137 333 läst · 2 396 svar
137k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
ATL är till stora delar dispositiv och alltså beroende på avtal så är det olika, men har man inget kollektivavtal att luta sig mot är det ATL som gäller i ALLA delarE El-Löken66 skrev:
ATL arbetstidslagen
Delvis korrekt - men i en domstolsförhandling, kanske särskilt i tvistemål, handlar det sällan eller aldrig om "rätt" (eller fel). Juridisk rättvisa är vad som kan anses vara bevisat eller inte.Grizzlybjörnen123 skrev:
Att förlora en tvist medför inga som helst betalningsanmärkningar i sig. Det sista kan ytterst bli följden av att inte följa ett domslut - men det är en annan sak.
nu är det morgon Ska bli kul att få se definitionen av vanligt folkStaffan2000 skrev:
Staffan2000 skrev:
”Felet ligger i tanken att man måste fakturera 8 timmar varje dag”Fairlane skrev:På den här punkten håller jag inte med dig. Jag tror de flesta tappar lite i koncentration. De som håller luren i handen är såklart värst men även de med handsfree eller headset är mindre vakna.
Jag tycker dock inte det är det som är problemet. Folk ska inte behöva jobba på sin fritid (även om jag gör det till och från). Felet ligger i tanken att man måste fakturera 8 timmar varje dag.
Hur tänker du nu? Du menar förstås att felet ligger i att den anställde vill ha betalt för 8 Tim så att företaget måste fakturera 8 Tim?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 141 inlägg
Tänk efter lite nu.Krille-72 skrev:
Om du jobbar för ett företag, hur betalas lönen för ledning och administration? Ligger det som poster på fakturorna till kunden? Eller jobbar de gratis?
Hur funkar det när den anställde är på utbildning eller interna möten?
Jag vet exakt hur det fungerar. Vet du? Förstår tyvärr inte vad du menar med ditt inlägg.13th Marine skrev:
Det är absolut bäst och billigast om man få med sig allt material från början. Nu är det många i tråden som anser att arbetstiden börjar och slutar vi tröskeln så för dom spelar det ingen roll om hantverkaren tar med sin kompis.K kortis skrev:
Vet du förresten varför tex. Snickare ofta MÅSTE åka 2 för att handla?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 141 inlägg
Vad jag menar är att vissa personer i företaget jobbar inte 8 av 8h hos kund, ändå utför de arbete i företaget och får lön, detta finansieras genom att timpenningen inte endast täcker lönen för hantverkarens arbetade timme. På samma sätt täcker timpenningen när hantverkaren går på semester, interna möten och utbildningar.Krille-72 skrev:
På samma sätt så kan egenföretagare inte räkna med att de ska jobba 8/8h hos kund utan de får avsätta lite tid till försäljning, fakturering, bokföring och så vidare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 141 inlägg
Många? Läser du vad vi andra skriver?Krille-72 skrev:
Det är inte glasklart att framkörning inte ingår i timpriset, och de flesta har inget emot att det debiteras om man är tydlig med det INNAN, men kom inte släpandes med det efteråt som det självklaraste i världen.
Staffan2000 skrev:
Kunden är inte arbetsgivare.Krille-72 skrev:
Kunden betalar antalet timmar på fakturan.
Arbetsgivaren betalar hantverkarens lön.
Blir det pengar över blir det vinst, annars förlust. Det är detta (och marknaden/konkurrensen) som sätter timpriset.
Antingen ingår viss overhead i timpriset, eller så måste varje minut faktureras. Detta avspeglas i högre eller lägre timpris.
Inte räknar väl företaget med 100% debiterbar tid, inte ens efter semester, utbildning och sjukfrånvaro är avdraget.