145 420 läst · 2 074 svar
145k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu vet jag inte Esbjörns skick men jag har ju träffat poliser.. och att använda ett polisförhör som en kognitiv utredning blir nog svårt, det är ett annat yrke.K kindvall skrev:
Det kommer ju givetvis inte användas som en kognitiv utredning. Bara som ett vittnesmål att Esbjörn vid tiden för affären på ett klart och redigt sätt kunde svara på frågor och föra resonemang om en händelse som skett lite mindre än ett år tidigare. Vad jag har förstått driver Esbjörn eller hans försvar numera inte linjen med kognitiv funktionsnedsättning längre. Dels har väl Esbjörn själv insett att han inte vill förlora rättshandling, dels har man väl insett att bevisföringen är på tok för svag.D djac skrev:
Poliser är kanske inte psykologer eller psykiater, men de kan i alla fall styrka Ebbas lekmannaerfarenhet att Esbjörn var i stånd att slutföra affären.D djac skrev:
Poliser anses ha en del erfarenhet med människor i samhällets utkanter och anses generellt vara trovärdiga vittnen.
Nu har Ebba inte heller bevisbördan att bevisa att Esbjörn var frisk, Esbjörn har bevisbördan att bevisa att han inte var frisk förra sommaren, och om han inte har ett läkarutlåtandet från förra året som säger just så, då blir det (mha polisens vittnesmål) mycket svårare för Esbjörn att bevisa sin case
Poliser tilldelas precis om du säger alltför högt bevisvärde i domstolar, så det påverkar säkert.harry73 skrev:Poliser är kanske inte psykologer eller psykiater, men de kan i alla fall styrka Ebbas lekmannaerfarenhet att Esbjörn var i stånd att slutföra affären.
Poliser anses ha en del erfarenhet med människor i samhällets utkanter och anses generellt vara trovärdiga vittnen.
Nu har Ebba inte heller bevisbördan att bevisa att Esbjörn var frisk, Esbjörn har bevisbördan att bevisa att han inte var frisk förra sommaren, och om han inte har ett läkarutlåtandet från förra året som säger just så, då blir det (mha polisens vittnesmål) mycket svårare för Esbjörn att bevisa sin case
Alla förnuftiga människor bortser dock från en demensutredning utförd av en konstapel.
Men det är ju ingen (tror jag) som kommer att påstå att det är en demensutredning, men polisens vittnesmål kommer att lägga extra tryck på Esbjörn att han behöver bevisa att han under sommaren redan hade demens, det räcker antagligen inte att visa att han har demens idag.D djac skrev:
Skulle polisen däremot vittna om kognitiva problem under förhöret, hade det kanske räckt med att bevisa att han har demens idag.
Jo jag vet att det ser ut så, även om jag tycker det är förkastligt, dels har polisen ingen kompetens att upptäcka demens och dels var det ett samtal i högen för länge sedan, ingen människa som inte vet vad de ska kika efter kommer ihåg ett samtal med sådan upplösning att det är relevant, efter lång tid. Ett systemfel.harry73 skrev:Men det är ju ingen (tror jag) som kommer att påstå att det är en demensutredning, men polisens vittnesmål kommer att lägga extra tryck på Esbjörn att han behöver bevisa att han under sommaren redan hade demens, det räcker antagligen inte att visa att han har demens idag.
Skulle polisen däremot vittna om kognitiva problem under förhöret, hade det kanske räckt med att bevisa att han har demens idag.
Däremot kan en kompetent läkare både upptäcka demens och göra en uppskattning av sjukdomsförloppet, speciellt om denna har en historia med patienten.
Nu säger jag inte att Esbjörn är dement, mer pekar ut att det även om han är det, kan detta komma att ställas mot ett uttalande som uppenbarligen är hittepå, om det görs i detalj, om polisen är ärlig (och det händer ibland), så svarar hen -jag vet inte eftersom jag inte vet vad jag skulle ha letat efter och förresten är det så länge sedan att detaljerna har försvunnit.
Spekulation eftersom jag inte har ringaste aning om hans eventuella demens och hur den isf gestaltar sig.
Det är ett protokollfört förhör från ett skeende ett år innan.D djac skrev:Jo jag vet att det ser ut så, även om jag tycker det är förkastligt, dels har polisen ingen kompetens att upptäcka demens och dels var det ett samtal i högen för länge sedan, ingen människa som inte vet vad de ska kika efter kommer ihåg ett samtal med sådan upplösning att det är relevant, efter lång tid. Ett systemfel.
Däremot kan en kompetent läkare både upptäcka demens och göra en uppskattning av sjukdomsförloppet, speciellt om denna har en historia med patienten.
Nu säger jag inte att Esbjörn är dement, mer pekar ut att det även om han är det, kan detta komma att ställas mot ett uttalande som uppenbarligen är hittepå, om det görs i detalj, om polisen är ärlig (och det händer ibland), så svarar hen -jag vet inte eftersom jag inte vet vad jag skulle ha letat efter och förresten är det så länge sedan att detaljerna har försvunnit.
Spekulation eftersom jag inte har ringaste aning om hans eventuella demens och hur den isf gestaltar sig.
Exempelvis kan det vara om någon blivit mer eller mindre tvingad eller lurad att ingå avtal.
Det finns även en möjlighet att med stöd av 36 § avtalslagen föra talan om att avtalet ska jämkas eller förklaras vara helt ogiltigt på grund av att det är oskäligt.
Det finns även en möjlighet att med stöd av 36 § avtalslagen föra talan om att avtalet ska jämkas eller förklaras vara helt ogiltigt på grund av att det är oskäligt.
Ebba Busch ledare för KD kallas till förhör angående det förtal hon anklagas för i samband med den infekterade hustvisten.
Ebba Busch kommer sannolikt att delges misstanke om brott för utpekade av den 81-årige hussäljarens ombud som brottsling.
Ebba Busch kommer sannolikt att delges misstanke om brott för utpekade av den 81-årige hussäljarens ombud som brottsling.
Johann Binninge är dömd i tingsrätten och hovrätten för att han förgrep sig sexuellt på sin sambos dotter, samt utsatte sin sambo för grov kvinnofridskränkning.
Han utsatte senare båda två för olovlig förföljelse.
Att avslöja detta kan sluta med att Ebba döms för förtal. De flesta av oss, gissar jag, anser nog att det brottet är ytterst lindrigt.
Han utsatte senare båda två för olovlig förföljelse.
Att avslöja detta kan sluta med att Ebba döms för förtal. De flesta av oss, gissar jag, anser nog att det brottet är ytterst lindrigt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 737 inlägg
Jag tycker att det är bra om förtal på nätet tas på större allvar. Det må vara att brotten Binninge dömts för är grövre, jag har inte läst domarna och har inte för avsikt att göra det, men samhället mår bra av om offentliga personer med stora plattformar inte kan vräka ur sig förolämpningar och skymfande tillmälen hur som helst.
Inte bara offentliga personer kanske, men främst.
Inte bara offentliga personer kanske, men främst.