Jocker75 skrev:
Lånar tråden istället för att starta ny...

Har en likadan dörr som ovan i en kåk som satt sig, jag vill justera dörren då den tar i överkant.
Ska jag hänga av dörren och justera något i karmarna eller hur funkar det?
Bilder på problemet så det går att bedöma vad det beror på och hur det kan åtgärdas.

Denna tråd handlar om dörrbromsar. Starta en ny tråd om hur man justerar dörrar.

• Gilla
ChriEri och 1 till
  • Laddar…
Jag har läst i den här tråden för att jag försöker montera bort en trasig dörrbroms ,men får inte loss den, har inte riktigt förstått om det skall gå att "montera" bort den eller om det skall ske med visst våld "såga"?
Som jag förstått det så sitter en lite förlängning längs upp på spanjoletten högst upp på sidan av dörren, skall man kunna montera bort den och på det sättet få loss dörrbromsen, på bilderna så ser ni att det är rejält inmålat så man ser inte så mycket vad som är vad på sidan, uppe på så har jag fått loss alla skruvar och nu är det själva stången som är fäst i spanjoletten eller förlängningen som återstår.
Kan nån med pedagogik för en 12 åring förklara hur jag gör, då jag tydligen inte förstår av det som skrivits hittils.
20150719_165751108_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150719_165651740_iOS.jpg
Skapa konto

20150719_165800133_iOS.jpg
Skapa konto

Om du har lossat alla skruvarna till låskistan på dörrens ovansida så ska det bara vara att dra upp kistan (se bilden i Assakatalogen inlägg #13, det är detaljen som ska lossas). Lyft i den ände som är mot gångjärnssidan, när den kommer upp så kan du lossa pinnen vars ände går genom bläcket högst upp på dörrens långsida.

• Gilla
pete_rask
  • Laddar…
Ett litet tipps angående utsliten dörrbroms. Vår broms var helt utsliten efter att barnen dragit dörren fram och tillbaka i låst läge, så jag sprutade i remspray i spåret i två omgångar och nu är den som ny :)

• Gilla
Dr.E och 2 till
  • Laddar…
Har samma problem fix 150 helt slut. Någon som vet om man kan köpa en till rimligt pris överdisk i stockholm?

Dörrbroms på öppen dörr från Elitfönster, smutsig med synlig mekanism, fråga om justering eller byte.
Skapa konto
Dörrbroms på öppen dörr från Elitfönster, smutsig med synlig mekanism, fråga om justering eller byte.
Skapa konto

Går denna dörrbroms att justera eller måste den bytas? Fel: dörren låses ej när handtaget stängs. Elitfönster, Assa Abloy.

Faller låskilarna på långsidan ut till fullo?
Det kan vara som så att en del i spanjoletten är sliten, delen sitter innanför där handtaget sitter. Om den delen är sliten så faller låskilarna inte fullt ut samt att dörrbromsen inte bromsar tillräckligt.

Vad jag vet så går inte att justera dörrbromsen.

• Gilla
Robbie0077
  • Laddar…
Är det dörrbronsen du har problem med eller låsningen av spanjolett/handtag?

Verkar inte vara något fel på spanjoletten, låskilarna går ut. Blir till att byta låsbroms.

Tänk på att det är olika dörrbromsar beroende på om dörren är vänster- eller högerhängd.

Demmpa skrev:
Tänk på att det är olika dörrbromsar beroende på om dörren är vänster- eller högerhängd.
Nej dörr bromsarna är inte olika beroende på hängning utan snarare ett arv från förr och rätt ovanligt nu mer.
Men i tråden förekommer bilder på "felvända".

När man tittar på Olof64's bilder så är inte axeln på dörrbromsen centrerad, med andra ord så är det skillnad på vänster-/högerhängda.
Titta på sida 3 (I171) (passar till spanjolett 150, 150S, 160 & 160S), sedan finns det även dörrbroms som har axeln centrerad men dom är bara till fönster, sida 6 (I164) (passar spanjolett 740 750 & 760),
http://www.assaoem.se/Other/ASSAOEM...pstallningsbeslag-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf

Höger dörrbromsar är ovanliga.
Modernt så förekommer de endast i vänsterhängda dörrar med spanjoletter utrustade med ändkolvar av typen gripkolv, dessa dörrar är ovanliga.
Jag har trots det sett en liten ökning av dessa på senare år i pardörrar med spanjolett både i gång och mötesdörr (aktivt och passivt dörrblad).
Utöver det så förekommer höger dörrbromsar i vissa äldre dörrar med gamla spanjoletter som t.ex i shogo99 inlägg i tråden.
shogo99 skrev:
[bild]
[bild]
Som Stefan Bengtsson nämner så har Olof64 en vanlig vänster dörrbroms.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.