43 030 läst · 136 svar
43k läst
136 svar
Jula LED lysrörsarmatur
Så till exempel ledspottar i tak kan man ha klenare kabelarea än 1,5 mm2?Mikael_L skrev:Lägsta tillåtna kabelarea för fasta installationen av elanläggning är 1,5mm2.
Finns i elinstallationsreglerna:
[bild]
Men böjliga anslutningskablar får ju faktiskt vara klenare, se tabell, även om det anslutna föremålet är fast monterat. Tänk en gummikabel till en ugn, eller en SKX 2x0,75 till ett fastskruvat LED-drivdon.
Nejdå, men finmekaniskt arbete såsom putsa en intrikat fog kräver mycket bra ljus. Jag tror ändå jag har god syn. Men man kan inte få för mycket ljus!P Putte 9497 skrev:
Enda nackdelen är att jag får treva mig fram i mörkret när jag ska gå in på kvällen efter att ha varit här inne några timmar!
Jag har 4 stycken i ett garage på 48 m². Med det är den "tidigare modellen" som levererar 5200 eller var det 5400 lm.
Jag tycker att det räcker gott med dessa. Nu har jag lite högre i tak så ljuset sprider sig bra, ena halvan är på 3,2m medans den andra är ca 2,8m.
Jag tycker att det räcker gott med dessa. Nu har jag lite högre i tak så ljuset sprider sig bra, ena halvan är på 3,2m medans den andra är ca 2,8m.
Som jag skrev har jag 3.5 i takhöjd. Men det är väl både för och nackdelar med armaturen högt upp. Det tenderar väl att bli skugga under t. ex motorhuv och hjulhus.
Vad gäller användningen av garaget är det främst tänkt som ett mekargarage för hobbybilar. Sedan kommer jag ha en arbetsbänk under loftet där det är 2 m. till taket. Där kommer så klart att vara ytterligare belysning och även punktbelysning. Jag har dessutom en väldigt bra pannlampa som är på för det mesta nu under byggtiden. Den plus en 12 v led arbetsbelysning för typ traktor har varit mitt ljus under bygget. Det har fungerat väldigt bra.
/Mats
Vad gäller användningen av garaget är det främst tänkt som ett mekargarage för hobbybilar. Sedan kommer jag ha en arbetsbänk under loftet där det är 2 m. till taket. Där kommer så klart att vara ytterligare belysning och även punktbelysning. Jag har dessutom en väldigt bra pannlampa som är på för det mesta nu under byggtiden. Den plus en 12 v led arbetsbelysning för typ traktor har varit mitt ljus under bygget. Det har fungerat väldigt bra.
/Mats
Generellt sett skulle jag lätt valt 9 st, tre rader med 3.S senmathal skrev:
Men det är generellt, dvs något slags medelvärde för allt mellan ren parkering av en bil till finmekaniskt arbete.
Ty det är precis som elmont skriver i något inlägg här nyss, att det beror på vad ljuset ska användas till.
Och till det tillkommer en åldersfaktor.
För ett rent parkeringsgarage där man bara behöver ljus för att ta sig till och från bilen och kunna hitta nycklarna om man tappar dom på golvet duger 100 lux bra.
I kontorsmiljö designar man normalt med ca 300 lux och lite mer vid arbetsplatser, typ 500 lux.
För krävande finmekaniskt arbete och likn så kan det behövas 2000 lux.
Så som du ser så är det en faktor på typ 20 som skiljer mellan ljuskravet för olika slags uppgifter.
Och till det tillkommer åldersfaktorn, man behöver dubbelt så mycket ljus för varje 20 år äldre man är.
Exempel; om man klarar av en viss arbetsuppgift med 200 lux vid 20 års ålder krävs det sen 400 lux vid 40 år och 800 lux vid 60 års ålder, för att utföra samma arbetsuppgift.
De som är äldre brukar generellt kompensera lite med sin erfarenhet ...
Och om du slänger upp 9 st armaturer, så får du troligen något på 400-800 lux på dina 50kvm, gissar jag lite hejvillt.
Det är rätt hyggligt för allmänt garagemek.
Sätt gärna armaturerna på två strömbrytare, så du inte behöver tända allt ifall du bara ska in och ut lite snabbt.
Har kört såna här på några ställen. Lite väl ”kliniskt” ljus med 6000k men tror dom fanns i ca 4000k vilket är mer ”vanligt ljus”.
https://www.ledgrossisten.se/sv/led...r-40-w-inkl-led-belysning-kallvit-6000k-p-164
https://www.ledgrossisten.se/sv/led...r-40-w-inkl-led-belysning-kallvit-6000k-p-164