Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P pingis skrev:
Min definition av närig: Snål. Vrålkåt på vartenda öre. Hysteriskt sugen på att göra en bra deal oavsett konsekvenser,
Bättre förslag, någon?
Tack! Ja det kan nog stämma.

K kortis skrev:
Ja det är ju synd om stackars Ebba men det här är ju typiskt för de i frikyrkan, något närigare finns int. Ja det skulle vara läkare då
Hade du något adekvat sakskäl eller är du bara gnällig?

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
jade_wys38 jade_wys38 skrev:
Esbjörn bör få sitta kvar i sitt barndomshem !!
Varför?

• Gilla
ylven
  • Laddar…
N navaho skrev:
Lägg ned nu Ebba, klart Esbjörn ska få behålla sin fastighet :mad:
Varför?

• Gilla
ylven
  • Laddar…
B Byggda skrev:
Som jag läst så är det en väldigt gammal man som förutom detta även har svårt med minne med mera. Det är som om jag skulle gå till min gamla dementa mor och slänga fram ett papper på att hon skulle skriva över sina tillgångar på mig och inte låta min bror få ta del av dem. Vilka "dessa" ärpodde jag fullt klart gick fram i det jag skrev, men för dig om inte fattat det så är det de som utger sig för att vara kristna jag menar! Förstått nu?

Ok! Och för mig så "känns" det som om en människa försöker att utnyttja en situation med en äldre och sjuk människa som har svårt att minnas saker m m.
För mig känns det som att du både gissar väldigt mycket och nedvärderar Esbjörns själsgågovr samtidigt som du har bestämt dig av det enda skälet att du ogillar Ebba. Ogilla Ebba får man, det är absolut tillåtet, men visst är det bättre att diskutera ärligt, logiskt och med konkreta sakskäl? Alternativt ska man kanske vara tydlig med att man gissar?

• Gilla
MiTi och 3 till
  • Laddar…
B
jade_wys38 jade_wys38 skrev:
Är du doktor Boan ???
nej, men det är inte osannolikt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag är fascinerad av att dessa Ebba/Esbjörn trådar får existera... Jag har anmält dem.

§ 4 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag är fascinerad av att dessa Ebba/Esbjörn trådar får existera... Jag har anmält dem.

§ 4 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd.
§ 4.2

• Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
R Richard Beiron skrev:
Hade du något adekvat sakskäl eller är du bara gnällig?
Nu är ju inte åsikt o gnäll samma sak men det värsta människor vet är att bli anklagade för är att vara gnälliga o så tystar man dom

Har man signerat kontraktet så har man. Affären är då klar.

• Gilla
Flamman och 6 till
  • Laddar…
C CalleSpeed skrev:
Har man signerat kontraktet så har man. Affären är då klar.
tag då kontakt med en Advokat då kan du få ett helt annat svar

P
Claes S. Claes S. skrev:
Jag förutsätter att säljarens namnteckning i köpebrevet är bevittnat av två personer, annars kan Ebba inte söka lagfart på fastigheten.
Man får då hoppas att dessa två vittnen är uppmärksamma på att Esbjörn är vid sina sinnens fulla bruk, ej dement, säljer av fri vilja m.m.
Det är precis det som är Buschs problem. Köpekontraktet är inte bevittnat och därför behövs ett köpebrev för att få lagfart. Om jag inte minns helt fel så stipulerar också köpekontraktet att ett köpebrev ska upprättas i samband med att full likvid erläggs för köpet av fastigheten. Det var när denna överenskommelse skulle fullbordas som Bolin inte dök upp och meddelade att han hade "ångrat sig".

Busch äger alltså fastigheten men kan inte få lagfart utan ett köpebrev. Hon hade ingen annan utväg än att låta tingsrätten avgöra saken.

• Gilla
Meriwether och 3 till
  • Laddar…
P
P Paxman skrev:
Finns det yngre 80-åriga män? (Sorry...kunde inte låta bli...:giggle:)

För att bidra med något i tråden: jag är sjukt kluven i denna fråga och har därför inte tagit ställning. Anledningen till att jag är kluven är att den enda information som finns allmänt tillgänglig är det som förmedlats av medier, av Ebba själv och av Esbjörns läger. Uppenbarligen står ord mot ord, och då kan ingen som inte är aktivt delaktig i processen säga vem som har rätt eller fel. Alla utomstående som har förmedlat en åsikt i denna fråga har bara gjort just det: förmedlat sin åsikt. Därför tycker jag det är beklämmande att alla läsa tvärsäkra inlägg för endera parten.

Det är tur att vi har domstolar för just den här typen av tvister och att det inte är de som skriker högst som fäller dom.
Fakta i målet är att Busch och Bolin har skrivit ett kontrakt om att Busch köper Bolins fastighet. Busch har erlagt handpenning och de båda var överens om att ett köpebrev skulle upprättas samtidigt som Busch skulle betala resterande pengar för köpet. Detta skedde inte eftersom Bolin inte dök upp och något senare meddelade att han hade ångrat sig. Bolin har alltså brutit ett avtal och eftersom Busch inte lyckades få kontakt med Bolin för att prata om saken så tog hon det till tingsrätten.

Det handlar alltså inte om att ord står mot ord.

Om inget ytterligare kommer fram i den här saken som kommer tingsrätten att döma till Buschs fördel. Bolin har inget att komma med. (Allt snack om demens är bara trams. Ingen läkare kommer att intyga något sådant så här långt efter kontraktskrivandet). Det enda sättet att avbryta affären är att Busch bestämmer sig för att göra det, men det verkar inte så sannolikt. I så fall hade hon knappast tagit det till domstol.

• Gilla
MiTi och 5 till
  • Laddar…
P
N Norgren2 skrev:
Att hon dessutom driver det så hårt kommer resultera i att hela hennes parti riskerar att droppa under 4% spärren vga väljarflykt.
Jag har aldrig röstat på KD, och kommer aldrig att göra det heller, men jag har förstått att alla som är rabiata mot att Busch ska behålla fastigheten som hon har köpt av Bolin tydligen är väldigt oroade över att KDs opinionssiffror kommer att påverkas negativt av den här affären.

Det är ju tråkigt för er, men jag skulle blir glad om KD åker ur riksdagen så jag hoppas verkligen att Busch inte plötsligt blir gråtmild och avblåser affären.

Jag hoppas alla ni KD-väljare här i tråden kommer till sans och hittar ett vettigare parti att röst på.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
GreenYoda och 9 till
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Om han inte vill sälja skall jag icke köpa.
Varför ens komma med såna uttalanden, lite mer betänksamhet, por favor!
Så har hon alltså inte sagt. Titta på videon med intervjun där hon kommenterar ärendet för Expressens reporter. En länk till den finns i en av de andra trådarna här om den här affären.
Vad gäller här och nu tycker och tror jag det vore för bägges bästa om Ebba fick ta över stället.
Ja, förmodligen. Bolin skulle få loss en massa pengar som han kan ha betydligt roligare för än att gå runt i sitt gamla fallfärdiga hus och Busch skulle kunna börja renoveringen av huset.

Problemet är väl om Bolin vill ha ett bra förhållande till sin brorson och till sin hyresvärdinna. Det kan bli knepigt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.