Mikael_L Mikael_L skrev:
Lägsta tillåtna kabelarea för fasta installationen av elanläggning är 1,5mm2.
Finns i elinstallationsreglerna:
[bild]

Men böjliga anslutningskablar får ju faktiskt vara klenare, se tabell, även om det anslutna föremålet är fast monterat. Tänk en gummikabel till en ugn, eller en SKX 2x0,75 till ett fastskruvat LED-drivdon.
Så till exempel ledspottar i tak kan man ha klenare kabelarea än 1,5 mm2?

Byggarbetsplats inomhus med isolering, plywoodvägg och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K
Men hur är det med surr och flimmer? Köpte en sensorlampa på Biltema som har 100 Hz-flimmer, märks direkt när något rör sig i ljuset.

V vectrex skrev:
[bild]
Hel...e, är du blind? Vad tätt armaturerna sitter.

Redigerat:
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Nio i garaget, 1.5 år gamla. Fem på vinden, 3 månader gamla.

Inget flimmer, inga problem.

• Gilla
STA
  • Laddar…
Är det för lite med 6 på 50 m2

Mats

Hur många armaturer man behöver ha, har ett visst samband med vad man ska göra i garaget. äe dt bara för att parkera bilen räcker det mer äv väl med 1.

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Hel...e, är du blind? Vad tätt armaturerna sitter.
Nejdå, men finmekaniskt arbete såsom putsa en intrikat fog kräver mycket bra ljus. Jag tror ändå jag har god syn. Men man kan inte få för mycket ljus!

Enda nackdelen är att jag får treva mig fram i mörkret när jag ska gå in på kvällen efter att ha varit här inne några timmar!

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Jag har 4 stycken i ett garage på 48 m². Med det är den "tidigare modellen" som levererar 5200 eller var det 5400 lm.
Jag tycker att det räcker gott med dessa. Nu har jag lite högre i tak så ljuset sprider sig bra, ena halvan är på 3,2m medans den andra är ca 2,8m.

Som jag skrev har jag 3.5 i takhöjd. Men det är väl både för och nackdelar med armaturen högt upp. Det tenderar väl att bli skugga under t. ex motorhuv och hjulhus.

Vad gäller användningen av garaget är det främst tänkt som ett mekargarage för hobbybilar. Sedan kommer jag ha en arbetsbänk under loftet där det är 2 m. till taket. Där kommer så klart att vara ytterligare belysning och även punktbelysning. Jag har dessutom en väldigt bra pannlampa som är på för det mesta nu under byggtiden. Den plus en 12 v led arbetsbelysning för typ traktor har varit mitt ljus under bygget. Det har fungerat väldigt bra.

/Mats

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Så till exempel ledspottar i tak kan man ha klenare kabelarea än 1,5 mm2?
När det blir klenspänning (LED-spottar kanske drivs av 12V eller strömdrivna, 350mA, 500mA el likn .) så är det inte samma regler.

Mikael_L
S senmathal skrev:

Mats
Ja, vill du ha riktigt bra ljus tycker ja man ska upp i 1000 lm/kvm.
Alltså 50000 / 4400= 11 st

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Mikael_L
S senmathal skrev:

Mats
Generellt sett skulle jag lätt valt 9 st, tre rader med 3.
Men det är generellt, dvs något slags medelvärde för allt mellan ren parkering av en bil till finmekaniskt arbete.

Ty det är precis som elmont skriver i något inlägg här nyss, att det beror på vad ljuset ska användas till.
Och till det tillkommer en åldersfaktor.

För ett rent parkeringsgarage där man bara behöver ljus för att ta sig till och från bilen och kunna hitta nycklarna om man tappar dom på golvet duger 100 lux bra.
I kontorsmiljö designar man normalt med ca 300 lux och lite mer vid arbetsplatser, typ 500 lux.
För krävande finmekaniskt arbete och likn så kan det behövas 2000 lux.

Så som du ser så är det en faktor på typ 20 som skiljer mellan ljuskravet för olika slags uppgifter.

Och till det tillkommer åldersfaktorn, man behöver dubbelt så mycket ljus för varje 20 år äldre man är.
Exempel; om man klarar av en viss arbetsuppgift med 200 lux vid 20 års ålder krävs det sen 400 lux vid 40 år och 800 lux vid 60 års ålder, för att utföra samma arbetsuppgift.
De som är äldre brukar generellt kompensera lite med sin erfarenhet ...

Och om du slänger upp 9 st armaturer, så får du troligen något på 400-800 lux på dina 50kvm, gissar jag lite hejvillt.
Det är rätt hyggligt för allmänt garagemek.

Sätt gärna armaturerna på två strömbrytare, så du inte behöver tända allt ifall du bara ska in och ut lite snabbt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.