163 691 läst · 492 svar
164k läst
492 svar
Jobbig granne
Polisen i kommuner söder om där du bor har ju flera gånger fått svidande kritik för sina fullständigt värdelösa utredningar av misstänkta mord, så jag skulle inte tro att det finns så mycket att hämta hos den myndigheten. Togs upp på Veckans Brott härom året.T Tord_Lj skrev:
Du skrev att du ägnat dig åt kampsport. Tänkte att då är det väl bara att lägga ner gubben på backen och låsa honom tills kvällen kommer och polisen kanske har tid att svänga förbi. Ni kanske till och med kan tala ut under tiden. Men sen skriver du att du själv inte är så stadig längre, så det kanske inte var en bra idé ändå.
Nödvärn är knepigt, men alla fall jag läst där den angripne blivit bestraffad har handlat om att denne gjort mer än EN sak efter angreppet. Ett enda slag mot angriparen har jag aldrig sett att det orsakat problem för den angripne. Se bara till att det träffar rätt.
Tror det blir lättare, bättre och billigare att stänga vägen för genomfart.Rkarlsson skrev:Tror knappast psykfall reagerar så bra om du ger nya däck till den. De kommer ta det som en pik på dålig körning.
Jag kom och tänka på. Får man asfaltera? Isåfall varför inte astaltera den biten från länsväg till en liten bit förbi din tomt. Så att hålor inte rivs upp framför ditt och på gästparkering. Sen upp med ett par rejäla bumlingar som man måste sicksacka förbi dig. Färist kan man ju också slänga in. Finns ju även en form av väghinder som är som en typ av håla där du måste sikta in hjulen för att lugnt köra över. Finns ofta till bussar i städer.
Det var en ide för att sänka hastigheten på biten framför dig. Resten av grusvägen kan du totalt skita i och sätta upp större skyltar till din verksamhet.
Har löst allt utom en punkt för det.
Farthinder går också, räcker att sopbilen tar sig över - resten har jag löst.
Detta främst för att det är fara för mina kunder och för mig själv.
Asfaltera går tyvärr bort, främst pga av att vägen är från medeltiden och har inget riktigt bärlager utan bara grus & sand.
Då blir det helt ny väg från början och länsstyrelsen kommer nog stoppa det eftersom det är en rest av Via Regia.
Okej. Då hade jag istället gjort som du skrev. Stängt vägen med rejält stabilt staket. Och sett till att tyvärr får sopbil post och övrig trafik får köra runt för att ta hos de andra fastigheterna.T Tord_Lj skrev:Tror det blir lättare, bättre och billigare att stänga vägen för genomfart.
Har löst allt utom en punkt för det.
Farthinder går också, räcker att sopbilen tar sig över - resten har jag löst.
Detta främst för att det är fara för mina kunder och för mig själv.
Asfaltera går tyvärr bort, främst pga av att vägen är från medeltiden och har inget riktigt bärlager utan bara grus & sand.
Då blir det helt ny väg från början och länsstyrelsen kommer nog stoppa det eftersom det är en rest av Via Regia.
Sen hade jag valt att gå ut på landsvägen direkt om man måste på det hållet.
Även om det är surt för att du inte kan gå förbi honom, men det måste ju minimera hans tillfällen att springa ut så fort han ser dig gående. Sen hade jag fullkomligt struntat i lagar om kameror och sett till att filma din gästparkering och snutten av vägen framför ditt hus. Åtminstone så du själv ser vad som händer.
För du kommer ju tyvärr inte få stopp på honom utan hans kall verkar gå ut på att göra livet surt för andra människor.
Provar med maxat farthinder först, enl regelboken.Rkarlsson skrev:Okej. Då hade jag istället gjort som du skrev. Stängt vägen med rejält stabilt staket. Och sett till att tyvärr får sopbil post och övrig trafik får köra runt för att ta hos de andra fastigheterna.
Sen hade jag valt att gå ut på landsvägen direkt om man måste på det hållet.
Även om det är surt för att du inte kan gå förbi honom, men det måste ju minimera hans tillfällen att springa ut så fort han ser dig gående. Sen hade jag fullkomligt struntat i lagar om kameror och sett till att filma din gästparkering och snutten av vägen framför ditt hus. Åtminstone så du själv ser vad som händer.
För du kommer ju tyvärr inte få stopp på honom utan hans kall verkar gå ut på att göra livet surt för andra människor.
https://www.trafikverket.se/resa-oc...all-av-enskild-vag/farthinder-pa-enskild-vag/
Varför filmade du honom i denna situation? Var det inte filmandet som provocerade honom?T Tord_Lj skrev:Dags för en pedagogisk video om att man skall vara rädd om sin fin-mobil.
Tyvärr har jobbmobilen knappar och ingen kamera men lång batteritid.
Som Ni ser i början är jag noga med att filma i backen så ingen obehörig kommer på bild, var fullastad med varor bla en skärm så kunde inte komma undan så snabbt. Också därför jag slog igång kameran precis innan grannens fastighet.
Det var sista gången jag använde mobilen för dokumentation...
[media]
Jag lider med dig och knyter näven i fickan. Ett litet medborgargarde som kan få grannen på andra tankar känns ju inte helt otänkbart. men men, han får göra och säga vad som helst och du får inte göra ett skit tillbaka, så tröstlöst.
Fruktsallad
Medlem
· Västra Götaland
· 234 inlägg
Fruktsallad
Medlem
- Västra Götaland
- 234 inlägg
Utan att säga för mycket personligt så har jag som barn sett hur en släkting och en granne bråkat om just en väg och det tog aldrig slut. Det var grindar, anmälningar, full gas förbi huset och fara för alla som råkade befinna sig där. Det eskalerade och det räckte att grannen såg släktingen så ballade hen ur. Så jag lider verkligen med dig då det inte går att backa bandet och få din granne att bete sig som folk igen när det väl börjat och han utsett dig till mobbingoffer.
Mitt råd är att du skaffar dig den högsta livförsäkringen du bara kan och kollar in när den tidigast kan börja gälla. Sen när du vet att den är aktiv så går du fram och tillbaks på vägen ett par ggr om dan med kameran medan du har ett vittne i buskarna som ser vad som händer.. och så låter du saker och ting bara hända. Antingen får du bevis, eller så blir du skadad,, och det är ju också bevis då du har bodycam. Skulle det värsta hända så tillfaller försäkringen din familj.
Jag hade ju flyttat men det ser du ju inte som ett alternativ.
Mitt råd är att du skaffar dig den högsta livförsäkringen du bara kan och kollar in när den tidigast kan börja gälla. Sen när du vet att den är aktiv så går du fram och tillbaks på vägen ett par ggr om dan med kameran medan du har ett vittne i buskarna som ser vad som händer.. och så låter du saker och ting bara hända. Antingen får du bevis, eller så blir du skadad,, och det är ju också bevis då du har bodycam. Skulle det värsta hända så tillfaller försäkringen din familj.
Bakgrund;M mossmasaker skrev:
Att han körde på mig innan och eftersom det var en sån eskalering fick jag tänka till lite. Kom fram till att de anmälningar jag gjort med följande nedlagda förundersökningar berodde på bevisläget.
Tog beslutet att dokumentera när/om det händer något.
Vid tillfället var jag fullastad med varor, skymtar i videon, så jag slår på kameran i vanliga mobilen och filmar i backen.
När jag går förbi kommer han ut och gastar.
Kan inte bara fortsätta pga lasten utan får "rädda den" genom att ställa ner den en bit bort, lägger undan kameran på en bag och förbereder mig på ev attack.
När jag inser att nåt antagligen kommer ske tar jag upp kameran för att få 100% identifiering.
Jag säger ingenting, därför säger han "är du stum". För att inte provocera svarar jag lungt på hans fråga "det är till vägen".
Sen FAN från honom och så smäller det.
I stora drag liksom.
Efter det skaffade jag en Bodycam som är bättre i såna situationer än en mobiltfn som har sina begränsningar har jag lärt mig nu.
Eftersom du vägrar flytta: muta bort honom/köp hans tomt. Hade jag gjort om det dök upp en idiot till granne. Money talks! Tomten ser liten ut. Kan inte vara så dyrt att muta bort gubben. Kan sedan expandera din nuvarande verksamhet & räkna på framtida kassaflöden vid lånet om du saknar kapital.
Sen tycker jag du kan lägga dina videos som public istället för "unlisted". Sånt här kan få många views. Det kan ha en positiv effekt, folk som engagerar sig/ger tips. Någon jurist ser klippen och blir engagerad & summerar exakt vad du ska göra för att bli av med fanskapen på laglig väg.
Men ja, sättet han närmar sig dig på (fast blick, osv) ger lite psykopat-vibbar. Ser inte ut som en person att argumentera rationellt med.
Sen tycker jag du kan lägga dina videos som public istället för "unlisted". Sånt här kan få många views. Det kan ha en positiv effekt, folk som engagerar sig/ger tips. Någon jurist ser klippen och blir engagerad & summerar exakt vad du ska göra för att bli av med fanskapen på laglig väg.
Men ja, sättet han närmar sig dig på (fast blick, osv) ger lite psykopat-vibbar. Ser inte ut som en person att argumentera rationellt med.
En helt enkelt fullständigt korrekt beskrivning.Fruktsallad skrev:Utan att säga för mycket personligt så har jag som barn sett hur en släkting och en granne bråkat om just en väg och det tog aldrig slut. Det var grindar, anmälningar, full gas förbi huset och fara för alla som råkade befinna sig där. Det eskalerade och det räckte att grannen såg släktingen så ballade hen ur. Så jag lider verkligen med dig då det inte går att backa bandet och få din granne att bete sig som folk igen när det väl börjat och han utsett dig till mobbingoffer.
Tro mig, har försökt muta bort honom utan att ägaren nappar.P Panerad Padda skrev:Eftersom du vägrar flytta: muta bort honom/köp hans tomt. Hade jag gjort om det dök upp en idiot till granne. Money talks! Tomten ser liten ut. Kan inte vara så dyrt att muta bort gubben. Kan sedan expandera din nuvarande verksamhet & räkna på framtida kassaflöden vid lånet om du saknar kapital.
Public, nja, skall till lokala polisen idag och tänkte då fråga vilket straff det kan rendera i, tar beslut då.
Helt normal är han inte och resonera fram något är lönlöst. Som att diskutera med en lämmel, vilket gör att alla normala vägar att lösa sånt här faller.