T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är där skon klämmer. Du och kunden är (oftast) inga Siamesiska tvillingar. Därför är det din skyldighet som proffs i ditt möte med novisen, att förklara förutsättningarna för affären.

Staffan
Precis, och då ingår alltså bilen och datorn?:thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Nä men kanske via en mobiltelefon.
Precis, och det går ofta fort att ställa alla frågor (och framförallt SVARA) muntligt vid en normal kontakt med hantverkare via mobiltelefon..

Det är inte normalt att anlita hantverkare via sms-kontakt.
 
  • Älska
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D
T TechChad skrev:
Så om jag tar kontakt med en rörmokare om att installera en ny armatur. Skriver den då inte timpriset så får jag jobbet gjort gratis?

Alltså jag tror inte du begriper....

ang din farmor så skulle liknelsen isf vara att hon beställer internet och sen kommer Telia och ställer en dator hos henne. Tar 15000 för det.
 
D
Violina Violina skrev:
Precis, och det går ofta fort att ställa alla frågor (och framförallt SVARA) muntligt vid en normal kontakt med hantverkare via mobiltelefon..

Det är inte normalt att anlita hantverkare via sms-kontakt.
Jobbigt och tidskrävande om hantverkaren står i skit. Bättre och tydligare att skicka sådant via ett sms. ”Jag skickar över lite prisinformation till dig efter samtalet”

Egentligen skiter jag i när informationen ges eller hur den ges utan poängen är att den SKA lämnas till kund.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte så svårt alls.
Hantverkaren vill ha betalt för följande:
  • A Arbetade timmar B kr/h
  • C timmar för resa à D kr/h
  • E mil à F kr/mil
  • G kronor i grundersättning för bilen.
Vi har alltså 7 variabler, varav B, D, F och G är statiska.
Dessa statiska variabler är det vi vill veta.
A, C och E varierar och där förväntar vi oss inte något besked på förhand.

Om TS hade ställt frågan när hantverkaren väl var på plats så hade denne säkert kunnat fylla på med ett ungefärligt värde på A, men jag ger mig f.n på att hen fortfarande inte hade nämnt C, D, E, F och G
Ts har inte fått informationen innan. Det är ju lite det den här tråden handlar om.
Om hen hade informerat Ts på plats eller inte om han frågade kan vi bara spekulera om. Likaså ifall hantverkaren som Ts har en sms konversation med är anställd eller företagsägaren.

Jag forsätter med mina rekommendationer. Läs på lite innan ni kontaktar en hantverkare. Använd tex. Hantverksformuläret vid beställning. Beställ alltid skriftligen.
Följer ni inte råden och känner er lurade. Kontakta #Derbyboy. Han är snart jurist och har full koll.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
T
D Derbyboy skrev:
Alltså jag tror inte du begriper....

ang din farmor så skulle liknelsen isf vara att hon beställer internet och sen kommer Telia och ställer en dator hos henne. Tar 15000 för det.
Liknelsen är att det är självklart så att telia inte levererar en dator i min mening.

Det som hävdades var ju mer att efter som att telia inte sa att datorn ingår så borde hon få den. Hon är ju en ovan kund.
 
D Derbyboy skrev:
En smart idé är ju att ha en färdigskriven text i telefonen med prisinformation mm.
Problemet är att just du inte skulle förstå ändå. För dig måste man förklara att arbetstiden inte börjar och slutar vid tröskeln. Står det servicebil på fakturan sen skulle du ringa och påtala att Servicen skedde i din lgh. Inte i bilen.
 
  • Haha
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jobbigt och tidskrävande om hantverkaren står i skit. Bättre och tydligare att skicka sådant via ett sms. ”Jag skickar över lite prisinformation till dig efter samtalet”

Egentligen skiter jag i när informationen ges eller hur den ges utan poängen är att den SKA lämnas till kund.
Nej, den ska finnas TILLGÄNGLIG för kund. Du som är så glad i att slänga med lagar hit och dit borde väl iaf ha LÄST de lagarna du själv upprepade gånger har länkat till?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Behövs inte ens en grundkurs för att förstå att hantverkaren inte kommer ha en chans att få betalt för 4h arbete när han bara varit i lägenheten i 1h och 50 min.
”Om ni inte har avtalat om pris ska du betala ett så kallat skäligt pris. Ett pris brukar vara skäligt om det motsvarar vad tjänsten normalt sett brukar kosta.”

Jag önskar Ts lycka till att övertyga tinget att han bara ska betala för 2 Tim arbete med hänvisning till den sms konversation i inlägg #1
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nej, den ska finnas TILLGÄNGLIG för kund. Du som är så glad i att slänga med lagar hit och dit borde väl iaf ha LÄST de lagarna du själv upprepade gånger har länkat till?
Derbyboy tror att det går att beställa en tjänst som sedan utförs. Sen behöver han inte betala för att företaget brytit mot Prisinformationslagen.
När han gick sin kvällskurs i juridik fick han lära sig detta.
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 3 till
  • Laddar…
Är bara hantverkare som tar betalt för restid....jobbar som konsult och om jag hade fakturerat mina kunder för restid hade de kastat ut mig första dagen.

Tyvärr tycker jag det är sådant här som gör hela byggbranschen till en smutsig bransch fortfarande - tyvärr.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hur kan det vara skäligt att fakturera för arbete på 4h när det bara tog 1h50min?
”Om ni inte har avtalat om pris ska du betala ett så kallat skäligt pris. Ett pris brukar vara skäligt om det motsvarar vad tjänsten normalt sett brukar kosta.”

Du får väl ringa några rörmokare på mån och läsa upp Ts faktura så får vi se ifall dom tycker det verkar skäligt.
Obs! Säg inte att det är du som är Derbyboy. Dom kommer slänga på luren direkt.
 
  • Haha
TechChad
  • Laddar…
T
Lövenhagen Lövenhagen skrev:
Är bara hantverkare som tar betalt för restid....jobbar som konsult och om jag hade fakturerat mina kunder för restid hade de kastat ut mig första dagen.

Tyvärr tycker jag det är sådant här som gör hela byggbranschen till en smutsig bransch fortfarande - tyvärr.
När jag anlitat konsulter så får dom betalt för eventuella resor.
 
Staffans2000
Krille-72 Krille-72 skrev:
Obs! Säg inte att det är du som är Derbyboy. Dom kommer slänga på luren direkt.
Säkert. Eftersom de är ovana vid att bli ifrågasatta. Konkurensbrist ger ett sådant kundfientligt beteende.

Staffan
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
D
Violina Violina skrev:
Nej, den ska finnas TILLGÄNGLIG för kund. Du som är så glad i att slänga med lagar hit och dit borde väl iaf ha LÄST de lagarna du själv upprepade gånger har länkat till?
Huvudregeln är att den ska LÄMNAS till kund.


10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.

Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.