137 310 läst · 2 396 svar
137k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Detta förekommer säkert, ingen som sagt att det är rätt för det.D Derbyboy skrev:Så du tänker att det fungerar såhär.
En väldigt skicklig elektriker kommer överens med kund om att göra jobbet på löpande räkning. Han gör sitt jobb på 3 timmar. Han känner att snittet i branschen skulle vara 5 timmar så han fakturerar 5h.
Tror du verkligen att så lagen ska tillämpas?
Känner du verkligen att du är rätt ute? Du tror inte att du missar något när det kommer till hur bestämmelsen ska tillämpas.
Men nu måste du inse att det finns mer arbete runt om än bara det som sker hemma hos kund och hantverkarmodellen har varit att lägga denna tiden på kundens kostnadsställe, löpande eller ej då det inte ansetts vara administrativ tid.
Det hade säkert kunna gå att göra på hundra andra sätt men det hade ju gjort det så mycket svårare att jämföra mellan hantverkare.
Lite högre timpeng och endast tid hos kund hade ju varit bra för TS med sitt lilla jobb men blivit betydligt dyrare ifall jobbet varade 2 veckor.
#Derbyboy. Innan du lämnar tråden måste du lova att reklamera juridikkursen du gick i höstas. Du har blivit lurad och bedragen. Hänvisa till prisinformationslagen och säg att du inte fått valuta för pengarna. Det måste funka. Jag kan ställa upp som vittne om du vill. Ersättningen för den tjänsten sms:ar jag lite info om senare.
Han är också ekonom enligt en annan tråd.Krille-72 skrev:#Derbyboy. Innan du lämnar tråden måste du lova att reklamera juridikkursen du gick i höstas. Du har blivit lurad och bedragen. Hänvisa till prisinformationslagen och säg att du inte fått valuta för pengarna. Det måste funka. Jag kan ställa upp som vittne om du vill. Ersättningen för den tjänsten sms:ar jag lite info om senare.
så här säger arbetstidslagen och den är förhandlingsbar för fack och arbetsgivare, alltså måste de ha kollektivavtal.Staffan2000 skrev:Du klarar ju inte ens av att skriva begripliga inlägg i elforumet. Så jag borde inte bli överraskad.
Det var en hänvisning till TS fråga.
Ringde en gammal kollega och kollade arbetstidsreglerna. Detta gäller statlig tjänst. Stationär personal (max fyra km. utanför arbetsplatsen) 8 timmars nattvila. Här hade jag ev. fel, ifall jag skrev 7tim. Åkande personal 11 timmar nattvila hemma och sju timma borta. Mellan kl. 22-06 utgår ingen lön om tillgång till bäddad säng finnes. Övrig tjänstgöringsfri bortavarotid ersätts med 1/4dels timlön. Sedan kommer lite tilläggsregler. Men detta är grunden.
Så i många yrken är bortavarotiden betydligt längre än den ersatta. Kan vara något att tänka på för er som gnäller om de heliga, betalda 8 timmarna.
Staffan
13 §
Alla arbetstagare ska ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila). Avvikelse får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet.
I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till ska tiden mellan midnatt och klockan 5 ingå. Avvikelse får göras, om arbetet med hänsyn till
dess art, allmänhetens behov eller andra särskilda omständigheter måste bedrivas mellan midnatt och klockan 5. (Paragrafen ändrad genom 2005:165).
Kollektivavtal finns. SEKOK kortis skrev:så här säger arbetstidslagen och den är förhandlingsbar för fack och arbetsgivare, alltså måste de ha kollektivavtal.
13 §
Alla arbetstagare ska ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila). Avvikelse får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet.
I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till ska tiden mellan midnatt och klockan 5 ingå. Avvikelse får göras, om arbetet med hänsyn till
dess art, allmänhetens behov eller andra särskilda omständigheter måste bedrivas mellan midnatt och klockan 5. (Paragrafen ändrad genom 2005:165).
Staffan
DygnsvilaStaffan2000 skrev:
En arbetsperiod får omfatta högst 13 timmar och viloperioden mellan arbetsperioden ska vara minst 11 timmar.
Veckovila
Du har alltid rätt till minst 36 timmars veckovila under en period av sju dagar. Jobbar man
natt eller skiftgång regleras längre veckovila i avtalet.
Resten av ATL vad gäller dygnsvila torde gälla med kompensation etc
Det här är många arbetsgivare som inte känner det här med kompensationsledighet och den ska vara betald ex näst kommande fredag, kör hårt
11h sammanhängande vila på en 24h period.Staffan2000 skrev:
Har inget med avtal eller inte att göra. Detta är reglerat inom EU med ett fåtal undantag, buss ingår inte där.
Antar du inte orkade gå in på länken jag la upp innan så jag är snäll och saxar lite :
Nattarbete
Om minst tre timmar av dina anställdas dagliga arbetstid eller en viss andel av deras årsarbetstid ryms inom en sjutimmarsperiod som definieras i nationell lagstiftning och som inkluderar tiden mellan midnatt och klockan fem betraktas de som nattarbetare.
Nattarbetare får inte arbeta mer än i genomsnitt åtta timmar under en 24-timmarsperiod. Om nattarbetet innebär särskilda risker eller stor fysisk eller mental ansträngning ska du se till att de inte arbetar mer än åtta timmar.
Nattarbetare har rätt till gratis hälsoundersökningar innan de börjar arbeta på natten och sedan med jämna mellanrum. Undersökningarna omfattas av lagstadgad tystnadsplikt. Nattarbetare som får hälsoproblem på grund av nattarbetet ska om möjligt omplaceras till dagarbete.
särskilda arbetstidsregler.
Precis. FÖRE KÖPET får kunden personligen priset presenterat för sig framför varan. Hur svårt kan det vara att förstå att det är exakt det som bla. Derbyboy och jag, anser att hantverkarna skall göra. Alltså inte rabbla upp priset på varenda del och dess RSK;nummer, utan vad de tar betalt för, såsom redan uppräknats otaliga gånger.Violina skrev:
Gissningsvis skulle hantverkarnas förståelse, öka markant redan när magen börjar att kurra lite grann. När fogden knackar på dörren, är kundens önskemål glasklara.
Staffan
Gå åt båda hållen när det gäller konsumenter är en farlig väg.Lövenhagen skrev:Jag betalar det vi kommit överens om - men då vill jag inte heller ha någon gnäll om det skulle ta 7 timmar istället för 5. Det måste gå båda hållen. Eller hur?
Skulle det däremot ta 4 timmar istället 8, så är det en väldigt stor diff som hade reagerat på och aldrig mer anlitat den aktören och knappast någon som jag lämnar rekommendation på.
Jag förespråkar skriftliga avtal med konsumenter. Helst med ett fast pris.
Det är inte alltid helt rätt att veta hur lång tid ett arbete ska ta. En faktor är vilken/ vilka hantverkare som kommer att utföra arbetet. Vissa är snabbare än andra och det kan skilja en hel del mellan Nr 1 och Nr 10.
Om vi nu återgår till Ts så hoppas jag att han nästa gång ser till så han skriver på en skriftlig beställning innan arbetet startar. Gärna läser på lite på nätet där det finns ganska bra skrifter från tex. Konsumentverket.
Att bara anta att det är på ett speciellt sätt är farligt om man inte vill känna sig lurad efteråt.
E El-Löken66 skrev:11h sammanhängande vila på en 24h period.
Har inget med avtal eller inte att göra. Detta är reglerat inom EU med ett fåtal undantag, buss ingår inte där.
Antar du inte orkade gå in på länken jag la upp innan så jag är snäll och saxar lite :
Nattarbete
Om minst tre timmar av dina anställdas dagliga arbetstid eller en viss andel av deras årsarbetstid ryms inom en sjutimmarsperiod som definieras i nationell lagstiftning och som inkluderar tiden mellan midnatt och klockan fem betraktas de som nattarbetare.
Nattarbetare får inte arbeta mer än i genomsnitt åtta timmar under en 24-timmarsperiod. Om nattarbetet innebär särskilda risker eller stor fysisk eller mental ansträngning ska du se till att de inte arbetar mer än åtta timmar.
Nattarbetare har rätt till gratis hälsoundersökningar innan de börjar arbeta på natten och sedan med jämna mellanrum. Undersökningarna omfattas av lagstadgad tystnadsplikt. Nattarbetare som får hälsoproblem på grund av nattarbetet ska om möjligt omplaceras till dagarbete.
EU-reglerE El-Löken66 skrev:11h sammanhängande vila på en 24h period.
Nattarbete
Arbetstidslagen bygger delvis på obligatoriska EU-regler i direktivet 2003/88/EG om arbetstidens förläggning i vissa avseenden. Direktivet tillåter att parterna sluter kollektivavtal om arbetstiden, men det innehåller vissa minimiregler om veckovila, dygnsvila och sammanlagd veckoarbetstid.
EU-direktiv 2003/88/EG, EUR-Lex webbplats, öppnas i nytt fönster