163 529 läst · 492 svar
164k läst
492 svar
Jobbig granne
När jag blev påkörd hade jag inte för vana att filma. Jag var en billängd ifrån då, i videon var ja mycket längre bort och beredd så klev ut i grönskan... Man lär sig allteftersom.K knipo skrev:
Det där är lurigt, ja jag får värja mig men inte bruka mer våld än nöden kräver.Fotografen skrev:
Så lagom lätt att veta vad han tål, nåt fel på karln är det det ju. I stridens hetta kan inte jag hålla igen, tyvärr.
Läst en del domar på folk som försvarat sig, trist läsning.
Har läst tråden...och förstår inte riktigt...
Du har på film där han slår dig...uppträder hotfullt...och "siktar" på dig med bilen...och dessutom finns det vittnen.
Och du har polisanmält...och polisen gör inget!? Eller...
Du har på film där han slår dig...uppträder hotfullt...och "siktar" på dig med bilen...och dessutom finns det vittnen.
Och du har polisanmält...och polisen gör inget!? Eller...
Undviker honom så mycket som möjligt men ibland har man otur.MathiasS skrev:
Mitt liv är arbete ca 11h/dag och har inte tid att tajmar in honom.
Det går i perioder, ca 3 mån i stöten som det händer grejer. Precis när man trott han lagt av så... Då räknar jag inte ord och buskörning utan riktig fara och blodvite.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Grannen har ju hotat att döda dig, så försök få på film när han (tror att han) gör allvar av hotet. Tillverka en docka som ser ut som dig (i dåligt ljus från en viss vinkel), och placera mitt på vägen vid ett tillfälle (t ex efter vägreparation) då grannen har anledning att vara extra sur.
T Tord_Lj skrev:Medling blir nog svårt, jag har försökt tala med honom på alla sätts som finns men det går inte.
Flytt är inte aktuellt för mig, någonsin.
Sjukdom är troligt men sekretessbelagt så säker vet jag inte.
Att mina vänner skulle bli drabbade av att de försöker hjälpa mig går inte an.
Vänner blir ifrågasatta om de är oberoende, så är det. Behövs inte mycket till advokat för att så tvivel vid denna typ av mål.
Situationen uppkom, jag har svarat på det tidigare, när jag påtalade;
- Vill man använda vägen så får man hjälpa till med att sköta vägen, den bit som angränsar till tomt (3 hus någon vägförening finns inte).
- Man kör inte sönder vägen med vilje där någon annan sköter den.
- Man dumpar inte sitt trädgårdsavfall på annans mark.
Efter detta börjades det köra mycket mer och "hårdare" utanför mitt hus och den infart jag använder + en massa skit från trädgårdsrensning dök demonstrativt upp.
Efter några månader tröttnade jag och tog helt sonika en uppgrävd buskrot som dumpats och placerade tillbaka precis innanför tomtgräns. Trodde inte han var hemma för bil var borta och ambulans hade vart där dan innan men tji, han kom utfarande och lappa till mig. Sonen var med och jag hade fullt sjå med att han inte skulle göra mos av honom.
Ok,
Utifrån vad du skriver så låter det som en tredje part behövs för att kunna medla.
Har personen några släktingar som verkar vettiga eller barn, kanske kan du nå fram till dem för att lugna ner situationen.
Utöver det får du ta hand om dig och familjen och vara försiktig.
Han slår mobilen ur näven på mig; enl förhandsuppgift blir det nedlagd förundersökning. Nånting om att han provoceras av att bli filmad.O OTTO_75 skrev:
Senaste filmen, den i trådstarten hamnar hos polisen imorgon. Vi får se...
Har en hel del märkliga motiveringar på nedlagda förundersökningar men gemensamt är bevisläget.
Det måste vara heltätt annars läggs det ner, polisen jagar inte bevis eller lägger resurser på att utreda sånt här trakasseri.
Nej, jag vet.T Tord_Lj skrev:
Det var ett svar till Erik_Hanssons inlägg.
Men generellt kan man ju säga;
inga vittnen ingen framgång.
Har man tur kan det finnas annan bevisning, men det är nog ovanligt i ofredande och liknande ärende.
Tack, familjen är på betryggande avstånd - säkrast så. Sonen kan förivra sig och råka illa ut. Min dam blir bara frustrerad och tar ut det på mig... Hon är 80 mil bort i sina hemtrakter, byggt ett timmerhus till henne där och får hon banne mig använda det.mathiash77 skrev:
I den mån grannen har familj verket det vara konflikter där, med.
Jag vill helst inte ha med honom att göra, inte min sak att uppfostra honom.
Nu vet ju inte jag när och om de förhört honom exakt men ändå, här gissar jag;O OTTO_75 skrev:
Det brukar bli extra mycket åkande och finger i rutan, gapande ett tag.
Speciellt efter att en förundersökning lagts ner, efter jag fått brev om det alltså.
Skall bli intressant att se när det kommer om på körningen och när mobilen blir flygande. Nu har jag utrustning som har mikrofon att ta upp ljudet med.
En mobil gör inte det, den sorterar ut närljuden och resten försvinner (har jag lärt mig...).
Tror inte det, ta chansen. En fet lavett med öppen näve följt av av två snabba vänsterjabbar och en sjuhelvetes tung höger som planteras i mjukdelar, typ övre delen av magen eller i njurarna blir bra. Antingen lugnar han ner sig eller så hämtar han hagelbrakaren. Har du kollat med polisen om har vapenlicens och några vapen? Har han det så tycker jag du absolut skall ventilera din oro över det faktum direkt med polisen.T Tord_Lj skrev:
Polisen kommer för det första aldrig att säga om grannen har vapen eller inte. Det är inget som är offentligt.F fsn skrev:Tror inte det, ta chansen. En fet lavett med öppen näve följt av av två snabba vänsterjabbar och en sjuhelvetes tung höger som planteras i mjukdelar, typ övre delen av magen eller i njurarna blir bra. Antingen lugnar han ner sig eller så hämtar han hagelbrakaren. Har du kollat med polisen om har vapenlicens och några vapen? Har han det så tycker jag du absolut skall ventilera din oro över det faktum direkt med polisen.
För det andra riskerar TS fängelse om han misshandlar grannen så mycket.
Om han tycker det är värt det kan han ju kanske följa rådet, annars tycker jag han gör rätt i att fortsätt ligga lågt och dokumentera det som händer.
Det skadar absolut inte att göra bylingen uppmärksam på att man oroar sig för om grannen har vapen eller inte. Det får väl åtminstone polisen att reagera och ta en titt samt att det kan vara bra att ha den oron registrerad om nåt skulle hända.K knipo skrev:Polisen kommer för det första aldrig att säga om grannen har vapen eller inte. Det är inget som är offentligt.
För det andra riskerar TS fängelse om han misshandlar grannen så mycket.
Om han tycker det är värt det kan han ju kanske följa rådet, annars tycker jag han gör rätt i att fortsätt ligga lågt och dokumentera det som händer.
Och jag förespråkar inte alls nån misshandel men får man själv en smäll på näsan så får man absolut försvara sig med en fet lavett och en magsugare. En magsugare ger fö inga direkta skador men det kan ta musten ur en gubbe med galna ögon en liten stund.
Alternativet är väl att bryta ner han och hålla fast honom så att det bara gör lite ont, ger inte heller några skador förutsatt att han inte får hjärtinfarkt. Det kanske faller mer inom nödvärn, typ jag höll fast honom så han inte kunde slå men jag slog inte tillbaka. Framförallt så är det troligtvis väldigt en väldigt förnedrande behandling av gubben. Antagligen ett bättre sätt.