162 767 läst · 492 svar
163k läst
492 svar
Jobbig granne
Vägen är en samfällighet från lång tid tillbaka.harry73 skrev:
Ingen av mina grannar har del i samfälligheten.
Inga servitut finns, dock om jag nekar dem att köra är det en lätt sak för dem att skaffa officialservitut så jag bryr mig inte om att bråka om det. Sunt förnuft liksom.
De gamla gårdarna i närheten är delägare eftersom det var byvägen, vi talar många hundra år tillbaka nu...
Du får ursäkta mitt snokande, men kunde inte låta bli att kika lite på din profil. Denna historia tog personligt på mig. Ser att du driver företag i Ullared som är platsorienterat. Att lämna allt alternativet är inte ett alternativ för alla. Dock är det det alternativ som ger lugn och ro snabbast dock tycks du vara en enveten jävel med principer, så detta alternativ verkar inte vara tillgängligt för dig. Helt förståeligt, och då får tipsen vara kopplade till det du kan tänka dig att göra.T Tord_Lj skrev:Tar lång tid innan polis kommer, om dom kommer.
Om jag får åka ambulans räknas det som en riktig olycka med kroppsskada, kan jag ta mig till vårdcentralen är det dokumentation och nedlagt som gäller.
Jag försöker nog vara lite restriktiv i risktagningen, det är mycket alkohol på den altanen kan jag säga, likaså i hans "umgängeskrets".
Kanske därför han sikta dåligt... in på sin uppfart, mellan busken och vägen liksom.
Ni fattar nog själva vad som kan hända på 10cm hit & 10cm dit.
Du måste därmed samla bevis. Tyvärr dras den bevisföring som du vill ha med vissa risker. Men det tycks du inte komma ifrån. Det du behöver är att kunna få film på det han tidigare har gjort. Tyvärr måste du ju se till att få hans uppmärksamhet. dvs. gå förbi hans hus då han faktiskt kan röra sig i området för att konfrontera dig med hot om våld och/eller våld. Låter helt sjukt, men om det är denna vägen du tänkt gå finns det ingen annan utväg.
Du kan även försöka kontakta en åklagare, privat. Eller en advokat. och faktiskt visa det matrial du redan samlat in och berätta de historier utöver det hela. Det kan hända att en åklagare privat ändå kan vara godhjärtad nog att lyssna på dig och faktiskt se till att polisen prioriterar din situation. Eller att en advokat har kontakter för att kunna skeppa dig vidare till någon som kan hjälpa dig. förklara hur det ligger till. Din familj befinner sig på annan ort för du är rädd för deras säkerhet.
Om det är som du tidigare sagt. Att din granne har kontaktat "ullareds gangsters" (de lokala kriminella) för att utsätta dig för terror och att han kan ha ett förhållande. så låter det som en personlighetsstörd person som varit med i "gemet" genom åren. Dvs. han har varit sin egna lagskapare, domare och avrättare. Han har nog gjort både det ena och det andra under sitt liv och är säkert inte orädd att prata om sitt bråka liv och de bravader han varit med om.T Tord_Lj skrev:Han har en fru på plats, undersköterska är hon enl Fb.
Det är lite märkligt för ibland är det "Sluta..." till sin gubbe men ibland eld
Men igår kväll for hon ut och stoppade mina gäster på vägen med att de inte fick köra där...
Kort sagt hon har aldrig varit våldsam men finns med i bakgrunden hela tiden,.
Detta förändrar inte din taktik. Dock kan han rikta in sig på dig trots att han får flytta därifrån och fortsätta jävlas med dig. Tror det var ett sånt avsnitt på någon TV kanal då en gubbe trakasserade samma personer i åratal. Detta får mig att undra om det ens kommer hjälpa med 6 månaders fängelse för denna snubbe. Han kanske kommer tillbaka med nyladdade batterier efteråt. Det kanske är bäst att sälja denna fastigheten och köpa någon annan i omnejd för att slippa avsluta företaget i området?
Sätt upp kameror som filmar.
Placera dem så att de filmar det område där det oftast händer mellan er, och var noggrann med att det verkligen blir bra vinkel.
Är nu grannen så knäpp som det verkar så dölj dem.
Det finns väldigt bra kameror nuförtiden.
Berätta inte för någon att du satt upp dem.
Om det skulle hända något så finns det förhoppningsvis på film.
Inga problem att använda rättsligt.
Placera dem så att de filmar det område där det oftast händer mellan er, och var noggrann med att det verkligen blir bra vinkel.
Är nu grannen så knäpp som det verkar så dölj dem.
Det finns väldigt bra kameror nuförtiden.
Berätta inte för någon att du satt upp dem.
Om det skulle hända något så finns det förhoppningsvis på film.
Inga problem att använda rättsligt.
Ungefär så är det men, jag har två andra bostäder/fastigheter att dra iväg till om det blir övermäktigt.phyx skrev:Du får ursäkta mitt snokande, men kunde inte låta bli att kika lite på din profil. Denna historia tog personligt på mig. Ser att du driver företag i Ullared som är platsorienterat. Att lämna allt alternativet är inte ett alternativ för alla. Dock är det det alternativ som ger lugn och ro snabbast dock tycks du vara en enveten jävel med principer, så detta alternativ verkar inte vara tillgängligt för dig. Helt förståeligt, och då får tipsen vara kopplade till det du kan tänka dig att göra.
Du måste därmed samla bevis. Tyvärr dras den bevisföring som du vill ha med vissa risker. Men det tycks du inte komma ifrån. Det du behöver är att kunna få film på det han tidigare har gjort. Tyvärr måste du ju se till att få hans uppmärksamhet. dvs. gå förbi hans hus då han faktiskt kan röra sig i området för att konfrontera dig med hot om våld och/eller våld. Låter helt sjukt, men om det är denna vägen du tänkt gå finns det ingen annan utväg.
Du kan även försöka kontakta en åklagare, privat. Eller en advokat. och faktiskt visa det matrial du redan samlat in och berätta de historier utöver det hela. Det kan hända att en åklagare privat ändå kan vara godhjärtad nog att lyssna på dig och faktiskt se till att polisen prioriterar din situation. Eller att en advokat har kontakter för att kunna skeppa dig vidare till någon som kan hjälpa dig. förklara hur det ligger till. Din familj befinner sig på annan ort för du är rädd för deras säkerhet.
Samlar bevis men planerar inte för då styr det mitt liv och Där sätter jag gränsen.
Lär mig hela tiden mer att ha Bodycam'n med, laddad och snabbt få på den samt att rikta både bild och mikrofon.
Det är inte så lätt att få till det per automatik när man samtidigt har fokus på jobb mm.
Jag har inte bråttom, till slut löser det sig.
Jag är inte särskilt räddhågad av mig heller & rätt skall vara rätt.
Att förlita sig till att nån myndighetsperson som kan sånt här skulle bry sig, det vore bra men jag har ingen illusion om att det kommer ske.
Ha läst igenom tråden och fattar inte hur du orkar bo kvar.
Flytta någonstans där du får vara ifred och kan leva livet.
Det är inte värt att bo kvar med en sån granne.
Finns ingen annan utväg. Flytta och börja må bra
Flytta någonstans där du får vara ifred och kan leva livet.
Det är inte värt att bo kvar med en sån granne.
Finns ingen annan utväg. Flytta och börja må bra
Det är väl bra att någon sätter lite hårt emot en sån där idiot. Jag tror starkt på dig, samla bevis och njut sedan när du fått honom dömd. Så länge du får en åklagare att nappa på detta så blir det åka av för honom, sammantaget allting han har gjort och kommer göra.
Passa på skaffa en bra livförsäkring också.
Passa på skaffa en bra livförsäkring också.
Tord, jag hoppas du får den hjälp du behöver.
Berörda myndigheter verkar inte allt för ivriga att göra det... men tråden verkar ha många läsare och fler lär det bli. Jag tror det var ett klokt drag att gå ut publikt med detta.
Berörda myndigheter verkar inte allt för ivriga att göra det... men tråden verkar ha många läsare och fler lär det bli. Jag tror det var ett klokt drag att gå ut publikt med detta.
Om gubben är kriminell borde ju polisen veta om det och då dom borde ju vilja sätta dit han?
Du känner ingen av poliserna privat eller har en kompis som gör det?
Vore ju bra om en eller två poliser vore hemma hos dig, i privata kläder, så dom själva kunde se hur han är.
Men åter igen så måste du ju utsätta dig för fara men det verkar du ju göra bara du går utanför huset
Vi BH får väl åka och ta in på ditt b&b och se om vi kan få han på bild alt provocera fram nåt
Hoppas det löser sig och var rädd om dig
Vore ju bra om en eller två poliser vore hemma hos dig, i privata kläder, så dom själva kunde se hur han är.
Men åter igen så måste du ju utsätta dig för fara men det verkar du ju göra bara du går utanför huset
Vi BH får väl åka och ta in på ditt b&b och se om vi kan få han på bild alt provocera fram nåt
En ganska så exakt analys.phyx skrev:Om det är som du tidigare sagt. Att din granne har kontaktat "ullareds gangsters" (de lokala kriminella) för att utsätta dig för terror och att han kan ha ett förhållande. så låter det som en personlighetsstörd person som varit med i "gemet" genom åren. Dvs. han har varit sin egna lagskapare, domare och avrättare. Han har nog gjort både det ena och det andra under sitt liv och är säkert inte orädd att prata om sitt bråka liv och de bravader han varit med om.
Detta förändrar inte din taktik. Dock kan han rikta in sig på dig trots att han får flytta därifrån och fortsätta jävlas med dig. Tror det var ett sånt avsnitt på någon TV kanal då en gubbe trakasserade samma personer i åratal. Detta får mig att undra om det ens kommer hjälpa med 6 månaders fängelse för denna snubbe. Han kanske kommer tillbaka med nyladdade batterier efteråt. Det kanske är bäst att sälja denna fastigheten och köpa någon annan i omnejd för att slippa avsluta företaget i området?
Han vet exakt hur långt han kan gå och lite till utan att råka alltför illa ut.
Tror helt enkelt att detta är hans livsstil och ger honom mening, att bråka och trakassera väl utvalda. Med åren har han blivit rätt bra på det med.
Det är synd att jag har ett stort rättspatos och viker aldrig ner mig oavsett, mår dåligt av det. Har kostat en del i livet men så är det bara.
Redigerat:
Jag är inte mycket för att provocera, blir lätt värre bara, inte min stil helt enkelt.nino skrev:Om gubben är kriminell borde ju polisen veta om det och då dom borde ju vilja sätta dit han?
Däremot flyttar ingen på mig hur jävligt det blir, jag står pall för det mesta.
"Gubben" är välkänd här men de flesta är nog glada att han inte finns i deras närhet.
Är väl inte direkt kriminell men rör sig i utkanten så kontakter har han, vad jag kommit fram till.