137 310 läst · 2 396 svar
137k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Varför tror du att det är röris egna tidning?D Derbyboy skrev:
Om du hade en tidning skulle du då skriva något negativt om dig själv då?
Då är vi överens!T TechChad skrev:Konsulten får betalt av mig för dom resor som krävs i jobbet.
Nu var det inte fråga om att ta sig till jobbet. Där är vi överens. Är man anställd för att börja sin arbetsdag på kontoret så ska man vara där när arbetsdagen börjar. Åker du sen till en kund så ska kunden betala.
Damen på ICA hoppas jag får betalt när hon går från att plocka varor till att gå till kassan.
För att komma hem till mig och snickra, så är det enligt mig exakt samma sak som att åker till kontoret.
Det hoppas jag innerligt, med tanke på att han faktiskt är på jobbet.
Så du tänker att det fungerar såhär.
En väldigt skicklig elektriker kommer överens med kund om att göra jobbet på löpande räkning. Han gör sitt jobb på 3 timmar. Han känner att snittet i branschen skulle vara 5 timmar så han fakturerar 5h.
Tror du verkligen att så lagen ska tillämpas?
Känner du verkligen att du är rätt ute? Du tror inte att du missar något när det kommer till hur bestämmelsen ska tillämpas.
En väldigt skicklig elektriker kommer överens med kund om att göra jobbet på löpande räkning. Han gör sitt jobb på 3 timmar. Han känner att snittet i branschen skulle vara 5 timmar så han fakturerar 5h.
Känner du verkligen att du är rätt ute? Du tror inte att du missar något när det kommer till hur bestämmelsen ska tillämpas.
”Damen på ICA har väl inte lön på väg till kassan.”Lövenhagen skrev:Får resorna betalda - så klart. Men jag har aldrig fått betalt att sitta på ett flygplan utav en klient.
Så om din konsult har 30 min enkel till jobbet, så får han betalt för den timmen alltså? Om din konsult har 2 timmars resväg enkel, är det då okej att hen bara är 4 timmar på kontoret?
Får mina resor betalda och traktamente, men aldrig har jag ens kunnat fundera på att debitera timarvode för att sitta på en buss bil, flygplan.
Restid till och från jobbet har ju alla. Damen på ICA har väl inte lön på väg till kassan.
Hantverkaren har inte heller betalt från hemmet till arbetsplatsen eller kontoret. Däremot när dom åker mellan kunderna.
vad jag vet så är det poppis med arbetsrotation på Ica. Och nöt tanten i kassan byter till fruktdisken så har hon betalt.
Derbyboy har sett "Emma Åklagare" på SVT Play därav hans stora kunskap på området. Dessutom är han nog domare i knattelaget med och kan det här om vad som är rätt och fel...Krille-72 skrev:
Starta en ny tråd, sök information och lär dig men om du tror att KTjL möjliggör att arbeta 2h och debitera 4h så är du väldigt fel ute. För oss som är insatta blir det lite skämskudde.
Lite som att jag skulle argumentera med dig om hur bästa sättet är att böja ett kopparrör. Jag skulle aldrig ge mig in i den diskussionen.
Lite som att jag skulle argumentera med dig om hur bästa sättet är att böja ett kopparrör. Jag skulle aldrig ge mig in i den diskussionen.
Men så är det ju inte, ofta så utgåt ju hantverkaren från sitt kontor.Lövenhagen skrev:
Men du tycker alltså att om snickarn åker bil till dig så ska det inte kosta? Så då kan du lika gärna anlita en firma från norraste norr om du bor i skåne utan att behöva betala det?
Svara istället på vad det står i § 36 konsumenttjänstlagen. Det är den som kommer bli aktuell i Ts fall om det skulle hamna i tinget.D Derbyboy skrev:Så du tänker att det fungerar såhär.
Det är Ts vi diskuterar utifrån den sms konversation i inlägg #1 som är känd.
Varför det?D Derbyboy skrev:
Hur ofta träffar en hantverkare på Derbyboy?
Skulle det inte vara enklare att din operatör lägger in vid ditt telefonnummer:
xxx-xxxxxx svara ej
Då vet alla att just du ringer och svarar man så vet man att det slutar i tingsrätten
Det var att han hävdade att bara hantverkare tog betalt för resa. Ville visa att det stämmer inte.E El-Löken66 skrev:
Ska du fly nu?D Derbyboy skrev:Starta en ny tråd, sök information och lär dig men om du tror att KTjL möjliggör att arbeta 2h och debitera 4h så är du väldigt fel ute. För oss som är insatta blir det lite skämskudde.
Du förstår inte vad det är du läser förstår jag.. Att något (helst) ska lämnas skriftligen är inte detsamma som att det ska ÖVERLÄMNAS skriftligen..D Derbyboy skrev:
Annars skulle ju varenda butik behöva ge varenda kund en fullständig personlig prislista för att de ska kunna handla där.. och det är ju inte rimligt, eller hur?