162 765 läst · 492 svar
163k läst
492 svar
Jobbig granne
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Låt oss se.
Förutsättningarna är alltså:
* Du tänker inte flytta.
* Han kommer inte att flytta.
* Polisen kommer inte att lösa situationen.
* Hans hyresvärd kommer inte att lösa situationen.
* Våld kommer inte att lösa situationen.
* Det går inte att tala honom tillrätta.
* Det går inte att rent fysiskt hindra honom med lagliga medel.
You are sitting in the foxscissors, äs vi säj in Sviden. Vad jag kan se återstår i stort sett bara mord, vilket är ganska olagligt, och som dessutom innebär en rad andra problem, och som jag avråder ifrån. Om inte det går att ändra på någon av de sju punkterna ovan, är jag rädd att problemet inte går att lösa.
Hur man än vänder och vrider på det måste du nog välja någon av dessa punkter och lägga all energi på att förändra den. Alla har någon slags pris, men något av dessa pris måste du nog betala tyvärr.
* Du tänker inte flytta.
You are sitting in the foxscissors, äs vi säj in Sviden. Vad jag kan se återstår i stort sett bara mord, vilket är ganska olagligt, och som dessutom innebär en rad andra problem, och som jag avråder ifrån. Om inte det går att ändra på någon av de sju punkterna ovan, är jag rädd att problemet inte går att lösa.
Hur man än vänder och vrider på det måste du nog välja någon av dessa punkter och lägga all energi på att förändra den. Alla har någon slags pris, men något av dessa pris måste du nog betala tyvärr.
Handlingskraftiga lokala poliser har numer gått i pension eller är på väg att göra det. Dagens poliser skulle aldrig göra något liknande. Dom är styrda av sina ytterst korrekta gruppchefer dagarna i ända och dessa gruppchefer är så rädda om sina karriärer att dem hellre samlar statistik i tex trafiken än hjälper folk med sådana här sakerF fsn skrev:Har han klappat till dig på riktigt????
Om du ”mäter honom”, hur skulle det gå om du gjorde lite aktivt motstånd nästa gång? Jag uppmanar ingen att slåss men att bara ta det är fan ingen väg framåt. Antingen så måste han skada dig på riktigt eller så måste det till så många anmälningar mot honom att det blir en belastning för polisen att inte agera.
Stämmer det du skriver så är det ju nåt allvarligt fel på gubben. Fortsätt filma.
Vi hade en liknande men inte lika allvarlig situation mellan ett par grannar och det var ingen tvekan om vem som var efterbliven i den situationen. Nu hade vi också en ganska handlingskraftig lokal polis på som efter att ett par anmälningar gjorde lite efterforskningar hos andra grannar för att bilda sig en uppfattning om hur landet verkligen låg. Sen åkte han hem till rövhålet och ställde sig väldigt nära och talade om vad som gällde från och med nu. Det löste inte problemen men det lugnade ner situationen att han visste att han hade ögonen på sig.
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Det där skulle vi kunna ha en helt egen tråd om... låt mig bara säga att jag verkligen håller med.H hangun skrev:Handlingskraftiga lokala poliser har numer gått i pension eller är på väg att göra det. Dagens poliser skulle aldrig göra något liknande. Dom är styrda av sina ytterst korrekta gruppchefer dagarna i ända och dessa gruppchefer är så rädda om sina karriärer att dem hellre samlar statistik i tex trafiken än hjälper folk med sådana här saker
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
Lappen om 3000kr i självrisk för en ruta är nog bara skrämselpropaganda. Inget bolag har så hög självrisk på glas och är det så att han vill ha ersättning så kan han ju ta det den normala vägen och öppna ett skadeärende där han beskriver situationen då.....Så får vi se om han kan ta det vidare.
Lutar åt att han bör få fokus på någon annan... Nånannanismen är typisk Svenskt angreppssätt?ricebridge skrev:Låt oss se.
* Du tänker inte flytta.
Tyvärr är det inte riktigt min stil men jag kan ta det.
Att han blir religiös vore också bra, nån som har kontakter hos Jehovas?
En positiv hobby kanske, schack är ju krig i all vänskaplighet?
Bryr mig inget om det "kravet".S Stefan1972 skrev:
Det förpassades lämpligt modifierat i papperskorgen (hans postlåda) eft att ha dokumenterad/anmält & rådgjort med polis.
Ordning & reda...
Välkomnar att han får redogöra för hur den ev skadan har uppkommit.
Borde kanske fakturera vägreparationer som gjorts genom åren? 200.- /h som försäkringsbolagen kör med blir en hel del. Finns praxis hur långt tillbaka man kan gå i tiden, men det kommer bara eskalera skiten bättre han inte kör där jag nyttjar el lär sig ekokörning.
Jag har inte sagt att nån skall spöas upp men nödvärnsrätten är stark och den borde användas oftare. Att TS inte vill slå gubbjäveln är uppenbart, att han kan om han vill tycker jag att jag har läst mig till tidigare i tråden och lägga band på dig tycker jag att han visar genom att tydligen ALDRIG försvara sig.Nötegårdsgubben skrev:@fsn: Nu presumerar du ju att TS
I alla fall 1 och 3 verkar inte vara uppfyllda. Utöver då att det finns en överhängande risk att TS begår brott han med om han överlagt spöar grannen. Välförtjänt eller ej.
- Vill slå sin granne.
- Kan slå sin granne.
- Kan hejda sig när han börjat slå grannen.
Som vanligt har vi därtill bara ena sidan av saken framför oss. Tvärt emot mina normala instinkter ser jag inget särskilt som talar mot TS sak i beskrivningarna hittills, undantaget filmandet, men det betyder ju inte att TS är vit som snö i frågan, så lite mer balanserade råd än hur man lämpligen spöar upp någon kan väl ändå vara ett förstaalternativ. Eller?
Ju större förutsättningar TS har att bunta ihop gubben ju mindre är risken för övervåld. Min gissning är att det rättsligt skulle vara ganska riskfritt att försvara sig. Blir TS tex påkörd igen så hävdar jag att han tom skulle kunna vika ihop gubben i väntan på polis och kalla det envarsingripande. Ett samtal till polisen där man håller fast busen kommer dom att åka på ganska raskt till skillnad mot TS övriga anmälningar. Nån form av förändring tror jag måste till för att myndigheterna skall vakna till, det kanske inte är ett stycke ordentlig stryk men det verkar inte som att den inslagna vägen är direkt framgångsrik.
S Stefan1972 skrev:
NejF fsn skrev:Jag har inte sagt att nån skall spöas upp men nödvärnsrätten är stark och den borde användas oftare. Att TS inte vill slå gubbjäveln är uppenbart, att han kan om han vill tycker jag att jag har läst mig till tidigare i tråden och lägga band på dig tycker jag att han visar genom att tydligen ALDRIG försvara sig.
Ju större förutsättningar TS har att bunta ihop gubben ju mindre är risken för övervåld. Min gissning är att det rättsligt skulle vara ganska riskfritt att försvara sig. Blir TS tex påkörd igen så hävdar jag att han tom skulle kunna vika ihop gubben i väntan på polis och kalla det envarsingripande. Ett samtal till polisen där man håller fast busen kommer dom att åka på ganska raskt till skillnad mot TS övriga anmälningar. Nån form av förändring tror jag måste till för att myndigheterna skall vakna till, det kanske inte är ett stycke ordentlig stryk men det verkar inte som att den inslagna vägen är direkt framgångsrik.
Ja
Nej
Tyvärr fungerar inte fysisk bestraffning när man inte har normalt konsekvenstänk.
Nödvärnsrätten är svag, är vad jag kommit fram till. Och sen har vi bevisfrågan när farbror blå börjar utreda...
Att ge igen eldar bara på brasan och raserar min egen trovärdighet, enl vad jag kommit fram till. Kommer surt efter sas, tänka efter före är bra samt att våld föder våld.
Jag kan stå upp och ta en smäll, No problem, hellre än att ängslas över att åka dit och vara tvungen att betala skadestånd.
DET klarar inte mitt psyke av!
Sån är jag, tyvärr.
Oaddresserat kuvert i bevlådan, då vet jag... inte första gången.harry73 skrev:
Tfnkontakt med polis, öppnar försiktigt, fotar.
Buntar ihop och returnerar i avs brevlåda.
Det är ingen kladd, det är meddelandet men kan inte se det komiska i det hela?