137 331 läst · 2 396 svar
137k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Fairlane skrev:Man får helt enkelt försöka förklara att det ibland går fortare än förväntat och ibland tar det längre tid. Priset är fast vilket innebär en vinst för företaget om det går fortare, och en vinst för kunden om det tar längre tid. Det är en bra modell för båda parter om det är en stor osäkerhet i projektet.
Fungerar inte det så får man helt enkelt inse att kunden är av den sämre sorten. Det finns idioter både hos kunder och leverantörer. Eftersom man vet att man har rätt och inte kan nå kunden med att kostnaden var tydlig från början så får man släppa det. Vill han stämma så kan man ju inte hindra honom.
Det förutsätter såklart att fastpriset varit någorlunda rimligt.
”Det förutsätter såklart att fastpriset varit någorlunda rimligt”Fairlane skrev:Man får helt enkelt försöka förklara att det ibland går fortare än förväntat och ibland tar det längre tid. Priset är fast vilket innebär en vinst för företaget om det går fortare, och en vinst för kunden om det tar längre tid. Det är en bra modell för båda parter om det är en stor osäkerhet i projektet.
Fungerar inte det så får man helt enkelt inse att kunden är av den sämre sorten. Det finns idioter både hos kunder och leverantörer. Eftersom man vet att man har rätt och inte kan nå kunden med att kostnaden var tydlig från början så får man släppa det. Vill han stämma så kan man ju inte hindra honom.
Det förutsätter såklart att fastpriset varit någorlunda rimligt.
Vad menar du nu? Det är väl upp till dig att avgöra innan du skriver på offerten.
Annars får du välja en annan modell på beställningen.
Som tur är så är det väldigt, väldigt få kunder som resonerar som dig. Läs gärna det du själv skriver en gång till och fundera. ”En offert borde vara ett maxpris” sen resonemanget om antal timmar och känna sig blåst.K kortis skrev:
De flesta kunder är trevliga, glada och tacksamma efter ett väl utfört arbete.
Så med andra ord föreslår du att vi ökar timlönen? Tycker att du ska framföra dina åsikter nästa du behöver en hantverkare Jag tror han blir överlycklig när du säger, jag anser att du ska höja ditt timpris så du inte behöver jobba fulla dagar13th Marine skrev:Vad jag menar är att vissa personer i företaget jobbar inte 8 av 8h hos kund, ändå utför de arbete i företaget och får lön, detta finansieras genom att timpenningen inte endast täcker lönen för hantverkarens arbetade timme. På samma sätt täcker timpenningen när hantverkaren går på semester, interna möten och utbildningar.
På samma sätt så kan egenföretagare inte räkna med att de ska jobba 8/8h hos kund utan de får avsätta lite tid till försäljning, fakturering, bokföring och så vidare.
Eller så sväljer de förtreten och orkar inte bråka , tacksam? Hum. Du går alltså från ICA med tacksamhet för att du fick köpa mjölkKrille-72 skrev:
Ja. Folk brukar vara tacksamma när arbetet är klart. Inget jag kräver i offerten. Det kommer helt spontant.K kortis skrev:
Men jag förstår att du har svårt att förstå. Tacksamhet tror jag inte är din grej riktigt.
jag undrar fortfarande om du är tacksam för mjölken på ICA. Jag uppskattar verkligen ett väl utfört arbete något som elektriker bruka vara bra på. Men tacksam nä o inte står jag med kepsen i handen o bockar o säger niKrille-72 skrev:
Absolut! Som köpare av en tjänst bör man kanske också anstränga lite mer. Till exempel ta in offerter. Eller förhöra sig om, hur och för vad en egen företagare eller företag debiterar - för tidsspill, arbete, tillkommande arbete, förberedelser, transporter och ev övriga kostnader.Fairlane skrev:
Någon i tråden drog paralleller till taxiresor mellan punkt A och B. Riktigt så enkelt är det kanske inte.
Ytterst är väl frågan om det jobb TS fick utfört var bra gjort och rimligt prissatt och det kan jag inte bedöma.
Jag har själv utbildning i byggnadsteknik (trä) och lite VVS. Men jobbat med andra saker.
Under åren har jag ägt tre åretruntfastigheter och två fritidshus. Så när som på en del mer avancerade installationer har jag gjort det mesta själv. Det har kostat! Främst i tid. Det tar mig dubbelt så lång tid (minst) att sätta in ett fönster jämfört med en van montör.
Jag har jävlats med allt från, pelletsbrännare, vv-beredare och köksinredningar till vedkaminer, golv, fasader, bjälklag, takläggning och isolering mm mm. Det har som sagt kostat. Man märker det när någon kamrat som hjälpt till är en sådan där #gnidenöverdebiterandetyp (typ hantverkare) gör samma sak fyra gånger snabbare. Ibland har det kostat tid och material (pengar) när jag gjort fel och får göra om.
I backspegeln kanske man skulle gjort mindre själv och betalat för mer.
Absolut är jag tacksam för mjölken på Ica. Jag brukar spåra via mjölkpaketet vilken gård mjölken kommer ifrån. Sen ringer jag gården och tackar för att dom finns.K kortis skrev:
det går dubbelt så fort när en del hantverkare utför arbetet men det kostar 4 ggr mer och man slipper bli besviken på någon annan än sig själv. Men framför allt man får använda huvudet och man lär sig något hela tiden och kan föra det vidare. Det känns gottE Exkroken skrev:Absolut! Som köpare av en tjänst bör man kanske också anstränga lite mer. Till exempel ta in offerter. Eller förhöra sig om, hur och för vad en egen företagare eller företag debiterar - för tidsspill, arbete, tillkommande arbete, förberedelser, transporter och ev övriga kostnader.
Någon i tråden drog paralleller till taxiresor mellan punkt A och B. Riktigt så enkelt är det kanske inte.
Ytterst är väl frågan om det jobb TS fick utfört var bra gjort och rimligt prissatt och det kan jag inte bedöma.
Jag har själv utbildning i byggnadsteknik (trä) och lite VVS. Men jobbat med andra saker.
Under åren har jag ägt tre åretruntfastigheter och två fritidshus. Så när som på en del mer avancerade installationer har jag gjort det mesta själv. Det har kostat! Främst i tid. Det tar mig dubbelt så lång tid (minst) att sätta in ett fönster jämfört med en van montör.
Jag har jävlats med allt från, pelletsbrännare, vv-beredare och köksinredningar till vedkaminer, golv, fasader, bjälklag, takläggning och isolering mm mm. Det har som sagt kostat. Man märker det när någon kamrat som hjälpt till är en sådan där #gnidenöverdebiterandetyp (typ hantverkare) gör samma sak fyra gånger snabbare. Ibland har det kostat tid och material (pengar) när jag gjort fel och får göra om.
I backspegeln kanske man skulle gjort mindre själv och betalat för mer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Jag menar att det i 99,9% av fallen inte är något problem alls med ett fastpris, men det finns alltid riktiga lurendrejare som kanske lurar en äldre person som är stressad. Där kan en domstol såklart döma att det är ett oskäligt belopp.Krille-72 skrev:
glömde du inte den som har det värsta skitjobbet nu, hon som sitter i kassan. Hen ser du inte en om hon inte är skitsnyggKrille-72 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Jag håller inte med dig. Som köpare ställer jag frågan hur mycket vill du ha betalt för jobbet och får jag då ett svar X kronor/timme så utgår jag ifrån att det är det jag ska betala. Jag ska inte behöva dra ur leverantören att hen också vill ha betalt för resa, hyra av verktyg etc. Säger hen inget så antar jag att det ingår.E Exkroken skrev:
På samma sätt som att om jag på krogen frågar vad en öl kostar så utgår jag från att den kostar 50 kronor om de säger det. Jag börjar inte ställa massa frågor om det tillkommer serveringsavgift och diskavgift eller om de måste hyr ölpumpen och jag måste betala extra för det.
På krogen fick du ett fast pris på ölen när du frågade. Om du frågar vad en hantverkare tar / Tim så svarar han kanske på det.Fairlane skrev:Jag håller inte med dig. Som köpare ställer jag frågan hur mycket vill du ha betalt för jobbet och får jag då ett svar X kronor/timme så utgår jag ifrån att det är det jag ska betala. Jag ska inte behöva dra ur leverantören att hen också vill ha betalt för resa, hyra av verktyg etc. Säger hen inget så antar jag att det ingår.
På samma sätt som att om jag på krogen frågar vad en öl kostar så utgår jag från att den kostar 50 kronor om de säger det. Jag börjar inte ställa massa frågor om det tillkommer serveringsavgift och diskavgift eller om de måste hyr ölpumpen och jag måste betala extra för det.
Som man frågar får man svar sa den visa mannen.
Sen om man väljer att förvänta dig massa saker i livet så kommer man bli besviken många gånger.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Nu är du ute och cyklar. Timlön och timpris är inte samma sak.N Nps skrev:
Timpriset ska ligga på en sådan nivå att det täcker företagets kostnader för lön och andra utgifter. Sen kan man också ta avgift för resa, bil, material etc och det får man också specificera innan.
Om man arbetar med en kund i 6 timmar så kan man inte fakturera 8 timmar och skylla på att den anställde såklart ska ha betalt för 8 timmar om dagen. Har man en timpeng som inte räcker till om man inte har 100% beläggning så har man helt enkelt för låg timpeng.
Felet man gör är att man säger ett pris och sen när fakturan kommer så har man lagt på en massa kostnader som man inte nämnt. Kunden känner sig lurad. Om jag en hantverkare gör ett jobb för mig i 6 timmar så vill jag inte betala för 8, utan för 6. Jag tror i ärlighetens namn att alla tänker likadant, även hanverkare. Man vill inte betala för 8 liter mjölk om man köpt 6: Om affären försvarar sig med "ja, men vi har ju köpt in de sista literna också och vi måste få betalt för allt", ja då hade vi nog alla ansett att de var fel ute.
Jag tror att en anledning till att det ser ut som det gör i vissa fall är att vissa ser kunden som en engångskund och så skiter man i om kunden känner sig lurad. Vet man med sig att man en normal månad ligger på 75% beläggning, så måste man se till att timpriset täcker det. Jag köper hellre av en firma som vill ha 800 kr/timme och där jag får en räkning på 6*800kr = 4800kr, än från en firma som säger att de vill ha 600 kronor i timmen och sen skickar en räkning på 8x600kr = 4800kr. Det verkar som att många tänker att "ligger vårt timpris för högt så får vi inga affärer, bättre att kunden upptäcker det efter, då har vi iallafall fått in lite pengar". Jag tror det är ett feltänk. När man hittar en person eller ett företag man har förtroende för så kan det företaget ta mer betalt. Man kommer dessutom rekommendera det för sina vänner, grannar och kollegor.