Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L LiteForce skrev:
Hej!
Jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan försvara Ebba i detta fallet. Esbjörn har redan tidigare ropat på hjälp och ansökt om god man att sköta sin ekonomi vilket innebär att han är oförmögen att hantera pengar och ekonomiska affärer.
[länk]

Det är bara så så fel att knycka hemmanet från Esbjörn när han på grund av sin ålder och hälsa inte har förmågan att hantera en sådan här affär korrekt. Jag skulle skämmas om jag vore Ebba då hon inte verkar ha någon empati för Esbjörn eller respektera hans starka vilja att avbryta affären.

Ebba har också hur stora möjligheter som helst att hitta ett annat hus att köpa men väljer i stället att kriga mot en äldre 80årig man med som uppgetts demens problem för att på annans bekostnad få drömhuset hon sneglat på. Man får nämligen inte allt man drömmer om här i livet och jag hoppas och tror i detta fallet att Esbjörn vinner allt annat vore fel.
Enligt artikeln från 16/12 så har det funnits ett ärende sen 1 V tillbaka om ansökan om God Man. Luktar lite efterkonstruktion...

• Gilla
Hedax och 6 till
  • Laddar…
Läste en annan tråd här får säljaren ångrade sig och då fick betala 1,9% av köpeskillingen i skadestånd.

Hur lång tid efter kontraktsskrivningen gick det i det här fallet?

skulle säga att det är ca 95% att gubben bluffar och vill sälja till någon annan.

• Gilla
Richard Beiron och 2 till
  • Laddar…
jade_wys38 jade_wys38 skrev:
Esbjörn bör få sitta kvar i sitt barndomshem !!
Han bor väl inte ens i huset?

• Gilla
Richard Beiron och 6 till
  • Laddar…
jade_wys38 jade_wys38 skrev:
Jag undrar om du vet vad ordet empatin betyder???
Du menar att det alltid är synd om människor som begår misstag och du tycker att andra människor ska betala för dessa misstag? Jag kan tycka synd om säljaren, men jag måste också använda huvudet och tänka logiskt. Vem är det mest synd om, säljaren som lurat sig själv (såvida inte släkten försöker tvinga honom till något han inte hade tänkt sig) eller köparen som blir lurad av säljaren? Lider säljaren skada av att inte få tillbaks huset han bevisligen sålt? Var säljaren inte vid sina sinnens fulla bruk när han sålde? Allt vi hittills hört och läst tyder på att han är både redig och klok i annat? Empati har ibland, och jag säger inte att det är så i detta fall, en tendens att övergå i ren dumhet.

• Gilla
Flamman och 12 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
talar helt utifrån vad jag erfarit med närstående, inget alls baserat på vad pressen sagt.
Varifrån har du fått informationen som du använder som underlag för att bedöma Esbjörns status då menar du, om inte från tidningen? Ett medium?

• Gilla
  • Haha
MiTi och 2 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Vaför sålde han det då?
För att Ebba är fena på att manipulera.

• Haha
Richard Beiron
  • Laddar…
Staffans2000
A anna victoria skrev:
För att Ebba är fena på att manipulera.
Aha. Egen erfarenhet!
Då är du den förste som åtminstone har någon hum om vad du pratar. Så. Hur var hon och vad lurade hon av dig?

Staffan

• Gilla
  • Älska
tomas.egnerfors och 14 till
  • Laddar…
Man har alltid rätt att bryta ett kontrakt, med påföljden att förmodligen bli stämd på xxx antal kronor. Och i det här fallet rör det sig inte om många kronor då hon inte lidit någon större ekonomisk skada på affären.
Jag tror/ hoppas inte Ebba har en chans och rent juridiskt ska hon nog inte ha det heller ……men man vet ju inte vad en partisympasitör som nämndeman kan ställa till med.
mvh
AR

PS.Och med detta inlägg skrivet så smiter jag ut bakvägen och försvinner

Man kanske skall försöka lägga personerna åt sidan här. Det blir ju lått två politiska läger i frågan istället för att se på sakfrågan. Beroende på om man gilla Ebba eller inte.
Det som verkar fastlagt är att vid tiden frö avtalet var inte Säljaren "oberäknelig", Avtal ingicks. Efteråt har säljaren "ångrat sig". Inte osannolikt efter påtryckningar av dennes släktingar. En tid efter et ahr man börjat föra framargument som minnessvikt, början demens, god man mm.

Om vi nu tänker oss in att det inte är en Partiledare som delar folket i 2 läger som gjort affären. Som har lagt ner tid och pengar för att komma till ett avslut. Är det då lika orimligt att denna skall träda tillbaka och säljaren stå skadelös.

Är säljaren så bunden av sin fastighet att han är beredd att stå för kostanden för sitt ånger. Dvs stå för köparens merkostnader, ombud, mäklarkostnader. Tid för möten upprättande av köpehandlingar etc. Då tycker jag denne skall ge ett förslag på det, hur mycket är denna beredd att ersätta Köparen med för att denna frivilligt skall gå med på att avstå att pröva sin rätt.

Såtillvida inte rätten faktiskt kommer fram till att Säljaren inte var vid sinnes fulla bruk, när avtalet ingicks. Eller att säljaren av annat skäl inte hade rätt att sälja fastigheten, så vore det märkligt om denna har rätt att ensidigt häva köpet, utan att också täcka upp för ett skadestånd. Och även om rätten finner att något av ovan, eller något annat skäl föreligger till att säljaren skall kunna häva köpet rent juridiskt. Så skall ju köparen, såtillvida denna inte uppträdd bedrägligt gå skadelös. MAo denne har ändå rätt till skadestånd för sina kostnader. Såtillvida det nu inte är Ebba som i detta fallet har agerat bedrägligt/uppsåtligt/Vilseledande i juridisk mening. Då är det ju Säljaren som skall gå skadelös, med upphävt kontrakt, och rimligen motsvarande skadestånd från köparens sida.
Så rättens syn på juridiken lär avgöra detta. Någon kommer det bli ohyggligt dyrt för. är det säljaren som får betala, så kommer många tycka väldigt synd om denna.

Jag har min bestämda åsikt vad jag tycker. Men det har mer med bärigheten av ingångna avtal (Om de förblir giltiga efter en genomlysning av processen), än vad jag tycker emotionellt om personer, eller politisk färg. För det är det detta har kommit att handla om för väldigt många. Inte vad som är rätt eller fel.

• Gilla
Flamman och 13 till
  • Laddar…
Jag håller på farbrorn. Varför? Jag tycker Ebba verkar ha otur när hon tänker. Oavsett vem som har rätt riskerar hon att både hennes eget förtroende och hela hennes partis förtroende går om intet när hon inte bara lite ödmjukt backar och sväljer förtreten när det finns risk att mångas fokus under många år skulle ligga på hennes kamp mot en (eventuellt) dement man istället för de politiska mål hon vill uppnå.

Jag tycker dessutom hon hade otur i sitt tänkande när hon anklagade regeringen för att med berått mod offra rikets gamlingar under pandemin. Strax därefter filmades hon när hon var på ett till synes ganska oansvarigt party under pandemin. Hon hade dock en fin klänning på festen.

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
R Richard Beiron skrev:
Du menar att det alltid är synd om människor som begår misstag och du tycker att andra människor ska betala för dessa misstag? Jag kan tycka synd om säljaren, men jag måste också använda huvudet och tänka logiskt. Vem är det mest synd om, säljaren som lurat sig själv (såvida inte släkten försöker tvinga honom till något han inte hade tänkt sig) eller köparen som blir lurad av säljaren? Lider säljaren skada av att inte få tillbaks huset han bevisligen sålt? Var säljaren inte vid sina sinnens fulla bruk när han sålde? Allt vi hittills hört och läst tyder på att han är både redig och klok i annat? Empati har ibland, och jag säger inte att det är så i detta fall, en tendens att övergå i ren dumhet.
Ja det är ju synd om stackars Ebba men det här är ju typiskt för de i frikyrkan, något närigare finns int. Ja det skulle vara läkare då

• Haha
Richard Beiron
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ja det är ju synd om stackars Ebba men det här är ju typiskt för de i frikyrkan, något närigare finns int. Ja det skulle vara läkare då
Närigare?? Vad menas med det?

• Haha
  • Gilla
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
P Parkeringsvakten skrev:
Girigare.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Min definition av närig: Snål. Vrålkåt på vartenda öre. Hysteriskt sugen på att göra en bra deal oavsett konsekvenser,
Bättre förslag, någon?

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Nu får du ta ordboken som min mor sa till mig, fast nu står den väl int i bokhyllan längre. Google är din vän

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.