Jag tycker TS borde bli stämd av nya ägaren för allmänfarlig vårdslöshet

Protte

• Gilla
Troberg och 11 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vem är det som är anläggningsägare i en bostadsrätt?
Oftast brukar föreningen ha ansvaret till och med gruppcentralen, lgh-ägaren har då ansvaret från gruppcentralen, men exakt hur bör framgå av stadgarna.

• Gilla
erimos och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
K klimt skrev:
Vet vi säkert att det gäller en bostadsrätt
TS skrev lägenhet i alla fall.

• Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
TS skrev lägenhet i alla fall.
Stämmer nog som skrevs här ovan att br-ägare vanligen ansvarar för det som ligger efter gruppcentralen så om det är bostadsrätt så är det troligen lägenhetens ansvar. Man kan nog anta att tolkningen av dolda fel är snarlik den som gäller fastigheter, och i så fall är det nog inte ett dolt fel.

Sen kan man ju tycka att det är farligt och dumt att installera jordade kontakter på ojordade elledningar. Men det viktiga är väl att ägaren upptäcker det och ser till att åtgärda problemet

• Gilla
Övv och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Allmänfarlig vårdslöshet faller väl under allmänt åtal så då är det polisanmälan som gäller. Eller en civilrättslig stämning.

• Gilla
callelo och 2 till
  • Laddar…
harry73
prototypen prototypen skrev:

Protte
Jag behöver lite hjälp här. Jag har inga problem med att tro på alla experter som säger att det är livsfarligt, men jag vill också förstå.

När huset byggdes fanns det ingen skyddsjord (förutom i kök och badrum antar jag). Eftersom det då inte fanns andra jordade apparater eller andra möjligheter att komma i kontakt med jord var det tillräckligt säkert.
Nu bytte ts till jordade uttag utan att ansluta jord, så samma rum är fortfarande ojordat och man kan därför forrfarande inte komma i kontakt med jord.
Så i praktiken är rummet fortfarande lika säkert som innan. Det hade varit värre om ts påbörjade dragning av jord, men inte färdigställde det.

Så nu undrar jag varför ts installation nu är så mycker farligare än tidigare, även livsfarlig.
Någon kanske kan förklara det för mig?

• Gilla
lillefar och 1 till
  • Laddar…
En apparat med jordad anslutningskabel kan få ett elfel utan att säkringen löser ut. Apparaten kan då bli strömförande utan att jorden inträder som skydd mot elchock.

• Gilla
tio_Pepe och 6 till
  • Laddar…
Problemet är att man ger intryck av att skyddsjord finns.
Det här skulle inte klassas som dolt fel i en fastighet. Men jag håller nog med köparen om att TS bör fixa det här. Sitter det jordade uttag så ska det finnas en jordning. Det är ju den uppfattningen köparen haft om lägenheten vid budgivningen. TS har uppenbarligen gjort bort sig.

• Gilla
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
harry73
H hempularen skrev:
vilket inte skall behövas vid en normal undersökning
Stämmer det? Även om elbesiktning inte ingår i vanliga överlåtelsebesiktningar, ingår de i undersökningsplikten.
En elbesiktning utan att skruva bort ett uttag, titta i en kopplingsdosa eller ta en ordentlig titt i centralen är omöjligt. På alla dessa platser syns det om det inte finns skyddsjord. Att mäta är inte heller orimligt. Så om elinstallationen faller under undersökningsplikten får man anta att det även ingår att skruva bort några uttag.

Jag tror inte att det är dolt fel.
När såldes lägenheten? Enligt köplagen har man 2 år att komma med dolt fel

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
harry73
E etompau skrev:
En apparat med jordad anslutningskabel kan få ett elfel utan att säkringen löser ut. Apparaten kan då bli strömförande utan att jorden inträder som skydd mot elchock.
Så är det ju också när man ansluter apparaten i ett ojordat uttag. Skyddet man har då är att det inte finns jord att ta i i rummet. Så är det fortfarande, så jag ser inte hur det skulle vara farligare.

harry73
D Daniel 109 skrev:
Det är ju den uppfattningen köparen haft om lägenheten vid budgivningen
Men om nu de jordade uttag var så viktiga för köparen att hen ville betala mer pga det, hade köparen då kanske även borde kollat elinstallationen?

harry73 harry73 skrev:
Så är det ju också när man ansluter apparaten i ett ojordat uttag. Skyddet man har då är att det inte finns jord att ta i i rummet. Så är det fortfarande, så jag ser inte hur det skulle vara farligare.
Kontaktsystemet är i detta fall ej 100 procentigt när det gäller skyddsbarriärerna. Farligheten ligger väl i att det utger sig för att ge ett skydd som det då ej ger.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det beror hoppas jag på att du gör dig dum, det kanske är framgångsrikt i din kära juridikdel av forumet men knappast här. Kan inte hempularen eller annan moderator flytta tråden dit så man slipper detta evinnerliga drav kring dolda fel etc här.

Och TS hoppas jag förstår att det var ur många aspekter rejält fel att göra bytet så. Normalt hyfs och förnuft borde ge att man då försöker hjälpa till att fixa det man ställt till med. Men givetvis inte pga det bli en vandrande bankomat åt köparen.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag behöver lite hjälp här. Jag har inga problem med att tro på alla experter som säger att det är livsfarligt, men jag vill också förstå.

När huset byggdes fanns det ingen skyddsjord (förutom i kök och badrum antar jag). Eftersom det då inte fanns andra jordade apparater eller andra möjligheter att komma i kontakt med jord var det tillräckligt säkert.
Nu bytte ts till jordade uttag utan att ansluta jord, så samma rum är fortfarande ojordat och man kan därför forrfarande inte komma i kontakt med jord.
Så i praktiken är rummet fortfarande lika säkert som innan. Det hade varit värre om ts påbörjade dragning av jord, men inte färdigställde det.

Så nu undrar jag varför ts installation nu är så mycker farligare än tidigare, även livsfarlig.
Någon kanske kan förklara det för mig?
Om det är radiatorer för uppvärmning så är dom nästan alltid jordade, antingen via jordtråd eller vattnet.

Dåtidens ”skyddad miljö” visade sig fungera riktigt dåligt, bla därför blev det krav på jordade uttag överallt.

• Gilla
Mattias H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.