Även om det hade varit ett stift på den nya så hade du ändå inte kunnat använda den nya bromsen.
Anledningen är att den är för en högerhängd dörr men du har en vänsterhängd dörr (om jag tänker rätt), hur som haver så är det fel dörrbroms.

Demmpa Demmpa skrev:
Även om det hade varit ett stift på den nya så hade du ändå inte kunnat använda den nya bromsen.
Anledningen är att den är för en högerhängd dörr men du har en vänsterhängd dörr (om jag tänker rätt), hur som haver så är det fel dörrbroms.
Har jag inte högerhängd? Köpte det pga gångjärn till höger.

M mossmasaker skrev:
Har jag inte högerhängd? Köpte det pga gångjärn till höger.
Är gångjärnen på höger sida när du står på samma sida av dörren som gångjärnen är på?
Schematisk bild av dörröppningar som visar olika riktningar för öppning, märkta "Vänster in/ut" och "Höger in/ut".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demmpa Demmpa skrev:
Är gångjärnen på höger sida när du står på samma sida av dörren som gångjärnen är på?
[bild]
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Ah, nä jag tänkte inifrån. Då är det vänster ut som jag har. Tacksam om någon kan ge mig exakt den jag ska köpa så det blir rätt denna gång. Måtten är rätt på den gamla.

Ja, det verkar det vara.

• Gilla
sissle
  • Laddar…
M mossmasaker skrev:
Hej

Tänkte byta ut bromsen på min altandörr och köpte en ny sådan från Assa abloy. Mätte så det skulle vara rätt längd. Det verkar det vara också, men problemet är att på armen som ska fästas uppe i dörrkarmen så sitter det inte en utstående "pigg" som på den gamla. Bifogar bilder. Den gamla snäpptes fast i ett fäste via denna pigg.

Kan jag använda det jag köpt? Hur fäster jag den då?
Du har köpt fel dörrbroms och du kan inte använda den.
Dels har du köpt 150 istället för 160 samt så är den nya en höger istället för en vänster.

OBS höger eller vänster bromslåda till dörrbromsen har inget med hängningen av dörren att göra utan det beror på överföringen i spanjoletten.
Till alla nya spanjoletter används vänster dörrbroms, höger används endast till en del äldre spanjoletter.
M mossmasaker skrev:
Denna borde var rätt?
[länk]
Du bör ha en Dörrbroms 160 Vänster, om längden 4 är rätt så är det den du ska ha.

Redigerat:
1 123abc skrev:
Du har köpt fel dörrbroms och du kan inte använda den.
Dels har du köpt 150 istället för 160 samt så är den nya en höger istället för en vänster.
Yes, som du kan läsa ovan så har jag redan konstaterat det. Iofs så hade väl vänster 150 också fungerat om man kunde tänka sig att skruva fast armen, istället för att snäppa fast den.

1 123abc skrev:
OBS höger eller vänster bromslåda till dörrbromsen har inget med hängningen av dörren att göra utan det beror på överföringen till spanjoletten.
Till alla nya spanjoletter används vänster dörrbroms, höger används endast till en del äldre spanjoletter.
Märkligt att de inte bara skriva det på de sidor som säljer detta. Så slipper man onödiga missförstånd.

M mossmasaker skrev:
Yes, som du kan läsa ovan så har jag redan konstaterat det. Iofs så hade väl vänster 150 också fungerat om man kunde tänka sig att skruva fast armen, istället för att snäppa fast den.
Ja så är det möjligt att göra om det är rätt bromslåda, Vänster eller Höger.
M mossmasaker skrev:
Märkligt att de inte bara skriva det på de sidor som säljer detta. Så slipper man onödiga missförstånd.
Jag håller med då det nästan alltid är vänster, höger är udda och sällsynt.
Höger utgör endast någon enstaka % av försäljning av dörrbromsar och de blir färre och färre för var år.

1 123abc skrev:
Ja så är det möjligt att göra om det är rätt bromslåda, Vänster eller Höger.

Jag håller med då det nästan alltid är vänster, höger är udda och sällsynt.
Höger utgör endast någon enstaka % av försäljning av dörrbromsar och de blir färre och färre för var år.
Höger broms används även på vänsterspanjolett om det är ändkolvar på spanjoletten.

I min värld blir högerbromsarna vanligare och vanligare, men från en väldigt låg nivå.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Hej, vår dörrbroms verkar vara kass / dåligt spänd.
Har ingen aning om märke eller modell, kan inte hitta nån benämning, kanske går att se på bilderna?
Går dessa att spänna och i så fall hur? Om inte kan jag köpa ny och i så fall vilken ska jag köpa?

Närbild av en sliten dörrbroms monterad på en dörröverdel, i behov av justering eller utbyte.
Skapa konto
Närbild av en dörrbroms monterad på en dörrkarm, synligt sliten och utan synlig märkning.
Skapa konto
Närbild av en eventuellt defekt dörrbroms monterad i dörrkarmen, ingen synlig märkning.
Skapa konto
Trasig eller feljusterad dörrbroms utan synliga märken på dörrens ovankant.
Skapa konto

D dmnilsson skrev:
Hej, vår dörrbroms verkar vara kass / dåligt spänd.
Har ingen aning om märke eller modell, kan inte hitta nån benämning, kanske går att se på bilderna?
Går dessa att spänna och i så fall hur? Om inte kan jag köpa ny och i så fall vilken ska jag köpa?

[bild] [bild] [bild] [bild]
Välkommen till forumet.

När du ”spärrar” altandörren, faller låskilarna ända ut, eller glappar dom?
Låskilarna är de ”kolvar” som låser fast dörrbladet i karmen.

Om de glappar så är spanjoletten sliten, då dras inte bromsen fast ordentligt.

Du har en vänster dörrbroms.

Hur ser den delen av bromsarmen ut som sitter fast i dörrkarmen?

Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.
Låskilarna är de ”kolvar” som låser fast dörrbladet i karmen.

Om de glappar så är spanjoletten sliten, då dras inte bromsen fast ordentligt.

Du har en vänster dörrbroms.

Hur ser den delen av bromsarmen ut som sitter fast i dörrkarmen?
"Kolvarna" verkar glappa.
Hur kan jag lösa problemet? Fönstrets stödarm i metall som är delvis utsträckt, visande tecken på slitage eller glappighet.
Skapa konto

D dmnilsson skrev:
Hur kan jag lösa problemet?[bild]
D dmnilsson skrev:
Hur kan jag lösa problemet?[bild]
Om spanjoletten är sliten måste den bytas. Men innan dess tycker jag att vi ska vara säkra på det. Kolvarna (utan citationstecken) sitter alltså i spanjoletten, som sitter längs med dörrens vertikala sida. Ha dörren öppen och stäng handtaget. De kolvar som då kryper ur spanjoletten ska inte glappa.

Jag lånar en bild från Flinks.se

Illustration av en spanjolett med beskrivning och jämförelse av ändkolv, kilkolv och hak-kolv i låsmekanismen för dörrar.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.