KristinaRT
T Tord_Lj skrev:
Bra reflektioner, dock;
Vapen finns överallt i busken här.
Bara jägare bryr sig om licens.
Jag tänker inte gå med skyddsväst, går inte jobba då. En gräns finns liksom!

Största anledningen till att familjen är lite spridd är; utflugen son och damen är återvändare i Härjedalen med sina åldrande föräldrar. Hon blir bara frustrerad här och mår dåligt. Tar hand om sin stuga jag byggt åt henne och sina marker.

Vill inte att sonen är här för han ger tillbaks ordentligt och kan få bekymmer efteråt. Det vet dom om och provocerar gärna igång honom.

Denna info för att ingen skall tro att vi flytt, men visst hade mer tid spenderats här om inte...
JAG hade flytt om jag varit i en liknande situation, kan vara helt rätt reaktion i vissa lägen....

Om du tror att de är ute efter att provocera är det ju ännu mer rätt att hålla sig lugn! Tyvärr är risken att det provocerar honom ännu mer....

KristinaRT KristinaRT skrev:
JAG hade flytt om jag varit i en liknande situation, kan vara helt rätt reaktion i vissa lägen....

Om du tror att de är ute efter att provocera är det ju ännu mer rätt att hålla sig lugn! Tyvärr är risken att det provocerar honom ännu mer....
Det är ett problem, när det varit lungt ett tag och sen händer nåt och jag inte markerar växer han liksom och följer upp med mer och mer. Har provat att bli osynlig liksom... kom fram till att det funkar dåligt i längden.

Lite har jag väl flytt ändå, under fem års tid när jag byggde stugan åt min Dam, var jag borta två ggr om året ca 6v åt gången.
Funkade inte så bra, det utnyttjades till att leja in folk som gjorde inbrott och stal+förstörde tex tre av mina ögonstenar; veteranmc & tävlingskart dom min som & jag vårdar ömt.
Han vet var det tar mest, nu ger de sig på mina kunder/gäster...

KristinaRT
Han är som en häst.... För att vara ”dominant” gentemot en häst ska man ta plats och se till att hästen rör sig runt dig och flyttar sig när du kommer :thinking:

Svår sits, men bästa sättet är nog att ta plats men inte bli provocerad eller ge tillbaks m samma mynt.....

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
....men om han siktar på dig varje gång ni möts är det ju rätt lätt att få allvarliga brott på film. Tex en cykel han kör på kommer ju vara effektfullt.
Detta, helt klart! Får man med när cykeln flyger så är det färdigt med gubben!

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
F
T Tord_Lj skrev:
Det är ett problem, när det varit lungt ett tag och sen händer nåt och jag inte markerar växer han liksom och följer upp med mer och mer.
Exakt... fundera på det alla som inte förespråkar nödvärn eller envarsingripande.

F
harry73 harry73 skrev:
Vad skulle syftet med gripandet vara? Är du rätt att skulle fly och hålla undan sig på annan plats? Eller behövs gripandet så polisen kan fastställa hans identitet?

Det finns nog ingen vinst med att själv hålla fast grannen, och då ökar bara risken att det klassas som misshandel.
Syftet är naturligtvis att öht få dit polis i direkt samband med en situation. Jag får en känsla av att polisen inte tar det på allvar, det kan mycket väl vara TS fel.... Gör man aktivt motstånd eller envarsingripande så kommer dom direkt, troligtvis med blåa saftblandare på. Alltså ett sätt att tvinga myndigheter att agera. Stämmer TS historia så skulle han nog gå vinnande ur det sett ur ett myndigetsperspektiv.

Det är nog få som inte tror på nödvärnsrätten, men det är inte detsamma som att tycka att man medvetet bör sätta sig i en situation där man har rätt att/måste försvara sig med våld.

Det är möjligt att du inte förespråkar att man ska provocera fram en våldssituation, men det framstår så.

harry73
Och kommer de inte får ts släppa grannen innan det blir olaga frihetsberövning eller misshandel eller vad det nu blir.

Och behöver ts släppa grannen utan att polisen kommer eller vill komma, tolkas det som en övervinning för grannen.

ådal ådal skrev:
Är han en hyresgäst så prata med hyresvärden. Berätta allting och be honom att vräka människan. Gå ihop med grannar och ligg på?
Ja eller att ni och grannarna hyr huset, och blir av med idioten, till huset är sålt eller my hyresgäst.

Men så länge han betalar hyra så skiter väl hyresvärden hur han är mot grannar..

KristinaRT KristinaRT skrev:
Han är som en häst.... För att vara ”dominant” gentemot en häst ska man ta plats och se till att hästen rör sig runt dig och flyttar sig när du kommer :thinking:

Svår sits, men bästa sättet är nog att ta plats men inte bli provocerad eller ge tillbaks m samma mynt.....
Mer som en typ hund, flyr du kommer den efter stärkt i dådkraft.
Provat det, så jag vet...

H Husqvarna220Ac skrev:
Ja eller att ni och grannarna hyr huset, och blir av med idioten, till huset är sålt eller my hyresgäst.

Men så länge han betalar hyra så skiter väl hyresvärden hur han är mot grannar..
Funkar inte, prövat (finns svar med info tidigare) men kan tillägga att hyresvärden varit i tinget för våldsamheter mot dina grannar. Grannarna flydde fältet (sålde) men innan de drog var de här vid mitt köksbord och berättade. Mannen var engelsman och undrade om jag ville köpa hans RHD RRC eftersom jag kör Landy.
Annars ingen kontakt vare sig före eller efter så ingen orsak till trakasserier pga det.
Tror jag... /Hva455Rancher

• Wow
Bichonen
  • Laddar…
F fsn skrev:
Syftet är naturligtvis att öht få dit polis i direkt samband med en situation. Jag får en känsla av att polisen inte tar det på allvar, det kan mycket väl vara TS fel.... Gör man aktivt motstånd eller envarsingripande så kommer dom direkt, troligtvis med blåa saftblandare på. Alltså ett sätt att tvinga myndigheter att agera. Stämmer TS historia så skulle han nog gå vinnande ur det sett ur ett myndigetsperspektiv.
Tänk på att lag, rättvisa och moral inte är samma sak. Har du inte vattentäta bevis som säkert leder till fällande dom så är risken stor att du själv åker dit.
Man är oskyldig till man är dömd.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
En psykopat. Bara sopa på. Blir förmodligen varken bättre eller sämre men känns nog rätt skönt!

Först, jag vill verkligen beklaga den situation du befinner dig i och som det verkar, tar upp en så stor del av ditt liv.

Som jag ser det utifrån det du beskrivit är ni två individer som spelar ett psykologiskt spel med varandra, växlar mellan offer och förföljare, ni har blivit varandras förutsättningar. Du kan inte ändra på din grannes otrevliga uppträdande men det du kan göra är att vägra delta i detta spel som inte har någon vinnare. Och då menar jag uppriktigt och ärligt att släppa taget, inte gå och fundera ens på grannens nästa drag och hur du skall bemöta det, att inte längre tillåta denna person att få en så stor plats i ditt liv. Det kan lätt bli ett sätt att leva som uppfyller större delen av ens vakna tid och där varje händelse bekräftar något som man egentligen tror sig veta, t.ex. att ordningsmakten inte bryr sig eller är oduglig.
Du har fått många råd här, både bra och mindre bra råd men din respons är avfärdande "Jo, men...…." kanske tror du innerst inne att ingen kan hjälpa dig och då får du det bekräftat genom att skriva här på forumet.
Jag går inte in på det rättsliga om vad som är brottsligt eller inte utan mera att du skall fundera över ditt deltagande i denna fejd och förhoppningsvis komma till den slutsatsen att du inte vill delta mera, att ditt livsinnehåll kan vara så mycket annat än din knäppa granne.

• Gilla
Tomasoanna och 3 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är nog få som inte tror på nödvärnsrätten, men det är inte detsamma som att tycka att man medvetet bör sätta sig i en situation där man har rätt att/måste försvara sig med våld.

Det är möjligt att du inte förespråkar att man ska provocera fram en våldssituation, men det framstår så.
Baserat på filmerna så tycker jag det förefaller relativt uppenbart att provokation inte är nödvändig för konfrontation. Om du inte menar att uppehålla sig på sin egen väg och röra sig runt sin egen fastighet samtidigt som grannen är hemma som provokation.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.