43 035 läst · 136 svar
43k läst
136 svar
Jula LED lysrörsarmatur
Det beror väl på armaturen. Jag har fått för mig att de lite bättre sorterna har en plint i varje ända som är förbunden internt. Då uppkommer problemet som Mikael_L beskriver (potentiellt, om tillverkaren har snålat med det interna kablaget).
Det är ju rätt olika.
Bra och trevligt lättjobbade armaturer har ofta en bra och rejäl anslutningsplint i vardera änden, från fabrik ihopkopplade med tråd mellan plintarna och till det elektriska i armaturen själv.
Ofta är det dessutom förberett för trefas, dvs att man använder 5-ledar-kabel och tappar ur lämplig fas i varje armatur för sig.
Lite billigare armaturer har ofta endast en kopplingsplint i ena änden, typiskt det man köper från Jula, Biltema, Bauhaus.
Då får man dra eget kablage rätt genom armaturen. Ofta är dessutom kopplingsplinten så risig och/eller underdimensionerad att man kastar iväg skräpet och sätter dit wago och kopplar med istället.
Bra och trevligt lättjobbade armaturer har ofta en bra och rejäl anslutningsplint i vardera änden, från fabrik ihopkopplade med tråd mellan plintarna och till det elektriska i armaturen själv.
Ofta är det dessutom förberett för trefas, dvs att man använder 5-ledar-kabel och tappar ur lämplig fas i varje armatur för sig.
Lite billigare armaturer har ofta endast en kopplingsplint i ena änden, typiskt det man köper från Jula, Biltema, Bauhaus.
Då får man dra eget kablage rätt genom armaturen. Ofta är dessutom kopplingsplinten så risig och/eller underdimensionerad att man kastar iväg skräpet och sätter dit wago och kopplar med istället.
Medlem
· Blekinge
· 10 501 inlägg
I mina LED-armaturer sker vidarekoppling med sladdar med C7-kontakter. De som följde med var bara 2 dm långa så jag köpte färdiga sådana 2 m. Arean uppskattas till 2x075.
Dessa får tydligen användas för lös anslutning men det tyckte jag var inte tillräckligt bra. Så jag skruvade armaturerna under taket och mellan de monterade jag VP 20 mm rör genom vilka jag kunde dra C7-kontakterna. Är förmodligen otillåtet men mycket bättre än löst hängande sladdar. Tycker jag.
Dessa får tydligen användas för lös anslutning men det tyckte jag var inte tillräckligt bra. Så jag skruvade armaturerna under taket och mellan de monterade jag VP 20 mm rör genom vilka jag kunde dra C7-kontakterna. Är förmodligen otillåtet men mycket bättre än löst hängande sladdar. Tycker jag.
Nej, alla uttag kommer på andra grupper. Det är lite lurigt det där med att sätta uttag på belysningsgrupper, man kopplar in nåt som kan vara viktigt att det har ström ( tex kylskåp) och så glömmer man att lämna lyset på när man går ut.Mikael_L skrev:
I de aktuella armaturerna så är det en plint i varje ände så kabel för vidarekoppling finns redan. I och för sig så skulle man kunna riva isär armaturerna och sätta dit 1,5 kvadrats kabel men eftersom det blir så låga strömmar så tycker jag inte att det behövs i det här fallet.
Jo som skrevs tidigare så har "proffsarmaturer" femledarsystem och minst 1,5 kvadrat mellan de bägge plintarna. I gruvan byggde vi väldigt långa lysrörsslingor med 3 faser där var tredje armatur låg på samma fas. Någorlunda belysning även om två faser föll.
Jo som skrevs tidigare så har "proffsarmaturer" femledarsystem och minst 1,5 kvadrat mellan de bägge plintarna. I gruvan byggde vi väldigt långa lysrörsslingor med 3 faser där var tredje armatur låg på samma fas. Någorlunda belysning även om två faser föll.
Jag tycker du ska använda 1,5 o de gummipluppar du fått med armaturen. Parallellkoppla. Det ända som sitter i serie i en normal installation är strömbrytaren. Bryt inte nollan. Använd inte blå till tändtråd utan kör m 4 eller 5ledare där det behövs om du vill ha uttag på samma grupp. Se till att få tag i en behörig elektriker som kan kontrollera att allt stämmer.
Instämmer helt men jag svarade med anledning av Mikael_L´s inlägg där han skriver så här:E elmont skrev:
>I mitt garage har jag en kombinerad belysnings och uttagsgrupp. Gruppen går "genom" några >armaturer och jag tar dessutom ut ström till ett par VU "på andra sidan av garaget" ifrån denna >grupp.
>Nu insåg jag en fälla när man gör så, som elektriker måste man ju faktiskt även kolla ifall det i>nterna kablaget i armaturerna pallar för den ström man möjligen tar ut från vägguttagen. Om >man gör på detta viset, vilket "vi" gör ibland.
Detta tolkar jag som om tändtråden använts för att mata uttag.
Men det behöver ju inte vara det om det är armaturer med flera fasledningar så klart.
Nåja...
OK, dags för ett första utlåtande.
Först och främst så kom det ett pling i brevlådan från Jula idag, armaturerna är på kampanj i 12 dagar för 199:-. Hade just köpt 22 st så där for 2 200:-. Typiskt.
Av de 22 så var det fel på en. Det tycks vara sex sektioner med dioder och i en armatur så lyser bara 5 sektioner.
Det övriga är OK och ger riktigt bra ljus, mätte med en luxmätningsapp i telefonen och kom fram till att de ger ungefär dubbel så mycket som en fräsch konventionell armatur med 2x36W.
Så här långt väldigt nöjd, återstår bara att se hur hållbarheten är.
Först och främst så kom det ett pling i brevlådan från Jula idag, armaturerna är på kampanj i 12 dagar för 199:-. Hade just köpt 22 st så där for 2 200:-. Typiskt.
Av de 22 så var det fel på en. Det tycks vara sex sektioner med dioder och i en armatur så lyser bara 5 sektioner.
Det övriga är OK och ger riktigt bra ljus, mätte med en luxmätningsapp i telefonen och kom fram till att de ger ungefär dubbel så mycket som en fräsch konventionell armatur med 2x36W.
Så här långt väldigt nöjd, återstår bara att se hur hållbarheten är.