M -MH- skrev:
Exakt samma sak händer ju i ett ojordat uttag, som hade varit det korrekta att byta till (om man ville ha nya fina). Visst, de där 3 cm extra metallbleck ökar kanske risken något, men enkelfel som ger höljet spänningsförande har vi ju även med ojordadfe uttag av korrekt modell.

Att det är fel och dumt tror jag vi alla är overens om, men akut farligt?
Förklara gärna hur det ojordade uttaget av korrekt modell gör utsatta delar spänningsförande?

Lite dåligt förklarat:
Om man tar på ett datorchassi med nätdelen inkopplad mot ett uttag utan jord, och det i samma ögonblick lossar en strömförande kabel i datorn och lägger sig mot metallen i det; så kommer kortslutningsströmmen som är väldigt hög rusa från datorn, genom din kropp med dess resistans och sedan mot jord, i detta fall golvet. Det finns ingen ledning mot PE-skenan i centralen.
Är man då i en normal torr miljö med t ex trägolv eller dyl kommer troligen det känns, men inte vara dödligt. (Det kan till och med vara så att man inte ens känner något då man inte blir tillräckligt jordad mot golvet). Strömrusningen gör att säkringen löser ut om det är korrekt kopplat inom 0,1/0,4 sek, JFB löser ut ännu snabbare.

Därav att man inte brukade jorda förr i tiden i alla rum.

Om samma dator står inkopplad i köket eller ett rum (som båda saknar jordade uttag) med en vattenkran med metallrör vilken räknas som en främmande ledande del. Alltså den delen har en egen kontakt med sann jord.

Alltså kommer kortslutningsström ledas från datorns chassi genom människan som tar på den, sedan till kranen som sedan har galvanisk kontakt till transformatorns neutralpunkt.
Dvs inte bra alls.. så hur många här har ett våtutrymme utan jordade uttag? Inte många får vi hoppas. Man följer föreskrifterna även om man är hempulare.

Vad folk här på forumet verkar missa ibland är att det finns olika lager av bas- och felskydd som alla samverkar.
FK har ju ett lager skydd, FK i slang två, EKK i slang tre osv.

Lika bra att inse att man inte kan fuska bort lagren för då får vi en potentiellt livsfarlig elmiljö, inte "direkt" dödlig. Lite som att pilla i airbag/bälte/abs osv de är alla del av en större helhet som måste enligt bestämmelser uppfyllas.

• Gilla
0rbitt och 3 till
  • Laddar…
tommib
Det känns som att diskussionen tagit en rätt oproduktiv vändning med diskussionen om huruvida det är akut farligt eller inte.

Ursprungsfrågan var om nya ägaren kunde tvinga TS till att ordna så elinstallationen är korrekt. Eventuellt kan hen det, om man driver en process om småmål. Dock tar det tid och kostar energi för en troligen relativt ringa vinst.

Till TS vill jag dock säga det som många andra redan sagt: Hosta upp pengarna för att rätta ditt misstag. Det finns inga ursäkter för att göra en så kass installation och sen lämna över den till någon annan. Det är helt enkelt fel, om inte solklart juridiskt så åtminstone moraliskt.

• Gilla
Slugge och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det känns som att diskussionen tagit en rätt oproduktiv vändning med diskussionen om huruvida det är akut farligt eller inte.

Ursprungsfrågan var om nya ägaren kunde tvinga TS till att ordna så elinstallationen är korrekt. Eventuellt kan hen det, om man driver en process om småmål. Dock tar det tid och kostar energi för en troligen relativt ringa vinst.

Till TS vill jag dock säga det som många andra redan sagt: Hosta upp pengarna för att rätta ditt misstag. Det finns inga ursäkter för att göra en så kass installation och sen lämna över den till någon annan. Det är helt enkelt fel, om inte solklart juridiskt så åtminstone moraliskt.
Vet inte om det är oproduktivt, här finns ju minst 3 medlemmar som kämpar med näbbar och klor för att övertyga forumet om operationens ofarlighet, uppenbarligen har dessa herrar några dolda fejkjordsuttagskelett i sina garderober, men den gubben går inte på byggahus.se/forum/el.
Frågeställningen är till att börja med helt befängt och jag var dum som nappade på betet, det finns naturligtvis en mängd saker som kan gå fel när man tar denna typ av genvägar och det går inte att utfärda ett allmänt svar, det är istället dessa fejkjordare som behöver försvara sina aktuella installationer då de frångått praxis, varje dosa och uttag är unika och någon typ av riskanalys behövs göras individuellt då man frångått grundläggande elvett, Harry74, lägg upp bilder på dina installationer så blir det enklare att bedöma skillnaden mellan riskerna.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
harry73
tommib tommib skrev:
Hosta upp pengarna för att rätta ditt misstag. Det finns inga ursäkter för att göra en så kass installation
Hur anser du att ts ska rätta till. Ska han finansiera bytet till ojordade uttag eller ska han finansiera dragningen av skyddsjorden?

tommib
Eftersom lägenheten såldes med jordade uttag så anser jag att TS ska rätta till det genom att betala för att de också blir korrekt skyddsjordade. Detta för att köparen förväntade sig, med all rätt, att elinstallationen var korrekt utförd.

Juridiskt är jag inte alls säker på att det håller och det blir med all sannolikhet ett småmål vilket troligen smakar mer än det kostar i tid och tankemöda. Jag resonerar här helt ur mitt privata moraliska perspektiv.

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
harry73
S Slugge skrev:
Harry74, lägg upp bilder på dina installationer så blir det enklare att bedöma skillnaden mellan riskerna.
Hahaha:rofl:
Jag bor i ett 10 år gammalt hus och har inte ändrat elinstallationer, så oroa dig inte för elen här hemma.
Sedan är jag fortfarande uppriktigt nyfiken på exempel där bytet av ojordade uttag mot jordade som ts gjorde innebär en ökad risk eller eventuellt livsfara. Inte för att jag är övertygad att det är förfärligt, men för att jag gärna vill få förklarad hur det blir farligare. De flesta exempel ni kom med var framförallt exempel varför ojordade miljöer är olämpliga

• Gilla
Slugge och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Sedan är jag fortfarande uppriktigt nyfiken på exempel där bytet av ojordade uttag mot jordade som ts gjorde innebär en ökad risk eller eventuellt livsfara. Inte för att jag är övertygad att det är förfärligt, men för att jag gärna vill få förklarad hur det blir farligare. De flesta exempel ni kom med var framförallt exempel varför ojordade miljöer är olämpliga
Om jag för ett ögonblick ska försöka ta dig på allvar i sandlådeutvecklingen tråden med benäget bistånd av andra nick tagit ska du få en enkel ingång att fundera kring. Låt oss anta att TS i stort har tre i handeln normalt åtkomliga typer av uttag schuko som skiljer sig i en egenskap som kan beskrivas med siffrorna 1,2,4. Hur påverkar valet från de typerna ökade risker sett till om ojordade lika hade använts?

Sen gör du fel i att beskriva något som akut, livsfarligt osv i realiteten är de flesta felgrepp som görs vid hempulad el inte av den karaktären de bidrar precis som frågan här bara med förändrad ökad (onödig och med lite insikt möjlig undvika) risk. Ofta dessutom i ett mångfacetterat, komplext sammanhang där kanske det inte alltid är så självklart som vissa tror.

Fundera nu på första stycket det är helt korrekt och allvarligt menat från min sida och ett första steg där vi kan komma fram till skillnader beroende på materialval och temat jordat/ojordat. Är troligtvis nyttigt att tryffera tankarna lite och ibland lämna dolda fel religionen med kryddan finansiering etc förstår om det är svårt att träda ner till allmogen här i eldelen från klokskapernas fält. ;)

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Ojordade infällda uttag, 29:90 styck på Biltema. Kanske finns billigare på annat ställe.
Byt dem till ojordat eller se till att kabeldragningen blir korrekt. Problemet löst
Så länge det inte är en riktigt stor lägenhet med massvis med uttag är det väl knappast en större summa att fixa till detta?
I normalfallet hade jag sagt att TS hade kunnat dra om det själv, men om man nu installerar jordade uttag utan skyddsjord skulle jag inte rekommendera att skruva i en central eller dra om ledare som faktiskt kräver lite mer än bara nödvändig kunskap även om vi vet många fall där elektriker gjort det sämre än oss hempulare men det finns det andra trådar för...

harry73 harry73 skrev:
...de bidrar precis som frågan här bara med förändrad ökad ... risk.
Du har ju en poäng. Riskerna har ju inte ökat på så sett att på ett tekniskt plan är anläggningen precis likadan som innan.

Frågan man ska ställa sig är vilka risker som uppstår då användaren tror att uttaget är jordat men det inte är det. Till exempel kan ju någon dra en skarvsladd in i badrummet (där allt är jordat) för att använda något el-verktyg. Då har vi plötsligt en blandning av jordade och ojordade uttag i samma rum.

• Gilla
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
harry73
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har ju en poäng. Riskerna har ju inte ökat på så sett att på ett tekniskt plan är anläggningen precis likadan som innan.

Frågan man ska ställa sig är vilka risker som uppstår då användaren tror att uttaget är jordat men det inte är det. Till exempel kan ju någon dra en skarvsladd in i badrummet (där allt är jordat) för att använda något el-verktyg. Då har vi plötsligt en blandning av jordade och ojordade uttag i samma rum.
Det är faktiskt sant. För övrigt tror jag att många (inkl mig för några år sen) inte hade funderat över jordad eller ojordad och dragit sladden i alla fall utan att inse hur olämpligt det är.

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Så idag har du alltså lärt dig att man inte kan lita på att ett jordat uttag verkligen är jordat ;)
Men tänk på dem som tror att det är jordat. Det kan få oöverblickbara konsekvenser.

• Gilla
tio_Pepe och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med om att ett jordat uttag utan ansluten jordledare är inte dramatiskt mycket farligare än ett ojordat uttag. Om det tidigare fanns korrekt installerade ojordade uttag.

Man kan hitta en del komplicerade felval där den falska jordningen blir farlig, men det ör då på marginalen.

MEN olyckor brukar uppstå just pga. ”Osannolika marginalfall” som i efterhand visar sig inte vara så osannolika. Om olyckor alltid uppstod i normal driftsituationer, så hade vi haft 100 000 döda i elolyckor.

Detta är framförallt ett formaliafel, med väldigt liten ökad risk. Köparen tror sig ha köpt en bostadsrätt med jordade uttag, han kan koppla in sin dator sv. Det finns en hel del prylar som enligt tillverkaren inte skall kopplas in i ojordade uttag, ofta stationära datorer. Lägenheten är inte lämplig för att använda sådant. Köparen har blivit lurad.

• Gilla
Slugge och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Leif j skrev:
Monterade jordade vägguttag i min föra lägenhet utan att det finns jordad kabel, funktionen blev det samma, huset byggt 1983 och det finns en nyare elcentral med jordfelsbrytare. Kan nya ägaren kräva att jag skall dra jordad kabel till alla vägguttag?
Ja ägaren kan kräva det. Inte helt säkert vinna en process, men inte helt säkert förlora heller.

Du agerade olagligt och skapade en elanläggning med fel.

Jag tycker du tar tag i detta med en gång, beställer ut en elfirma som fixar till åt nya ägarna, bäst att de drar i och kopplar in jordledare så köparen får det han rimligtvis kunde förvänta sig.
Och sen får du bara hoppas att det räcker med detta, att det inte börjar rotas mer i din olaglighet, att ESV och polis blir inblandade.
Ta det som en lärdom, var stark och rakryggad och stå för dina misstag.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Hur kan nya ägaren kräva detta?

Felaktigt utfört men inget dolt fel.
Köparen har ju långtgående undersökningsplikt.

Lätt att lossa uttaget för visuell kontroll. Eller stoppa in valfri mätare typ Malmbergs plugg och se om de är korrekt kopplad. (inte helt vetenskapligt men ger en hum).
Eller ta med en elektriker på inspektion så man brukar inspektera allt annat.

Svårt att tro att tingsrätt dömer i förmån för köparen. Dock är det fortfarande felaktigt och troligen olagligt enligt ESV.

• Gilla
barka och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.