43 030 läst · 136 svar
43k läst
136 svar
Jula LED lysrörsarmatur
Det var ett bra tips på armatur!
Skulle det gå att använda sladdställ (typ detta: https://m.clasohlson.com/se/Sladd-med-strömbrytare-och-stickpropp/Pr324342002) om man vill montera på en flyttbar ställning istället?
Skulle det gå att använda sladdställ (typ detta: https://m.clasohlson.com/se/Sladd-med-strömbrytare-och-stickpropp/Pr324342002) om man vill montera på en flyttbar ställning istället?
Hmm, kanske köpläge där nu ...M mlkjhr skrev:
Men nu har jag (tyvärr?!) redan alla lysrörsarmaturer jag behöver.
Men hade jag varit i startgroparna för en garagebelysning vettetusan om jag inte slagit till, baserat på ditt tidiga omdöme.
Kollade du flimmer på armaturen med mobilkameran också ?M mlkjhr skrev:OK, dags för ett första utlåtande.
Först och främst så kom det ett pling i brevlådan från Jula idag, armaturerna är på kampanj i 12 dagar för 199:-. Hade just köpt 22 st så där for 2 200:-. Typiskt.
Av de 22 så var det fel på en. Det tycks vara sex sektioner med dioder och i en armatur så lyser bara 5 sektioner.
Det övriga är OK och ger riktigt bra ljus, mätte med en luxmätningsapp i telefonen och kom fram till att de ger ungefär dubbel så mycket som en fräsch konventionell armatur med 2x36W.
Så här långt väldigt nöjd, återstår bara att se hur hållbarheten är.
OK, hittade det där med mobilkameran på nätet så nu har jag testat. Jämförde med Julas IP65-klassade vanliga armatur med elektronisk tändning och 2 x 36 W rör. Armaturen är i princip ny med ren kåpa och reflektor. Båda flimrar (inte synbart). Led-armaturen med tydliga ränder men ganska långsamt. Den vanliga har otydligare ränder men jag upplever att det är högre frekvens, linjerna dansar förbi mycket snabbare.
Jag gjorde också en lux-mätning. Mätte mitt under armaturen på 110 cm avstånd. För led-armaturen fick jag värdet 1180 lux, för den vanliga 650 lux. Då ska man veta att när jag mätte den vanliga så var även 5 andra sådana tända i lokalen så en viss (om än liten) instrålning från dom kan det ha varit. Det var 13 grader i lokalen så de vanliga rören kanske inte gav 100%?
Appen jag mätte med är inte kalibrerad så ta bara värdena som jämförelse med varandra, inte absoluta tal.
Detta om denna armatur, skulle det visa sig några kvalitetsproblem i framtiden så ska jag återkomma.
Jag gjorde också en lux-mätning. Mätte mitt under armaturen på 110 cm avstånd. För led-armaturen fick jag värdet 1180 lux, för den vanliga 650 lux. Då ska man veta att när jag mätte den vanliga så var även 5 andra sådana tända i lokalen så en viss (om än liten) instrålning från dom kan det ha varit. Det var 13 grader i lokalen så de vanliga rören kanske inte gav 100%?
Appen jag mätte med är inte kalibrerad så ta bara värdena som jämförelse med varandra, inte absoluta tal.
Detta om denna armatur, skulle det visa sig några kvalitetsproblem i framtiden så ska jag återkomma.
Kunde inte låta bli att köpa 4 st
2 st till garaget ( högst upp i nock) kan vara bra när man ska in en snabb vända/parkera i garaget.
2 st till förrådet som är oisolerat (tänder snabbt)
Skruvade isär för att kolla inuti armaturen , såg välbyggd ut , ledar verkar sitta OK ( ej tejpade )
på en aluminiumprofil . Går 0.75 kablage genom hela armaturen , om man vill seriekoppla flera armaturer.
2 st till garaget ( högst upp i nock) kan vara bra när man ska in en snabb vända/parkera i garaget.
2 st till förrådet som är oisolerat (tänder snabbt)
Skruvade isär för att kolla inuti armaturen , såg välbyggd ut , ledar verkar sitta OK ( ej tejpade )
på en aluminiumprofil . Går 0.75 kablage genom hela armaturen , om man vill seriekoppla flera armaturer.
Dessa är vad jag hittat ej D-märkta, vilket hde varit toppen. Samtidigt läste jag att de inte blir varma... ni som testat - hur varma blir dom efter typ en timmes drift?
D-märkning garanterar max 90grC på ’dammsidan’.
D-märkning garanterar max 90grC på ’dammsidan’.