Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag förutsätter att säljarens namnteckning i köpebrevet är bevittnat av två personer, annars kan Ebba inte söka lagfart på fastigheten.
Man får då hoppas att dessa två vittnen är uppmärksamma på att Esbjörn är vid sina sinnens fulla bruk, ej dement, säljer av fri vilja m.m.

• Gilla
Serafim Dahl och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
B Boan skrev:
har man varit nära någon som får demens så vet man att de erkänner aldrig det själva... och det är svårt få en diagnos.

jag hoppas Esbjörn har fått medicinskt utlåtande.
Om Esbjörns tillstånd, vet vi intet! Lika okunniga är vi om hur alla dementa personer uppfattar sin sjukdom.
Min granne blev helsnurrig på ett halvår. Till slut kännde han inte igen mig. Men, han var fullt medveten om att han var på väg in i dimman.
Så att ställa demensdiagnoser grundade på kvällstidningsskvaller, är lågt!

Staffan

• Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
B
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om Esbjörns tillstånd, vet vi intet! Lika okunniga är vi om hur alla dementa personer uppfattar sin sjukdom.
Min granne blev helsnurrig på ett halvår. Till slut kännde han inte igen mig. Men, han var fullt medveten om att han var på väg in i dimman.
Så att ställa demensdiagnoser grundade på kvällstidningsskvaller, är lågt!

Staffan
talar helt utifrån vad jag erfarit med närstående, inget alls baserat på vad pressen sagt.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
B Boan skrev:
talar helt utifrån vad jag erfarit med närstående, inget alls baserat på vad pressen sagt.
Hoppsan. Sitter på jobbet och tittar på "Bohemian rhapsody", samtidigt som jag skriver och det är tydligen ingen bra kombination :D.
Slutklämmen var inte riktad till dig:oops: , utan till en skibent före dig. Jag skall ge mig själv en lavett och avstå ifrån allt självförhärligande under minst några minuter.

Staffan "självspäkaren"

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Hej!
Jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan försvara Ebba i detta fallet. Esbjörn har redan tidigare ropat på hjälp och ansökt om god man att sköta sin ekonomi vilket innebär att han är oförmögen att hantera pengar och ekonomiska affärer.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/esbjorn-vadjar-om-anstand-i-processen-mot-ebba-busch/

Det är bara så så fel att knycka hemmanet från Esbjörn när han på grund av sin ålder och hälsa inte har förmågan att hantera en sådan här affär korrekt. Jag skulle skämmas om jag vore Ebba då hon inte verkar ha någon empati för Esbjörn eller respektera hans starka vilja att avbryta affären.

Ebba har också hur stora möjligheter som helst att hitta ett annat hus att köpa men väljer i stället att kriga mot en äldre 80årig man med som uppgetts demens problem för att på annans bekostnad få drömhuset hon sneglat på. Man får nämligen inte allt man drömmer om här i livet och jag hoppas och tror i detta fallet att Esbjörn vinner allt annat vore fel.

• Gilla
  • Haha
Meriwether och 8 till
  • Laddar…
En empatilös människa Som Ebba önskar jag inget

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Linderödsåsen och 4 till
  • Laddar…
L LiteForce skrev:
...äldre 80årig man...

Finns det yngre 80-åriga män? (Sorry...kunde inte låta bli...:giggle:)

För att bidra med något i tråden: jag är sjukt kluven i denna fråga och har därför inte tagit ställning. Anledningen till att jag är kluven är att den enda information som finns allmänt tillgänglig är det som förmedlats av medier, av Ebba själv och av Esbjörns läger. Uppenbarligen står ord mot ord, och då kan ingen som inte är aktivt delaktig i processen säga vem som har rätt eller fel. Alla utomstående som har förmedlat en åsikt i denna fråga har bara gjort just det: förmedlat sin åsikt. Därför tycker jag det är beklämmande att alla läsa tvärsäkra inlägg för endera parten.

Det är tur att vi har domstolar för just den här typen av tvister och att det inte är de som skriker högst som fäller dom.

• Gilla
djac och 7 till
  • Laddar…
  • För att köparen av en fastighet ska få lagfart måste säljarens namnteckning vara bevittnad av två personer.
  • Enligt den info som kommit via media så finns ingen bevittning av köpekontraktet. Varför fanns inte två vittnen med vid köpet?

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Karln är ju uppenbarligen förvirrad så även om Ebba har lagen på sin sida så har hon moraliskt fel.
Att hon dessutom driver det så hårt kommer resultera i att hela hennes parti riskerar att droppa under 4% spärren vga väljarflykt.

• Gilla
  • Haha
Meriwether och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
N Norgren2 skrev:
Karln är ju uppenbarligen förvirrad så även om Ebba har lagen på sin sida så har hon moraliskt fel.
Att hon dessutom driver det så hårt kommer resultera i att hela hennes parti riskerar att droppa under 4% spärren vga väljarflykt.
Och sedan vaknar du:D.

Staffan

• Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Ebba leder. Just nu med 408 röster mot 199 för Esbjörn.

Klart att hon ska ha kåken.

Jag röstar för övrigt alltid på den snyggaste, vare sig det är idol, mello, lucia eller andra tillfällen där man ska kora en vinnare.

Ebba FTW!

Redigerat:
  • Haha
djac och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Juridiken i all ära, men jag tycker att jag borde fastigheten.
Helt löjlig omröstning och ej rellevant!
Allt tyckande blir sk ”kärringtyckande” eller ” killgissning” ...
Ingen utomstående skall tycka som inte har insikt i ärendet . Allt annat är helt ovidkommande och ryktesspridande!

Jag tror han ångar sig och har fått ett bättre bud eller har anhöriga som trycker på.

Har inte läst så mycket om detta men han bör ju rimligen ha haft bank-kontakter mm när köpet genomfördes.

Av det lilla jag läst så känns det som han glömmer det han vill. Men andra saker kommer han ihåg.

• Gilla
Hedax och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är säljaren sjuk? Hur har han utnyttjats? Vilka syftar "dessa" på i sista meningen?
Det intressanta ifall han är sjuk så har han blivit grovt utnyttjad av kvällspressen.
Jag finner det intressant vad han minns och inte minns. Viss selektion verkar finnas. Oisin Cantwell åkte ju dit och tittade på kåken och pratade med grannarna och de stödde inte direkt Esbjörns efterhansbeskrivning. Det verkar finnas fula fiskar i bakgrunden i form av Esbjörns släktingar. Jag tycker det är bra att Ebba inte viker sig så vi får veta sanningen via rättegången.

• Gilla
Flamman och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.