162 832 läst · 492 svar
163k läst
492 svar
Jobbig granne
Straff för dig att filma och publicera? På publikt område, inget straff skulle jag tro? Prata med en jurist istället, poliser är generellt inte så bra på att vrida och vända på sådana frågor, eller nivån varierar rätt starkt med individ. Risken är också att du får en stämpel som rättshaverist eller ”besvärlig” och att det begränsar hjälpen du får från polisen framöver.T Tord_Lj skrev:Tro mig, har försökt muta bort honom utan att ägaren nappar.
Public, nja, skall till lokala polisen idag och tänkte då fråga vilket straff det kan rendera i, tar beslut då.
Helt normal är han inte och resonera fram något är lönlöst. Som att diskutera med en lämmel, vilket gör att alla normala vägar att lösa sånt här faller.
Medlem
· Stockholm
· 4 017 inlägg
Stäng av vägen i samråd med bysamfälligheten.
Ägarna till vägen är nog kloka människor som förstår läget.
En cointainer är nog lämpligt då det är lätt att återställa vägen, att bara sänka hastigheten med hinder kommer inte hjälpa alls då han kör en tålig Volvo.
Ta hjälp av en jurist att köpa huset, det finns säkert kloka ord som biter på den suraste jävligaste husägare för att få en försäljning till stånd.
Skylta bättre då det bara kommer finnas en infart till ditt B&B
Jag är grymt imponerad av ditt lugn, stå på dig men låt inte detta äta upp dig.
Och man nu ska skämta om något, så lägg till denna upplevelse i din verksamhet och låt dina gäster få en guidad tur, typ skräcksafari........
Lycka till.
Ägarna till vägen är nog kloka människor som förstår läget.
En cointainer är nog lämpligt då det är lätt att återställa vägen, att bara sänka hastigheten med hinder kommer inte hjälpa alls då han kör en tålig Volvo.
Ta hjälp av en jurist att köpa huset, det finns säkert kloka ord som biter på den suraste jävligaste husägare för att få en försäljning till stånd.
Skylta bättre då det bara kommer finnas en infart till ditt B&B
Jag är grymt imponerad av ditt lugn, stå på dig men låt inte detta äta upp dig.
Och man nu ska skämta om något, så lägg till denna upplevelse i din verksamhet och låt dina gäster få en guidad tur, typ skräcksafari........
Lycka till.
Rätt har du nog.F fsn skrev:Straff för dig att filma och publicera? På publikt område, inget straff skulle jag tro? Prata med en jurist istället, poliser är generellt inte så bra på att vrida och vända på sådana frågor, eller nivån varierar rätt starkt med individ. Risken är också att du får en stämpel som rättshaverist eller ”besvärlig” och att det begränsar hjälpen du får från polisen framöver.
Svårt med att anmäla eller inte.
Får väl städa upp i min YT-kanal, gammalt där och har inte använts på länge...
Å andra sidan säger det kanske lite om vem jag är, lite av en oddball out.
Jag tror att enda sättet att hantera det är att ignorera, ignorera och ignorera. Vad jag förstår började det med att du sa till honom att han körde för vårdslöst på vägen och skulle betala för vägslitaget. Då svarade han med att köra ännu vårdslösare och gå hårdare åt vägen, vilket visar att han vill ha din uppmärksamhet och vill ha bråk med dig.T Tord_Lj skrev:Tro mig, har försökt muta bort honom utan att ägaren nappar.
Public, nja, skall till lokala polisen idag och tänkte då fråga vilket straff det kan rendera i, tar beslut då.
Helt normal är han inte och resonera fram något är lönlöst. Som att diskutera med en lämmel, vilket gör att alla normala vägar att lösa sånt här faller.
Belöna inte det med att ge uppmärksamhet till honom, då bråkar han ännu mer. Om han lägger egenskrivna kravbrev i din brevlåda, dokumentera det och släng det i din egen soptunna, svara inte. Titta inte efter honom när han åker förbi med bilen, vänd dig inte mot honom när han skriker på dig, titta inte på honom när ni möts i affären eller kanske ännu hellre hälsa som på vilken granne som helst. Lägg inte upp videor på Youtube heller. Dokumentera allt som händer, det behöver inte vara en inspelning, en anteckning med tid, plats och ev. vittnen räcker ganska långt. Polisanmäl om det är god chans att det leder någonstans, annars visa dina anteckningar för någon polis eller annan du får bra kontakt med. Räkna med att det tar tid, men håll ut och om inte annat ser grannar och polis att det inte är en konflikt mellan er två utan grannen som bråkar med dig.
Ta inte konflikt med honom personligen, för vägkostnaderna kan du kanske ta hjälp av lantmäteriet eller kronofogden, om du tycker att det är värt det. Byråkrati och juridik kan var effektivt i längden, även om det tar tid.
Lycka till!
Husägare
· Köping
· 391 inlägg
Ber om ursäkt om jag missat någon detalj, men skulle det vara möjligt att gå på fastighetsägaren/hyresvärden gällande anslag/bidrag/ersättning för vägunderhåll? Med de bevis som finns gällande hyresgästens körsätt på vägen kanske hyresvärden tröttnar på dina krav och går på hyresgästen från sitt håll sas?
Minst sagt jobbig granne.
Fantasin flyger lite iväg hur man ska kunna hantera detta, då myndigheterna inte verkar ha tid att bry sig. Spontant tycker jag att polisen borde dra in hans körkort, då han använder bilen som ett hot emot dej. Du har det dessutom dokumenterat.
Några andra vilda idéer:
- Lägg räls/betongbalk längs vägkanten, så han inte kan använda din väg för infart till sin bostad. Samtidigt ger dej detta ett skydd att kliva bakom, när kan kommer farandes.
- Köp fastigheten han bor i och säg upp avtalet med soss.
- Om du känner till att han kommer att uppenbara sig. Köp/låna en drönare och sätt i ”trace mode” dvs den följer och filmar dej tills batteriet nästan tar slut och vänder sen hem och landar. DJI Mavic 2 har detta och batteriet räcker upp till 30 minuter. Lägg drönaren så pass långt upp så att träd och elledningar går fria. Du kan starta den från en större balkong/ platt tak, så han inte kan komma åt den.
All lycka till.
Fantasin flyger lite iväg hur man ska kunna hantera detta, då myndigheterna inte verkar ha tid att bry sig. Spontant tycker jag att polisen borde dra in hans körkort, då han använder bilen som ett hot emot dej. Du har det dessutom dokumenterat.
Några andra vilda idéer:
- Lägg räls/betongbalk längs vägkanten, så han inte kan använda din väg för infart till sin bostad. Samtidigt ger dej detta ett skydd att kliva bakom, när kan kommer farandes.
- Om du känner till att han kommer att uppenbara sig. Köp/låna en drönare och sätt i ”trace mode” dvs den följer och filmar dej tills batteriet nästan tar slut och vänder sen hem och landar. DJI Mavic 2 har detta och batteriet räcker upp till 30 minuter. Lägg drönaren så pass långt upp så att träd och elledningar går fria. Du kan starta den från en större balkong/ platt tak, så han inte kan komma åt den.
All lycka till.
Redigerat:
Nu dök Bladerunner & Citizen Kane upp i huvet.S Stingray468 skrev:Minst sagt jobbig granne.
Några andra vilda idéer:
- Om du känner till att han kommer att uppenbara sig. Köp/låna en drönare och sätt i ”trace mode” dvs den följer och filmar dej tills batteriet tar slut och vänder sen hem och landar. DJI Mavic 2 har detta och batteriet räcker upp till 30 minuter. Lägg drönaren så pass långt upp så att träd och elledningar går fria. Du kan starta den från en större balkong/ platt tak, så han inte kan komma åt den.
All lycka till.
Har svarat på liknande tidigare.Bödvar McOlsson skrev:Ber om ursäkt om jag missat någon detalj, men skulle det vara möjligt att gå på fastighetsägaren/hyresvärden gällande anslag/bidrag/ersättning för vägunderhåll? Med de bevis som finns gällande hyresgästens körsätt på vägen kanske hyresvärden tröttnar på dina krav och går på hyresgästen från sitt håll sas?
Får fundera på "vägen" men det är liksom passé numer. Att driva sånt inkasso ärende i praktiken är i verkligheten nästan omöjligt.
I teorin är detta helt rätt, så har provat det utan framgång.Q Qvanten skrev:Jag tror att enda sättet att hantera det är att ignorera, ignorera och ignorera. Vad jag förstår började det med att du sa till honom att han körde för vårdslöst på vägen och skulle betala för vägslitaget. Då svarade han med att köra ännu vårdslösare och gå hårdare åt vägen, vilket visar att han vill ha din uppmärksamhet och vill ha bråk med dig.
Belöna inte det med att ge uppmärksamhet till honom, då bråkar han ännu mer. Om han lägger egenskrivna kravbrev i din brevlåda, dokumentera det och släng det i din egen soptunna, svara inte. Titta inte efter honom när han åker förbi med bilen, vänd dig inte mot honom när han skriker på dig, titta inte på honom när ni möts i affären eller kanske ännu hellre hälsa som på vilken granne som helst. Lägg inte upp videor på Youtube heller. Dokumentera allt som händer, det behöver inte vara en inspelning, en anteckning med tid, plats och ev. vittnen räcker ganska långt. Polisanmäl om det är god chans att det leder någonstans, annars visa dina anteckningar för någon polis eller annan du får bra kontakt med. Räkna med att det tar tid, men håll ut och om inte annat ser grannar och polis att det inte är en konflikt mellan er två utan grannen som bråkar med dig.
Ta inte konflikt med honom personligen, för vägkostnaderna kan du kanske ta hjälp av lantmäteriet eller kronofogden, om du tycker att det är värt det. Byråkrati och juridik kan var effektivt i längden, även om det tar tid.
Lycka till!
I praktiken är det inte så lätt när personen agerar onormalt.
I korthet, om jag helt ignorerar honom går han på värre och värre...
Om du ser klippet i början, noga, så gör jag faktiskt det men efter att han uttalar dödshot (tot 3 ggr) måste jag ha lite koll på läget bakåt.
För att få det med kameran måste mic vara riktad åt det hållet, jobbar på det!
Redigerat:
Det var någon som noterade att nummerplåten fram var väck, det stämmer ju.
Rök mig när han körde på mig, ett bevis kanske? Jo det small bra så är inte förvånad.
Försökte se om det var något i vindrutan med men svårt med min "utrustning".
Borde vara på passagerarsidan och mot mitten till. Jag typ bankade en gång med högern som nödvärns-reflex, "stanna".
Kan någon IT kunnig zooma å kolla?
Tack isf, bevis bevis bevis...
Rök mig när han körde på mig, ett bevis kanske? Jo det small bra så är inte förvånad.
Försökte se om det var något i vindrutan med men svårt med min "utrustning".
Borde vara på passagerarsidan och mot mitten till. Jag typ bankade en gång med högern som nödvärns-reflex, "stanna".
Kan någon IT kunnig zooma å kolla?
Tack isf, bevis bevis bevis...
Jag kan i viss mån förstå ägaren av grannens hus. Han får in hyran från soc och skulle han vräka hyresgästen fick han förmodligen en massa problem och hot riktat mot sig.
Sen alla som tycker att du ska sälja, det flyttar förmodligen bara problemet till nästa ägare. Dessutom är det kanske svårt att sälja huset om folk i trakten känner till grannen, vilket jag antar att de gör.
Men jag lider verkligen med dig! Det är den värsta tänkbara mardrömmen att
bo granne med nån som trakasserar en.
Sen alla som tycker att du ska sälja, det flyttar förmodligen bara problemet till nästa ägare. Dessutom är det kanske svårt att sälja huset om folk i trakten känner till grannen, vilket jag antar att de gör.
Totd_Lj, lider med dig och förstår hur frustrerande det är.
Där vi bor, ett mindre samhälle, bor det än känd narkoman som även föder upp Amstaff.
Hen går på amfetamin och när det är tripp dags är kollen på hundarna minimal. Har varit flera incidenter med dessa hundar och även med hen och hens polare. Olaga hot, attackerade hundar, ihjälbitna sällskaps kaniner osv.
Rådet från en av grannarna som är polis är, precis som jag förstått att du gör, anmäl, anmäl och anmäl.
Stör man tillräckligt mycket brukar de flytta på sig.
Försök alternativa vägar, har din granne någon form av inkomst som går att bevisa, tipsa socialen, uteblivet bidrag svider och du kan vara anonym. Svårt, tidsödande, frustrerande och tar mycket energi.
Trist när enskilda individer kan terrorisera, som i vårt fall ett helt samhälle och i ditt fall dig och förstöra din verksamhet.
Lycka till !
//Jante
Där vi bor, ett mindre samhälle, bor det än känd narkoman som även föder upp Amstaff.
Hen går på amfetamin och när det är tripp dags är kollen på hundarna minimal. Har varit flera incidenter med dessa hundar och även med hen och hens polare. Olaga hot, attackerade hundar, ihjälbitna sällskaps kaniner osv.
Rådet från en av grannarna som är polis är, precis som jag förstått att du gör, anmäl, anmäl och anmäl.
Stör man tillräckligt mycket brukar de flytta på sig.
Försök alternativa vägar, har din granne någon form av inkomst som går att bevisa, tipsa socialen, uteblivet bidrag svider och du kan vara anonym. Svårt, tidsödande, frustrerande och tar mycket energi.
Trist när enskilda individer kan terrorisera, som i vårt fall ett helt samhälle och i ditt fall dig och förstöra din verksamhet.
Lycka till !
//Jante
Skall jag betala summa som motsvarar 6 papp i ränta på kapital blir det en del.K Kirre2 skrev:Jag kan i viss mån förstå ägaren av grannens hus. Han får in hyran från soc och skulle han vräka hyresgästen fick han förmodligen en massa problem och hot riktat mot sig.
Försökte övertala och förhandla med ägaren i flera år så fort jag fattade läget. Senast försökte jag med att skänka mark så han får minst 4½m till min mark, tänkte att det är ju normalt och skulle öka värdet rejält för honom på fastigheten men, nädå, och det fattar jag inte.
Nu är avståndet till min mark en halv meter från huset. Känn på den! Kan aldrig sköta den biten, ber om ursäkt för det.
Redigerat:
Ja, det låter ju märkligt att han tackade nej till. Men han kanske låter bekvämlighet gå före? Kanske är konflikträdd? Struntar i pengarna, för han har vad han behöver och får in till driften av huset via hyran?T Tord_Lj skrev:Skall jag betala summa som motsvarar 6 papp i ränta på kapital blir det en del.
Försökte övertala och förhandla med ägaren i flera år så fort jag fattade läget. Senast försökte jag med att skänka mark så han får minst 4½m till min mark, tänkte att det är ju normalt och skulle öka värdet rejält för honom på fastigheten men, nädå, och det fattar jag inte.
Nu är avståndet till min mark en halv meter från huset. Känn på den! Kan aldrig sköta den biten, ber om ursäkt för det.