60 121 läst · 182 svar
60k läst
182 svar
Johannes bygger passivhus
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 997 inlägg
Absolut, det visste jag ju innan..egentligen
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Av det man ser på bilderna ser det jättefint ut! Ni fegade säkert och tog ett steg för lågt på skalan när ni valde och nu när det blev lite yta av det så löste det sig
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 997 inlägg
Färgerna är mycket kraftigare än vad bilderna framger, men kommer nog låta det vara så får man eventuellt måla om i efterhand.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 997 inlägg
Vi ändrade färgerna, en vecka i Sälen gav oss modet..
Drog ner 5% på färgmängden i blåa och gröna sovrummet sen blev det grått i vardagsrummet och hallen NCS S 1000-N.
Idag började jag göra klart inramningen för hålet bakom TV:n. Börjar med el och nätverk så får vi se om jag drar dit lite mer. Har dragit lite rör för surroundhögtalare och extra till nätverksplatsen ifall man vill ha dit någon HDMI. Hann måla ett varv till slut och självklart rollade jag lite på väggen
Drog ner 5% på färgmängden i blåa och gröna sovrummet sen blev det grått i vardagsrummet och hallen NCS S 1000-N.
Idag började jag göra klart inramningen för hålet bakom TV:n. Börjar med el och nätverk så får vi se om jag drar dit lite mer. Har dragit lite rör för surroundhögtalare och extra till nätverksplatsen ifall man vill ha dit någon HDMI. Hann måla ett varv till slut och självklart rollade jag lite på väggen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 997 inlägg
Igår sågade jag till bitarna till nästa hål och målade. Idag målade jag ett extra varv och har fogat kanten på TV hålet. Blir nog en vända imorgon också om jag inte får för mig att handla utebelysning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ut att bli rejält och snyggt!
Vad blir det för leverantör på köket?
Snabbt det går med modulhus. Vi ska börja resa lösvirke om 10 dagar och vågar inte gissa när vi är där ni är idag
Vad blir det för leverantör på köket?
Snabbt det går med modulhus. Vi ska börja resa lösvirke om 10 dagar och vågar inte gissa när vi är där ni är idag
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 997 inlägg
Köpte fasadlampor idag. Åkte in på Hornbach, hittade 5st i hyllan skulle såklart ha 6 så tillslut längst ner i en låda på höglagret blev det fulländat.
Såna här blir det:
Ska ha en till lampa ovanför gångdörren till garaget och en under taket för entren.
Hann med att måla klart TV hålet. Så efter torkning är det dags för montering av el och nätverk. Är tänkt att stoppa in en fyrfacks 1×4 upphöjd kombinationsram.
När jag monterat bakplattan i nätverkshålet upptäckte jag att entrepenören lämnat 240 gips istället för 270. Byta eller sätta dom liggandes? Väggen är ca 180cm och ska bara vara bakom skåp i köket.
Såna här blir det:
Logga in
Skapa konto
Ska ha en till lampa ovanför gångdörren till garaget och en under taket för entren.
Hann med att måla klart TV hålet. Så efter torkning är det dags för montering av el och nätverk. Är tänkt att stoppa in en fyrfacks 1×4 upphöjd kombinationsram.
Logga in
Skapa konto
När jag monterat bakplattan i nätverkshålet upptäckte jag att entrepenören lämnat 240 gips istället för 270. Byta eller sätta dom liggandes? Väggen är ca 180cm och ska bara vara bakom skåp i köket.
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 997 inlägg
Vi kör IKEA på stommar och luckor. Kyl/frys/ugn/mikro är Miele. Hällen är Bosch och diskmaskin blir Fisher&Paykel.M mackan_kal skrev:
Diskho och bänkskiva har vi inte bestämt ännu
Kanske lösvirkesresningen tar en månad mot 2 dagar för modulmontering?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 997 inlägg
Hur skulle jag annars ha det? Vad är det som är värdelöst?
En slang in i huset där du har tänkt ha din mediacentral. Nu ger du allmänheten tillgång till din fiber, om de nu skulle vilja sabotera. Det finns ju andra aspekter också givetvis, berende på förutsättningarna är det kanske inte ett problem.Johannes Carlsson skrev:
Varför skulle man inte vilja ha fibern inblåst direkt dit där den ska vara?
X xLnT skrev:En slang in i huset där du har tänkt ha din mediacentral. Nu ger du allmänheten tillgång till din fiber, om de nu skulle vilja sabotera. Det finns ju andra aspekter också givetvis, berende på förutsättningarna är det kanske inte ett problem.
Varför skulle man inte vilja ha fibern inblåst direkt dit där den ska vara?
Fast det är inte så svårt ändå. Operatörer/stadsnät bygger olika. Här monteras oftast halvrör över ducten (om det inte är bef. in med fjv eller kund grävt ner själv under markplan) så det är bara skruva bort och klippa. Eller så går man direkt in i skarvskåp med nyckel som inte är svårt att köpa.
Själv gillar jag inte heller grejen med en patchbox utan vill ha det hela vägen in till konverter.
Här nere (södra skåne) så finns det inte ett kopplingsskåp, min fiber tex är blåst i duct som ligger nergrävd nånstans utanför tomtgräns, där den skarvas på ducten som går till kopplings/slingbrunn ute på en åker 6-700 meter bort. Där är min fiber skarvad i en kassett/potta till trunken som går till noden med aktiv utrustning 3km bort.G Gud_ skrev:Fast det är inte så svårt ändå. Operatörer/stadsnät bygger olika. Här monteras oftast halvrör över ducten (om det inte är bef. in med fjv eller kund grävt ner själv under markplan) så det är bara skruva bort och klippa. Eller så går man direkt in i skarvskåp med nyckel som inte är svårt att köpa.
Själv gillar jag inte heller grejen med en patchbox utan vill ha det hela vägen in till konverter.
Så byggs det inte överallt, det är jag medveten om.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 997 inlägg
Det är byggt med kopplingsskåp lite här och var så det är bara att gå in där annars. Fasadboxen är ett krav för att dom ska kunna blåsa om fibern när jag inte är hemma och jag slipper att dom blåser in skit i huset. Den är ändå placerad vid värmepumpens utedel så det gör inget.
Konspirationsteorier om att någon av märklig anledning vill klippa min fiber lämnar vi utanför denna tråden.
Konspirationsteorier om att någon av märklig anledning vill klippa min fiber lämnar vi utanför denna tråden.