Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, vill du ha riktigt bra ljus tycker ja man ska upp i 1000 lm/kvm.
Alltså 50000 / 4400= 11 st
Beror som sagt på vad man ska göra. 1000 lumen kommer man långt på men ska man göra något pilligt så behöver man ändå extra belysning där. Jag har ca 2000 lux i min snickarbod (1 lux är 1 lumen / kvadratmeter).

S senmathal skrev:
Ni som köpt denna armatur är ni fortfarande nöjda? Funderar på vad jag ska ha för belysning i garaget. Det är ett dubbelgarage på 60 m2 och 3,5 m takhöjd. Längst fram i garaget har jag ett förrådsloft och där är det bara 2 m takhöjd så den delen får ha sin egen belysning. Det som ska lysas upp är då 7x7 m ungefär. Funderar på tre rader med 2 armaturer i varje. Vad tror nig om det?

Dom säljer en annan armatur med lite mindre ljusflöde på kampanj just nu. Den får också bra resentioner. [länk]

/Mats
Tror det är denna jag har. Har en i mitt 56m2 garage lyser upp bra och utan flimmer. Tänker mig skaffa 4st till när jag målat invändigt

Jag har 5 st i min "verkstad" i källaren på ca 22 m2. Takhöjd ca 2 m. Det är bra med ljus, men jag skulle inte haft något emot åtminstone 1 armatur till.
Mikael_Ls förslag ovan om 3x3 är nog minimum i ett mekargarage på 7x7 m. I alla fall i min ålder.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Har kört såna här på några ställen. Lite väl ”kliniskt” ljus med 6000k men tror dom fanns i ca 4000k vilket är mer ”vanligt ljus”.

[länk]
Tack för tipset. Var har du monterat dessa? Det är ju bara IP20 och jag skulle vilja ha minst IP21 i garaget och tvättstugan, men jag är kanske för känslig. Det verkar mest bara finnas IP20 och IP65, det ena är lite klent och det andra onödigt i mina ögon.

Q Qvanten skrev:
Tack för tipset. Var har du monterat dessa? Det är ju bara IP20 och jag skulle vilja ha minst IP21 i garaget och tvättstugan, men jag är kanske för känslig. Det verkar mest bara finnas IP20 och IP65, det ena är lite klent och det andra onödigt i mina ögon.
I ett garage. Dom är slutna så det går inte att komma in i dom om man inte börjar skruva isär dom.

Finns även här om du känner dig bekväm med att beställa från utlandet:

https://1led.lt/en/2/14291/led-ceiling-light-batten-1200

Redigerat:
  • Gilla
Qvanten
  • Laddar…
Upptäckte nu att produkten utgått ur sortimentet.

/Mats

H Holmspel skrev:
I ett garage. Dom är slutna så det går inte att komma in i dom om man inte börjar skruva isär dom.

Finns även här om du känner dig bekväm med att beställa från utlandet:

[länk]
Inga större problem att beställa från utlandet och den var ju IP65, men jag hittar ingen som är på 4000K också.
Är du säker på att de du satt upp i garaget är IP20?

Och är nöjd?

Mats

S senmathal skrev:
Ni som köpt denna armatur är ni fortfarande nöjda? Funderar på vad jag ska ha för belysning i garaget. Det är ett dubbelgarage på 60 m2 och 3,5 m takhöjd. Längst fram i garaget har jag ett förrådsloft och där är det bara 2 m takhöjd så den delen får ha sin egen belysning. Det som ska lysas upp är då 7x7 m ungefär. Funderar på tre rader med 2 armaturer i varje. Vad tror nig om det?

Dom säljer en annan armatur med lite mindre ljusflöde på kampanj just nu. Den får också bra resentioner. [länk]

/Mats
Den är jag också lite nyfiken på, lite mer slimmad.

Q Qvanten skrev:
Inga större problem att beställa från utlandet och den var ju IP65, men jag hittar ingen som är på 4000K också.
Är du säker på att de du satt upp i garaget är IP20?
Japp.
Dock inte i mitt eget garage men dom är beställda från den svenska hemsidan jag länkade till.

Hittade den utländska sidan först efter vi beställt från Sverige.

Jag skulle tro att det är samma ip-klassning på dom men att sajterna bara skrivit olika.

V vectrex skrev:
Nejdå, men finmekaniskt arbete såsom putsa en intrikat fog kräver mycket bra ljus. Jag tror ändå jag har god syn. Men man kan inte få för mycket ljus!

Enda nackdelen är att jag får treva mig fram i mörkret när jag ska gå in på kvällen efter att ha varit här inne några timmar!
jag har 4 st. 2x36 W i garaget samt 1 st. 2x18 W över den tilltänkta arbetsbänken. Dessutom har jag en uppsjö av vägguttag som bekanta gärna upplyser mig om när de är på besök (precis som om jag inte kände till det).
Ett garage med lysrörsarmaturer i taket, luftkonditionering och många vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljust upplyst garage med fyra fluorescerande ljusrör i taket och ett arbetsbänksljus med synliga vägguttag och öppen garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H Holmspel skrev:
Japp.
Dock inte i mitt eget garage men dom är beställda från den svenska hemsidan jag länkade till.

Hittade den utländska sidan först efter vi beställt från Sverige.

Jag skulle tro att det är samma ip-klassning på dom men att sajterna bara skrivit olika.
När jag flyttade in i huset droppade det från taket i garaget, troligtvis var det för att ett stuprör var täppt och läckte längs fasaden och det har inte droppat sedan jag rensat den. Jag vill ändå inte köpa något som jag tror är IP65, men inte är det, så jag tvekar lite.

Men tack igen för tipset, det är bra priser där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.