E
K kortis skrev:
EU-regler
Arbetstidslagen bygger delvis på obligatoriska EU-regler i direktivet 2003/88/EG om arbetstidens förläggning i vissa avseenden. Direktivet tillåter att parterna sluter kollektivavtal om arbetstiden, men det innehåller vissa minimiregler om veckovila, dygnsvila och sammanlagd veckoarbetstid.

EU-direktiv 2003/88/EG, EUR-Lex webbplats, öppnas i nytt fönster
?

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Precis. FÖRE KÖPET får kunden personligen priset presenterat för sig framför varan. Hur svårt kan det vara att förstå att det är exakt det som bla. Derbyboy och jag, anser att hantverkarna skall göra. Alltså inte rabbla upp priset på varenda del och dess RSK;nummer, utan vad de tar betalt för, såsom redan uppräknats otaliga gånger.
Gissningsvis skulle hantverkarnas förståelse, öka markant redan när magen börjar att kurra lite grann. När fogden knackar på dörren, är kundens önskemål glasklara.

Staffan
Och det är precis det jag också säger, men med skillnaden att de faktiskt bara behöver redovisa det på hemsidan.

Det du verkar vilja ha det till är att ts har bett om en OFFERT, alltså en exakt prisbild gällande just sitt specifika uppdrag..
Jag tror det är ytterst få hantverkare som är villiga att göra detta för ett jobb som bara tar några timmar..

Jag som kund är iaf inte villig att betala för alla kostnader det innebär för att få den där offerten, det är bara vid större jobb som det är värt det.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Gå åt båda hållen när det gäller konsumenter är en farlig väg.
Jag förespråkar skriftliga avtal med konsumenter. Helst med ett fast pris.

Det är inte alltid helt rätt att veta hur lång tid ett arbete ska ta. En faktor är vilken/ vilka hantverkare som kommer att utföra arbetet. Vissa är snabbare än andra och det kan skilja en hel del mellan Nr 1 och Nr 10.

Om vi nu återgår till Ts så hoppas jag att han nästa gång ser till så han skriver på en skriftlig beställning innan arbetet startar. Gärna läser på lite på nätet där det finns ganska bra skrifter från tex. Konsumentverket.
Att bara anta att det är på ett speciellt sätt är farligt om man inte vill känna sig lurad efteråt.
jäklar imorgon arbetar Janson med att plocka varor i mjölken så då får vi öka priset på mejerivaror, o Bettan arbetar i bagerit så då kan vi sänka4%

D
Violina Violina skrev:
Du förstår inte vad det är du läser förstår jag.. Att något (helst) ska lämnas skriftligen är inte detsamma som att det ska ÖVERLÄMNAS skriftligen..

Annars skulle ju varenda butik behöva ge varenda kund en fullständig personlig prislista för att de ska kunna handla där.. och det är ju inte rimligt, eller hur?

Har jag ens använt ordet ”överlämnas”. Jag har hela tiden använt ordet ”lämnas” såsom det skrivs i lagen.

E
D Derbyboy skrev:
Har jag ens använt ordet ”överlämnas”. Jag har hela tiden använt ordet ”lämnas” såsom det skrivs i lagen.
Japp. Läs tråden.

D
Skärmdump av ett forum med två diskussionstrådar om fakturering för badrumsjobb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nope!

E El-Löken66 skrev:
?
Du skrev som jag förstod det att det regleras av EU rätten men det är svenska lagar o kollektivavtal som gäller vad jag kan förstå
EU-regler
Arbetstidslagen bygger delvis på obligatoriska EU-regler i direktivet 2003/88/EG om arbetstidens förläggning i vissa avseenden. Direktivet tillåter att parterna sluter kollektivavtal om arbetstiden, men det innehåller vissa minimiregler om veckovila, dygnsvila och sammanlagd veckoarbetstid.

EU-direktiv 2003/88/EG, EUR-Lex webbplats, öppnas i nytt fönster

D
Tror bara @Violina har svårt för att läsa vad som står. Det snurrar nog en hel del där.

D
En hantverkare som arbetar på löpande räkning har inte rätt att fakturera för arbetstid 4h om arbetstiden bara var 1h50min.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Precis, det är det du gör fel. Du tolkar ordet "lämnas" som att det är något som måste ges personligen, det är det inte

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tror bara @Violina har svårt för att läsa vad som står. Det snurrar nog en hel del där.
Nej, jag förstår precis vad som står där, problemet är att du INTE gör det.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
K kortis skrev:
jäklar imorgon arbetar Janson med att plocka varor i mjölken så då får vi öka priset på mejerivaror, o Bettan arbetar i bagerit så då kan vi sänka4%
Står det att vi har olika priser beroende på vem som jobbar? I praktiken har du däremot rätt. Skickar vi Nr 1 på löpande arbete så kommer det bli billigare än ifall vi skickar Nr 10.

Skickar vi Nr 1 på fastpris jobb så tjänar vi mer än när 10 utför arbetet.

E
D Derbyboy skrev:
En hantverkare som arbetar på löpande räkning har inte rätt att fakturera för arbetstid 4h om arbetstiden bara var 1h50min.
Har någon i denna tråd sagt det då?

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Står det att vi har olika priser beroende på vem som jobbar? I praktiken har du däremot rätt. Skickar vi Nr 1 på löpande arbete så kommer det bli billigare än ifall vi skickar Nr 10.

Skickar vi Nr 1 på fastpris jobb så tjänar vi mer än när 10 utför arbetet.
Jag citerar dig, Det är inte alltid helt rätt att veta hur lång tid ett arbete ska ta. En faktor är vilken/ vilka hantverkare som kommer att utföra arbetet. Vissa är snabbare än andra och det kan skilja en hel del mellan Nr 1 och Nr 10.
Jag fattade det som att pris lämnas efter den som ska utföra jobbet, ber om ursäkt om jag fattade fel

D
Violina Violina skrev:
Precis, det är det du gör fel. Du tolkar ordet "lämnas" som att det är något som måste ges personligen, det är det inte

oj i vilket inlägg har jag tolkat att det är ända sättet att uppfylla prisinformationslagen? Väldigt svårt att diskutera om du vill diskutera påhittade saker.

Jag har föreslagit en färdigskriven text eller att kund hänvisas till kontor eller hemsida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.