Hej. Det är okej för oss när vi vädrar på kvällarna. Vi har sunblock i fönstren som gör en del men på eftermiddagen när solen ligger rakt emot stiger temperaturen ca 2 grader i vardagsrummet. Sovrummen håller sig bra. Blir nog någon form av solskydd framöver, markiser eller en duk över altan

När jag får tummen ur får jag göra en ordentlig uppdatering här i tråden.
 
  • Gilla
Alnervik och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hej. Det är okej för oss när vi vädrar på kvällarna. Vi har sunblock i fönstren som gör en del men på eftermiddagen när solen ligger rakt emot stiger temperaturen ca 2 grader i vardagsrummet. Sovrummen håller sig bra. Blir nog någon form av solskydd framöver, markiser eller en duk över altan

När jag får tummen ur får jag göra en ordentlig uppdatering här i tråden.
Vad är sunblock? Antar att det är en utomhusfilm som leverantörer bara ger mellan 5-10 års garanti. Är det med spegelfunktion eller bara tonat?
Skulle vara kul och få se en bild på fönsterpartierna sunblock.

Synd att jag inte följde dig och hängde lika mycket på byggahus. Nu vet man hur mycket man kunde göra annorlunda!
 
Det är en tunn metallfilm som är belagd på ett av glasen. Den reflekterar värmestrålning. Fönstren har ingen toning alls. Men det är en liten färgskillnad i glasen mot de utan denna film så man bör ha alla lika på samma vägg i ett rum. Såhär ser det ut nu.
Rum med ett stort fönster som visar en byggarbetsplats, metallfilmen på glaset ger ingen toning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är en tunn metallfilm som är belagd på ett av glasen. Den reflekterar värmestrålning. Fönstren har ingen toning alls. Men det är en liten färgskillnad i glasen mot de utan denna film så man bör ha alla lika på samma vägg i ett rum. Såhär ser det ut nu.
[bild]
Sitter filmen på insidan eller utsidan?
Varför valde du inte solskyddsglas som man kan välja till via fönstertillverkaren.

Eller är sunblock kanske är effektivare...
 
Alltså sunblock är solskyddsglas, dom är beställda så från Nordan. Det är en ofärgad reflekterande behandling. Alltså ingen lös film.
 
Hej! Hittade detta bygge nyss och blev intresserad av passivhus själv. du säger att du räknar med 2000 kwh/år i uppvärmning. Jag undrar hur du motiverar en bergvärmepump då istället för tex direktverkande el? Går betydligt lättare att styra efter behov också. Speciellt med tanke på att ni planerar installation av solceller.
 
Med direktel skulle det bli högre elförbrukning såklart. 2000kWh är inte värmebehovet utan vad värmepumpen beräknas dra. Och jag anser att det är ovidkommande om man har solceller eller inte.

Nu har vi en luft-vatten värmepump och inte bergvärme
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Med direktel skulle det bli högre elförbrukning såklart. 2000kWh är inte värmebehovet utan vad värmepumpen beräknas dra. Och jag anser att det är ovidkommande om man har solceller eller inte.

Nu har vi en luft-vatten värmepump och inte bergvärme
Okej, jag trodde faktiska värmebehovet var 2000 kWh. Gäller 15 kWh/m2,år för passivhus även själva elenergin eller värmeenergin? För 2000 kWh och 15 kWh/m2,år får man ändå ca 130 kvm vilket inte är ovanlig storlek på hus. Men då är inte tappvarmvatten inräknat då vilket jag antar är inräknat i värmepumpens energi.

Tycker inte att det är ointressant att tänka sig med/utan solceller. Då på vår/höst kommer du med största sannolikhet ha överskott på el med solceller och då blir kWh:arna väldigt billiga och COP på värmepumpen har mindre betydelse.

Jag tycker det är en intressant fråga men som inte är helt PK. Men men kan köpa många kWh för kostnaden av vattenburen värme samt VP-installation.
 
Absolut men jag ser solceller som en helt separat fråga, därför är den inte relevant för husets energibehov.
Det man mäter är köpt energi för uppvärmning. Spillvärme från vitvaror etc. Blir "gratis". Själva definitionen i sig haltar lite. Det viktigaste är att bygga ett energisnålt hus.

Det hade funkat utmärkt för mig med bara en luft-luft värmepump och direktel på varmvatten eller solfångare och lägga resten på t.ex. solceller.
Sätter jag solceller blir det ett plusenergihus ;)
 
Är lite nyfiken på vad du har haft för energi kostnad i kwh dom senaste månaderna?
Nu är det ju inte speciellt kallt, men är ändå nyfiken :)

Nicklas Larsson
 
Så här har det sett ut under 2019. Det varierar ganska mycket. Värmepumpen drar nu i januari ca 700kWh vilket jag tycker är lite högt, frågan är hur effektiv den är. Värmer 135m2 hus och 56m2 garage till ca22 grader.

Tabell över månatlig energiförbrukning i kWh och procent av årets totala förbrukning för 2019.

Kan säkert spara en del med inställningar men pumpens menysystem är väldigt klumpigt. Rekommenderas INTE
 
  • Gilla
Niclar72 och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så här har det sett ut under 2019. Det varierar ganska mycket. Värmepumpen drar nu i januari ca 700kWh vilket jag tycker är lite högt, frågan är hur effektiv den är. Värmer 135m2 hus och 56m2 garage till ca22 grader.

[bild]

Kan säkert spara en del med inställningar men pumpens menysystem är väldigt klumpigt. Rekommenderas INTE
Har du räknat ut vad du haft för värmebehov/m2 A-temp och år?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så här har det sett ut under 2019. Det varierar ganska mycket. Värmepumpen drar nu i januari ca 700kWh vilket jag tycker är lite högt, frågan är hur effektiv den är. Värmer 135m2 hus och 56m2 garage till ca22 grader.

[bild]

Kan säkert spara en del med inställningar men pumpens menysystem är väldigt klumpigt. Rekommenderas INTE
Om det där är vad värmepumpen drar i el, hur kan det då räknas som passivhus?
Det är ju inte så bra värden tänker jag.
 
Kör du kyla på sommaren? Du har nästan 200kWh högre förbrukning i Juni än vad vi hade på 245m2.
 
Ja, jag körde kyla på sommaren en del. Man kan se ett stort dropp i september där den var avstängd.

Är riktigt besviken på energiförbrukningen. Sen har vi inga snålspolande munstycken för vatten och värmekurvan ställde dom in som för ett vanligt hus så vi har egentligen lite för varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.