt bra ändå. Knappt alls faktiskt:)

Är era superfint justerade och trimmade altandörrar bra "fastlåsta" när dörrbromsen är på?
Det är ganska objektivt hur hårt något låser, en del tycker att det låser bra andra håller inte med.
Det jag rekommenderar är en fiskevåg så man vet vilket tryck som krävs för att röra dörrbladet.
Det är alltid möjligt att påverka dörrbladets position om man trycker eller drar tillräckligt, det fungerar inte som någon barnspärr.

Redigerat:
  • Gilla
pirx
  • Laddar…
Hej

Tänkte byta ut bromsen på min altandörr och köpte en ny sådan från Assa abloy. Mätte så det skulle vara rätt längd. Det verkar det vara också, men problemet är att på armen som ska fästas uppe i dörrkarmen så sitter det inte en utstående "pigg" som på den gamla. Bifogar bilder. Den gamla snäpptes fast i ett fäste via denna pigg.

Kan jag använda det jag köpt? Hur fäster jag den då?

• Jämförelse mellan två olika bromsarmar till altandörr, en ny och en gammal, på ett trägolv vid en dörrmatta.
    Skapa konto
  • Ny och gammal bromsarm till altandörr på trägolv, den nya saknar pigg för fäste i dörrkarmen.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.