137 317 läst · 2 396 svar
137k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
T TechChad skrev:
Alltså jag tror inte du begriper....
ang din farmor så skulle liknelsen isf vara att hon beställer internet och sen kommer Telia och ställer en dator hos henne. Tar 15000 för det.
Jobbigt och tidskrävande om hantverkaren står i skit. Bättre och tydligare att skicka sådant via ett sms. ”Jag skickar över lite prisinformation till dig efter samtalet”Violina skrev:
Egentligen skiter jag i när informationen ges eller hur den ges utan poängen är att den SKA lämnas till kund.
Ts har inte fått informationen innan. Det är ju lite det den här tråden handlar om.Fairlane skrev:Det är inte så svårt alls.
Hantverkaren vill ha betalt för följande:
Vi har alltså 7 variabler, varav B, D, F och G är statiska.
- A Arbetade timmar B kr/h
- C timmar för resa à D kr/h
- E mil à F kr/mil
- G kronor i grundersättning för bilen.
Dessa statiska variabler är det vi vill veta.
A, C och E varierar och där förväntar vi oss inte något besked på förhand.
Om TS hade ställt frågan när hantverkaren väl var på plats så hade denne säkert kunnat fylla på med ett ungefärligt värde på A, men jag ger mig f.n på att hen fortfarande inte hade nämnt C, D, E, F och G
Om hen hade informerat Ts på plats eller inte om han frågade kan vi bara spekulera om. Likaså ifall hantverkaren som Ts har en sms konversation med är anställd eller företagsägaren.
Jag forsätter med mina rekommendationer. Läs på lite innan ni kontaktar en hantverkare. Använd tex. Hantverksformuläret vid beställning. Beställ alltid skriftligen.
Följer ni inte råden och känner er lurade. Kontakta #Derbyboy. Han är snart jurist och har full koll.
Liknelsen är att det är självklart så att telia inte levererar en dator i min mening.D Derbyboy skrev:
Det som hävdades var ju mer att efter som att telia inte sa att datorn ingår så borde hon få den. Hon är ju en ovan kund.
Problemet är att just du inte skulle förstå ändå. För dig måste man förklara att arbetstiden inte börjar och slutar vid tröskeln. Står det servicebil på fakturan sen skulle du ringa och påtala att Servicen skedde i din lgh. Inte i bilen.D Derbyboy skrev:
Nej, den ska finnas TILLGÄNGLIG för kund. Du som är så glad i att slänga med lagar hit och dit borde väl iaf ha LÄST de lagarna du själv upprepade gånger har länkat till?D Derbyboy skrev:
”Om ni inte har avtalat om pris ska du betala ett så kallat skäligt pris. Ett pris brukar vara skäligt om det motsvarar vad tjänsten normalt sett brukar kosta.”D Derbyboy skrev:
Jag önskar Ts lycka till att övertyga tinget att han bara ska betala för 2 Tim arbete med hänvisning till den sms konversation i inlägg #1
Derbyboy tror att det går att beställa en tjänst som sedan utförs. Sen behöver han inte betala för att företaget brytit mot Prisinformationslagen.Violina skrev:
När han gick sin kvällskurs i juridik fick han lära sig detta.
Är bara hantverkare som tar betalt för restid....jobbar som konsult och om jag hade fakturerat mina kunder för restid hade de kastat ut mig första dagen.
Tyvärr tycker jag det är sådant här som gör hela byggbranschen till en smutsig bransch fortfarande - tyvärr.
Tyvärr tycker jag det är sådant här som gör hela byggbranschen till en smutsig bransch fortfarande - tyvärr.
”Om ni inte har avtalat om pris ska du betala ett så kallat skäligt pris. Ett pris brukar vara skäligt om det motsvarar vad tjänsten normalt sett brukar kosta.”D Derbyboy skrev:
Du får väl ringa några rörmokare på mån och läsa upp Ts faktura så får vi se ifall dom tycker det verkar skäligt.
Obs! Säg inte att det är du som är Derbyboy. Dom kommer slänga på luren direkt.
När jag anlitat konsulter så får dom betalt för eventuella resor.Lövenhagen skrev:
Huvudregeln är att den ska LÄMNAS till kund.Violina skrev:
10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.
Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.