145 192 läst · 2 074 svar
145k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du bara hittar på. Ingen har någonsin haft 1 miljard/år i inkomst i Sverige. Dessutom betalar den som tjänar mest i Sverige nästan 60 % av sin inkomst i skatt. Det är mycket mer än du.K kortis skrev:
Staten tar in en hel drös olika skatter. Inkomstskatt, moms, kapitalskatt, bolagsskatt, punktskatter av olika slag, mm.K kortis skrev:
Kommunerna (bland vilka vi kan baka in landstingen) tar in inkomstskatt.
Här är en gammal lista över svenska skatter. Förmodligen ska några tas bort och några nya läggas till med tanke på hur gammal listan är.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_skatter
Det är något annat. Då talar vi om vinst som delvis kan tas ut med 20 %. Men bolaget måste skatta ca 20 % också, så bildar du ett bolag då blir det ca 40% skatt på en liten del av vinsten men inte på 1 miljard. Men om du bildar ett bolag och betalar ut inkomst (lön) så blir det över 30 % skatt (arbetsgivaravgift) + full inkomst skatt. De enda i Sverige som betalar 20% i skatt är låginkomsttagare med en inkomst upp till 150 000/årStaffan2000 skrev:
ja det var ju just det jag skrev. Ett jävla gnäll på skatter från en del men service, gratis vaccin, försvar, skola o sjukvård o gratis resor för barn det ska det vara. Och ju mer pengar de tjänar ju mer gnäll är det jag blir så trött på idiotinP pmd skrev:Staten tar in en hel drös olika skatter. Inkomstskatt, moms, kapitalskatt, bolagsskatt, punktskatter av olika slag, mm.
Kommunerna (bland vilka vi kan baka in landstingen) tar in inkomstskatt.
Här är en gammal lista över svenska skatter. Förmodligen ska några tas bort och några nya läggas till med tanke på hur gammal listan är.
[länk]
Definitivt den som bidragit med 200milj till stadskassan och indirekt sannolikt mer via bolagsskatt, arbetsgivaravgifter etc. (Lite beroende på hur förmögenheten uppkom). Är jag avundsjuk?, absolut. Är jag missunnsam? Nej Den som lyckats generera en sån förmögenhet att han kan skatta 200Milj förtjänar i mitt tycke varje krona. Hade alternativet varit att 800milj skulle till stadskassan så hade det garanterat slutat i 0 kronor. Då hade man med dom förutsättningarna inte stannat. Trots att 200 milj i plånboken hade varit rätt bra, så kan nog de flesta miljardärer både grundläggande matematik och skatteplaneringK kortis skrev:
https://www.tv4play.se/program/nyhe...ckande-information-om-ebbas-husaffär/13324015
Esbjörn ville alltså sälja fram tills han förstod att Ebba kommer ta ner stora träd på tomten.
Esbjörn ville alltså sälja fram tills han förstod att Ebba kommer ta ner stora träd på tomten.
Tack SarB! Informationen som kommer fram efter att ha sett TV4:s inslag tar nu förhoppningsvis död på denna diskussion om vem som ska äga fastigheten i framtiden. Tingsrätten kommer självfallet att döma till Ebbas fördel. Lägg ner den här tråden nu!