F
T Tord_Lj skrev:
Tänk på att lag, rättvisa och moral inte är samma sak. Har du inte vattentäta bevis som säkert leder till fällande dom så är risken stor att du själv åker dit.
Man är oskyldig till man är dömd.
Har du rent mjöl i påsen och inte skönmålat dig själv så förefaller det som ytterst orimligt.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Skumpe
T Tord_Lj skrev:
Är ett lantbruk, typ, med verksamhet och sen aug förra året får jag övervaka ganska mycket med kamera.
Tur det för han lejde in tre lokala smågangsters att göra inbrott, först i sep (reka?) sen var de tillbaka i feb och tog två av mina ögon stenar som dumpades i ån direkt. En tävlingskart hittades ganska omgående men min fars mc från -72 dök upp sent i våras när vattnet sjönk undan - totalförstörd.
Han vet precis vad som gör mest ont!
Den här personen kommer du aldrig att bli av med så länge du bor där. Myndigheter kommer inte hjälpa dig med detta. Jag hade flyttat. Om det var så att din fastighet är så mycket värd att du aldrig kan tänka dig att flytta, även om ditt liv blir förstört, så hade jag i ett sådant läge "tagit saken i egna händer". Om du åker dit spelar det ju ingen roll, ditt liv hade ju blivit förstört ändå.

Du kan filma honom i åratal och jag kan lova dig att han kommer bara åka på böter eller kortare fängelsestraff. Det finns, så länge han bara slår till dig eller kör nära dig, inget straff som kommer utdelas längre än ett par månader (vid upprepade domar). Även om han skulle få ett enormt långt straff, typ fem år, så kommer han tillbaks värre än någonsin när det är över. Du har ju tänkt att bo där hela livet sannolikt eftersom att flytta inte verkar vara ett alternativ.

A Abies koreana skrev:
Först, jag vill verkligen beklaga den situation du befinner dig i och som det verkar, tar upp en så stor del av ditt liv.

Som jag ser det utifrån det du beskrivit är ni två individer som spelar ett psykologiskt spel med varandra, växlar mellan offer och förföljare, ni har blivit varandras förutsättningar. Du kan inte ändra på din grannes otrevliga uppträdande men det du kan göra är att vägra delta i detta spel som inte har någon vinnare. Och då menar jag uppriktigt och ärligt att släppa taget, inte gå och fundera ens på grannens nästa drag och hur du skall bemöta det, att inte längre tillåta denna person att få en så stor plats i ditt liv. Det kan lätt bli ett sätt att leva som uppfyller större delen av ens vakna tid och där varje händelse bekräftar något som man egentligen tror sig veta, t.ex. att ordningsmakten inte bryr sig eller är oduglig.
Du har fått många råd här, både bra och mindre bra råd men din respons är avfärdande "Jo, men...…." kanske tror du innerst inne att ingen kan hjälpa dig och då får du det bekräftat genom att skriva här på forumet.
Jag går inte in på det rättsliga om vad som är brottsligt eller inte utan mera att du skall fundera över ditt deltagande i denna fejd och förhoppningsvis komma till den slutsatsen att du inte vill delta mera, att ditt livsinnehåll kan vara så mycket annat än din knäppa granne.
Tack, du har helt rätt.
Men, luta dig tillbaka och titta på klippet i början. Råd mig gärna sen på vilket sätt jag kan vara mer "odeltagande".
Försöker undvika att befinna mig inom synhåll men jag måste ändå jobba och röra mig till byn som i det fallet.
Jag säger ingenting, vänder mig inte om utom för att se vart bilen kommer.
Gör så lite jag kan men måste ändå tänka på min säkerhet när bilen kommer bakifrån.
Jag kan inte springa iväg pga div battle scars.

Igen, råd mig hur jag skulle gjort i klippet med bilen i trådstartaren, tack.

Jag försöker läsa alla inlägg för att få tips och vill verkligen inte avfärda något.
I mina svar försöker jag så sakligt jag kan redogöra för om problematik.
Tex om ditt råd skulle fungera hade denna tråd aldrig startats för jag vill verkligen inte se eller ha med honom att göra.

Har vi ingen polis och/eller åklagare som medlem här? Där borde du kunna få handfasta tips på vad du ska göra och vad du har rätt till.

Hoppas verkligen att detta löser sig. Jag förstår hur du känner. Vi bor på vår drömgård och det skulle vara bedrövligt om vi skulle behöva överge den på grund av någon idiot.

P
T Tord_Lj skrev:
Är inte helt lätt att hantera.
Vad sägs om denna incident, vad gör man?
[media]
Edit. Jag yttrar inte ett enda ord eller gör någon gest, om någon undrar.
Det spelar ingen roll hur detta startade. Att säga till någon att man ska döda är allvarligt och måste polisanmälas, speciellt som du har bevis.

Skumpe Skumpe skrev:
Den här personen kommer du aldrig att bli av med så länge du bor där. Myndigheter kommer inte hjälpa dig med detta. Jag hade flyttat. Om det var så att din fastighet är så mycket värd att du aldrig kan tänka dig att flytta, även om ditt liv blir förstört, så hade jag i ett sådant läge "tagit saken i egna händer". Om du åker dit spelar det ju ingen roll, ditt liv hade ju blivit förstört ändå.

Du kan filma honom i åratal och jag kan lova dig att han kommer bara åka på böter eller kortare fängelsestraff. Det finns, så länge han bara slår till dig eller kör nära dig, inget straff som kommer utdelas längre än ett par månader (vid upprepade domar). Även om han skulle få ett enormt långt straff, typ fem år, så kommer han tillbaks värre än någonsin när det är över. Du har ju tänkt att bo där hela livet sannolikt eftersom att flytta inte verkar vara ett alternativ.
Nejdå, mitt liv är inte förstört men detta är väldigt irriterande och jag måste akta mig så det inte tar över liksom.
Tänker jag mig inte för kan det eskalera totalt och bara det påverkar liv & jobb lite för mycket sen i början på maj (på körning ej filmad...).
Den dan situationen havererar totalt som du beskriver skall vi undvika.

En permanent flytt i vanlig mening är inte aktuell, pga detta är mitt levebröd och pensionärs inkomst samt är kapital som skall vidare i generationer. Vi har två andra bostäder/fastigheter som jag kan dra iväg till om det kniper.

Så jag frågar igen. Vilka är dina alternativ?

som fler har sagt. Polisanmäl för hot, ofredande och försök till dråp.
Det är precis det du ska göra, inget annat.
Sen filmar du varje gång han är i närheten eller i bilen.
Spelar liksom ingen roll om det inte leder ngt första andra,tredje gången. Men 4e kanske du blir träffad osv osv osv och då faller alla bitar på plats.
Så anmäl alla 3 delar.

• Gilla
Horrocks och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Så jag frågar igen. Vilka är dina alternativ?
Just nu, hålla honom så långt borta från mig som det bara går.

Göra det oattraktivt att fara förbi mitt hus och använda min infart, han har egen.
Då påverkar han inte mina rutiner och jag behöver inte arbeta i onödan med lagningar ej heller ha ögon i nacken utan kan fokusera på mina göromål.

När det händer nåt, se till att bevisläget blir så bra det går. Anmäler alltid grova övertramp direkt, går ju inte komma i efterhand och påstå saker.
Man minns bäst vad som hänt med, då blir det korrekta uppgifter.

Leva så normalt som möjligt.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
som fler har sagt. Polisanmäl för hot, ofredande och försök till dråp.
Det är precis det du ska göra, inget annat.
Sen filmar du varje gång han är i närheten eller i bilen.
Spelar liksom ingen roll om det inte leder ngt första andra,tredje gången. Men 4e kanske du blir träffad osv osv osv och då faller alla bitar på plats.
Så anmäl alla 3 delar.
Kommit fram till samma och dessutom har jag skällt ut mig; varför skaffade jag inte Bodycam tidigare...
Mitt straff blev att starta denna tråden faktiskt, skall svara så länge jag orkar & ingen ber mig sluta.

Redigerat:
  • Gilla
Bichonen och 5 till
  • Laddar…
Lite OT:
Exakt just nu och samtidigt, tvätt/timecheck på kokta små ägg från frigående höns (3m), lyssnar på J L Hooker och skrivet på tfn.

Skulle egentligen skyfflat 14ton 0-18 men det regnar... Kom i morse, ett lastbilslass.

Här ser ni också att mina gäster passerar över vägen från P till entrén.
Tänk er nu att en V70 med duktig fart kommer på länsvägen i +80 för att sen gena in och så snabbt han kan dra förbi.
Han har egen infart brevid sitt hus så finns ingen anledning att spinna loss här.
Farligt dessutom, tycker inte jag gjorde något övertramp när jag påtalade detta.
Först vänligt sedan bestämt.
Till slut sa jag att kan han inte köra normalt ger han fan i att använda denna del av vägen. Sen var det igång...

Ni kan även se problematiken med att kameraövervaka området, får inte tillstånd pga Länsväg och gästparkering typ allmän plats.
Grushög vid infart nära trafikerad väg med passerande fordon och skylt för B&B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Det spelar ingen roll hur detta startade. Att säga till någon att man ska döda är allvarligt och måste polisanmälas, speciellt som du har bevis.
Lite info Om klippet i trådstarten:
Jag går så säker som det går.
Fonder är på att vända men ser på körsättet att ops.
Fortsätter gå men han gastar och när Slå ihjäl dyker upp vänder jag mig om.
Måste ha lite koll, sen fortsätter jag men hör Jag skall döda, då vänder jag mig om.
Höjer man ljudet hörs det, hade ju micen åt fel håll.
Därför har jag extra koll mot honom, så det är inte att jag filmar åt hans håll utan anledning.

Hade han inte gastar detta med avlivning hade jag bara gått vidare, som filmen visar.
Att jag petar till Boblov beror på att han dyker upp och det kan hända något.
Bodycam'n sitter med clips på bältet och väldigt diskret så jag inte provocerar på det viset.
Tillägg: i slutet förekommer en grå påse, först har jag den i vä hand men skiftar över till hö när jag här rivstarten.
Detta för att målbilden för honom skall förflyttas från centrum på mig och att något skall finnas i vägen typ en stingpinne för cykel.
Om jag måttar med påse och den pant som var i och att jag tror den fick sig en touch, kändes så i handen, och att jag tog ett kliv ut i grönskan så var det nära.
Det syns i filmen att jag tar omtag på påsen och det är anledningen. Tveksamt som bevis dock.

Redigerat:
Vad jag kan utläsa så är en av grundkonflikterna ni har om vägen, underhåll av den samt hur fort man bör köra på den. Det kan vara svårt att hindra honom att köra på vägen, men se då till att ställa ut farthinder, betongsuggor eller gjut ett par gupp på lämpliga ställen. Han må spinna i samband med dessa farthinder, men då blir det i alla fall en plats att laga på vägen. Har du inte råd att köpa suggor, om du själv har trafktor eller om grannen har traktor, se till att få tag på lagom stora stenar och ställ ut på vägen. Ställ dem så pass tätt så att det inte går att komma upp i 80km/h. De bör även vara så stora att han inte orkar flytta på dem.

Fortsätt samla bevis, gör en polisanmälan varje gång något händer.
Om möjligt montera upp övervakningskameror på egen tomt, då vet du om han gör något där.
Jag har tidigare bott granne med en lägenhet som betalades av socialen, han som bodde där rökte gräs. Tog kontakt med dem och förklarade läget, sedan lugnade det ner sig. Skulle i ditt fall göra samma sak, om huset betalas av socialtjänsten i kommunen, ta kontakt med de handläggarna och förklara läget. Något som gör ont är att bli drabbad ekonomiskt, om de visar sig att han missköter sig på något sätt så kan de omvärdera deras beslut om ersättning.

Är bilen påställd och försäkrad? Den ser ut att sakna nummerplåt fram, gör polisen uppmärksam att han kör med en bil som inte har nummerplåt fram samt om den är obesiktigad/oförsäkrad. Vad har han för vanor? Jobbar han? Om möjligt, försök finna ett mönster när han åker/kommer hem, meddela polisen de så att de kan vara på plats och ta honom på bar gärning.

Ta inga onödiga risker, konfrontera inte honom, utan låt han komma till dig om han nu vill det.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Hej,
om man tänker lite utanför lådan. Vad händer om du gör tvärtom. Be så mycket om ursäkt för allt som hänt och skänk honom en rejäl gåva. T.ex. en ny bil eller nya däck till sin V70.

Hur reagerar en sådan person då?

Om problemet försvinner så är det väl då värt det kan jag tycka. Oavsett hur fel det känns.

A
N NyHusägare32 skrev:
Hej,
om man tänker lite utanför lådan. Vad händer om du gör tvärtom. Be så mycket om ursäkt för allt som hänt och skänk honom en rejäl gåva. T.ex. en ny bil eller nya däck till sin V70.

Hur reagerar en sådan person då?

Om problemet försvinner så är det väl då värt det kan jag tycka. Oavsett hur fel det känns.
Tror knappast psykfall reagerar så bra om du ger nya däck till den. De kommer ta det som en pik på dålig körning.

Jag kom och tänka på. Får man asfaltera? Isåfall varför inte astaltera den biten från länsväg till en liten bit förbi din tomt. Så att hålor inte rivs upp framför ditt och på gästparkering. Sen upp med ett par rejäla bumlingar som man måste sicksacka förbi dig. Färist kan man ju också slänga in. Finns ju även en form av väghinder som är som en typ av håla där du måste sikta in hjulen för att lugnt köra över. Finns ofta till bussar i städer.

Det var en ide för att sänka hastigheten på biten framför dig. Resten av grusvägen kan du totalt skita i och sätta upp större skyltar till din verksamhet.

• Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.