E El-Löken66 skrev:
Ja, det finns alltid metoder att komma runt denna EU-reglering, likaså på sjukhuset men 11h är vad som ska gälla i normalfallet.
ATL är till stora delar dispositiv och alltså beroende på avtal så är det olika, men har man inget kollektivavtal att luta sig mot är det ATL som gäller i ALLA delar
ATL arbetstidslagen

Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Schack matt Staffan.
Som sagt var. Du har fel igen. Sju timmar gäller för stationär personal. DVS. De som inte förflyttar sig utanför en viss radie utanför stationeringsorten.

Staffan

D
Löken och ni andra, har ni i vecka tänkt något på prisinformationslagen när ni tagit emot samtal från potentiella kunder?

E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Som sagt var. Du har fel igen. Sju timmar gäller för stationär personal. DVS. De som inte förflyttar sig utanför en viss radie utanför stationeringsorten.

Staffan
Säg det till EU-domstolen!

E
D Derbyboy skrev:
Löken och ni andra, har ni i vecka tänkt något på prisinformationslagen när ni tagit emot samtal från potentiella kunder?
Va f'nåt?!

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Inte alltid kunden får rätt i tinget, beror helt och hållet på hur man lägger fram det. Risken för en kund som förlorar i tingsrätten är att hen får en betalningsanmärkning och inte får låna pengar sedan.
Delvis korrekt - men i en domstolsförhandling, kanske särskilt i tvistemål, handlar det sällan eller aldrig om "rätt" (eller fel). Juridisk rättvisa är vad som kan anses vara bevisat eller inte.
Att förlora en tvist medför inga som helst betalningsanmärkningar i sig. Det sista kan ytterst bli följden av att inte följa ett domslut - men det är en annan sak.

Du har naturligtvis fel som vanligt. I morgon skall jag visa dig hur vanligt folk lever.

Staffan
nu är det morgon :cool: Ska bli kul att få se definitionen av vanligt folk(y)

Ett bra?

Nej. Du har rätt. Ibland jobbar de 02.50- 09.20. Eller 19.12.-00.12 samma dag 07.12- 12.12. Frågor på det?

Staffan

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
På den här punkten håller jag inte med dig. Jag tror de flesta tappar lite i koncentration. De som håller luren i handen är såklart värst men även de med handsfree eller headset är mindre vakna.

Jag tycker dock inte det är det som är problemet. Folk ska inte behöva jobba på sin fritid (även om jag gör det till och från). Felet ligger i tanken att man måste fakturera 8 timmar varje dag.
”Felet ligger i tanken att man måste fakturera 8 timmar varje dag”
Hur tänker du nu? Du menar förstås att felet ligger i att den anställde vill ha betalt för 8 Tim så att företaget måste fakturera 8 Tim?

Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur tänker du nu? Du menar förstås att felet ligger i att den anställde vill ha betalt för 8 Tim så att företaget måste fakturera 8 Tim?
Tänk efter lite nu.
Om du jobbar för ett företag, hur betalas lönen för ledning och administration? Ligger det som poster på fakturorna till kunden? Eller jobbar de gratis?
Hur funkar det när den anställde är på utbildning eller interna möten?

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tänk efter lite nu.
Om du jobbar för ett företag, hur betalas lönen för ledning och administration? Ligger det som poster på fakturorna till kunden? Eller jobbar de gratis?
Hur funkar det när den anställde är på utbildning eller interna möten?
Jag vet exakt hur det fungerar. Vet du? Förstår tyvärr inte vad du menar med ditt inlägg.

K kortis skrev:
Först så kan han ju bara ta betalt för resan till mig och den tiden för plocka in materialet i bilen o lite småtjafs, om han åker till grossister ja då följer kompis med o så äter de lunch o står i kö hos grossisten o i kö på vägen o tankar o fan hans mormor. De åker ut punkt
Det är absolut bäst och billigast om man få med sig allt material från början. Nu är det många i tråden som anser att arbetstiden börjar och slutar vi tröskeln så för dom spelar det ingen roll om hantverkaren tar med sin kompis.
Vet du förresten varför tex. Snickare ofta MÅSTE åka 2 för att handla?

Jag vet exakt hur det fungerar. Vet du? Förstår tyvärr inte vad du menar med ditt inlägg.
Vad jag menar är att vissa personer i företaget jobbar inte 8 av 8h hos kund, ändå utför de arbete i företaget och får lön, detta finansieras genom att timpenningen inte endast täcker lönen för hantverkarens arbetade timme. På samma sätt täcker timpenningen när hantverkaren går på semester, interna möten och utbildningar.

På samma sätt så kan egenföretagare inte räkna med att de ska jobba 8/8h hos kund utan de får avsätta lite tid till försäljning, fakturering, bokföring och så vidare.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Det är absolut bäst och billigast om man få med sig allt material från början. Nu är det många i tråden som anser att arbetstiden börjar och slutar vi tröskeln så för dom spelar det ingen roll om hantverkaren tar med sin kompis.
Vet du förresten varför tex. Snickare ofta MÅSTE åka 2 för att handla?
Många? Läser du vad vi andra skriver?
Det är inte glasklart att framkörning inte ingår i timpriset, och de flesta har inget emot att det debiteras om man är tydlig med det INNAN, men kom inte släpandes med det efteråt som det självklaraste i världen.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Arbetstidslagen är i många stycken dispositiv så det beror på vilket avtalsområde det gäller. Inget kollektivavtal då får du läsa på
Staffan

Kunden är inte arbetsgivare.
Kunden betalar antalet timmar på fakturan.
Arbetsgivaren betalar hantverkarens lön.
Blir det pengar över blir det vinst, annars förlust. Det är detta (och marknaden/konkurrensen) som sätter timpriset.
Antingen ingår viss overhead i timpriset, eller så måste varje minut faktureras. Detta avspeglas i högre eller lägre timpris.

Inte räknar väl företaget med 100% debiterbar tid, inte ens efter semester, utbildning och sjukfrånvaro är avdraget.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.