13th Marine 13th Marine skrev:
Vad jag menar är att vissa personer i företaget jobbar inte 8 av 8h hos kund, ändå utför de arbete i företaget och får lön, detta finansieras genom att timpenningen inte endast täcker lönen för hantverkarens arbetade timme. På samma sätt täcker timpenningen när hantverkaren går på semester, interna möten och utbildningar.

På samma sätt så kan egenföretagare inte räkna med att de ska jobba 8/8h hos kund utan de får avsätta lite tid till försäljning, fakturering, bokföring och så vidare.
Det är utfört arbete som är fakturerbar tid som finansierar hela firman för en hantverkare. Därför så har dom fysiskt arbetande hantverkarna den viktigaste rollen.
”felet är att tanken är att man måste fakturera 8 Tim”
Detta stämmer. Egentligen skulle man behöva fakturera minst 10 Tim.
Men jag förstår vad du menar och alla branscher är olika. Det är därför vi har valt att ytterst sällan arbeta på löpande räkning.

Vi säger att företaget har räknat ut att Tim penningen behöver ligga på 500 kr/ Tim och att målsättningen är att hantverkarna ska utföra sitt arbete så vi kan fakturera 8 Tim/ dag.
Om vi ändrar det till 6 Tim per dag behöver vi fakturera 667 kr/ Tim.
Om alla gjorde lika så skulle det inte vara något problem. Men i ovan exempel så är risken stor att vi skulle ses som dyra mot våra konkurrenter.
Det är sällan en bra affärsidé.
Vi skulle få lägga mycket tid på att förklara för våra kunder hur ovan exempel inte innebär att det blir dyrare för kund.
 
P Pin skrev:
Kunden är inte arbetsgivare.
Kunden betalar antalet timmar på fakturan.
Arbetsgivaren betalar hantverkarens lön.
Blir det pengar över blir det vinst, annars förlust. Det är detta (och marknaden/konkurrensen) som sätter timpriset.
Antingen ingår viss overhead i timpriset, eller så måste varje minut faktureras. Detta avspeglas i högre eller lägre timpris.

Inte räknar väl företaget med 100% debiterbar tid, inte ens efter semester, utbildning och sjukfrånvaro är avdraget.
Exakt så är det. Jag säger inte emot. Sen väljer olika företag lite olika modeller för att få ihop allt.
 
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Felet ligger i tanken att man måste fakturera 8 timmar varje dag”
Hur tänker du nu? Du menar förstås att felet ligger i att den anställde vill ha betalt för 8 Tim så att företaget måste fakturera 8 Tim?
Nej jag menar precis det jag skriver. Det är fel på företagets system om man kräver att hantverkaren ska fakturera 8 timmar om dagen.
Säg att man har ett uppdrag hos en kund på löpande räkning. Man är osäker på hur lång tid det kommer ta, kanske hela dagen, så man kan inte boka in något mer jobb den dagen. Efter 6 timmar är arbetet avslutat. Det rimliga är nu att hantverkaren skriver in 6 timmar i tidssystemet på kunden och två timmar på något ej fakturerbart. Det kan vara allt från att tvätt och städa bilen till vidareutbildning. Hur ska man kunna fakturera 8 timmar den dagen om man inte har tur att få in ett snabbjobb?
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är utfört arbete som är fakturerbar tid som finansierar hela firman för en hantverkare. Därför så har dom fysiskt arbetande hantverkarna den viktigaste rollen.
”felet är att tanken är att man måste fakturera 8 Tim”
Detta stämmer. Egentligen skulle man behöva fakturera minst 10 Tim.
Men jag förstår vad du menar och alla branscher är olika. Det är därför vi har valt att ytterst sällan arbeta på löpande räkning.

Vi säger att företaget har räknat ut att Tim penningen behöver ligga på 500 kr/ Tim och att målsättningen är att hantverkarna ska utföra sitt arbete så vi kan fakturera 8 Tim/ dag.
Om vi ändrar det till 6 Tim per dag behöver vi fakturera 667 kr/ Tim.
Om alla gjorde lika så skulle det inte vara något problem. Men i ovan exempel så är risken stor att vi skulle ses som dyra mot våra konkurrenter.
Det är sällan en bra affärsidé.
Vi skulle få lägga mycket tid på att förklara för våra kunder hur ovan exempel inte innebär att det blir dyrare för kund.
Håller med med bakgrundsresonemanget.(y)

Problemet blir om ni fakturerar för 8 timmar när endast 6 timmar är utförda. Då blir det ju exakt samma som med det högre timpriset. Kundens upplevelse att det är dyrt har bara flyttats från tillfället för offerten till när fakturan kommer.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Spännande om att man kan göra så olika tolkning av samma lag, jag säger inte att jag sitter facit, men man kan tänka sig att KTjL är till för att ta tillvara på kundens intresse.

Om man tänker sig 36e paragrafen så tolkar jag det som att om man inte kommit överens om pris i avtalet så har näringsidkaren rätt till en skälig ersättning. Man skulle kunna argumentera för att 2h á 600kr är en prisuppgift och att man inte komma med extra kostnadsposter i efterhand om inte de är extra arbete enligt paragraf 8, dvs att kunden bad om att utföra extra arbete, alternativt man såg nått som borde utföras i samband med att man gör det andra.

Och tillsist, en hantverkare är ett proffs och borde agera proffsigt, det tycker jag borde innebära att man är tydlig i sin debitering och heller är för tydlig än otydlig.
Tyvärr tror jag en del företagare missat det, man är ju byggare i grunden, inte säljare eller försäljare.
Det vore kanske inte dumt att bygglinjerna hade företagande som individuellt val.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är utfört arbete som är fakturerbar tid som finansierar hela firman för en hantverkare. Därför så har dom fysiskt arbetande hantverkarna den viktigaste rollen.
”felet är att tanken är att man måste fakturera 8 Tim”
Detta stämmer. Egentligen skulle man behöva fakturera minst 10 Tim.
Men jag förstår vad du menar och alla branscher är olika. Det är därför vi har valt att ytterst sällan arbeta på löpande räkning.

Vi säger att företaget har räknat ut att Tim penningen behöver ligga på 500 kr/ Tim och att målsättningen är att hantverkarna ska utföra sitt arbete så vi kan fakturera 8 Tim/ dag.
Om vi ändrar det till 6 Tim per dag behöver vi fakturera 667 kr/ Tim.
Om alla gjorde lika så skulle det inte vara något problem. Men i ovan exempel så är risken stor att vi skulle ses som dyra mot våra konkurrenter.
Det är sällan en bra affärsidé.
Vi skulle få lägga mycket tid på att förklara för våra kunder hur ovan exempel inte innebär att det blir dyrare för kund.
Så länge du istället berättar att det tas ut en framkörningsavgift så kan kunden själv räkna på totalen.
Och det har jag svårt att tro att det är många som har nått emot.

Det är ju som så att man redan nästan garanterat fakturerar för 8h+ om dagen, eftersom man bakat in just admin, ledning, utbildning och semester.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Många? Läser du vad vi andra skriver?
Det är inte glasklart att framkörning inte ingår i timpriset, och de flesta har inget emot att det debiteras om man är tydlig med det INNAN, men kom inte släpandes med det efteråt som det självklaraste i världen.
Du har helt rätt. Tydlighet är viktigt. Ännu viktigare är det att båda parter verkligen förstår vad som gäller. Jag tror aldrig jag skulle lyckas förklara för #Derbyboy tex.
Jag läser vad ni skriver och jag är chockad över många inlägg.
Jag har i många inlägg hänvisat till skrifter på nätet som kan vara bra att läsa innan man anlitar en hantverkare. Om man anlitar en hantverkare så har jag skrivit att jag tycker det är bra med ett skriftligt avtal. Tex. Hantverksformuläret.
Men att som konsument tro att en hantverkare ska informera om allt på telefon automatiskt när man ringer och bokar en hantverkare tycker jag är naivt. Att sen tro att man automatiskt har rätt bara för att prisinformationslagen finns är minst lika naivt.
Så lite ansvar lägger jag även fortsättningsvis på konsumenten. Men vill man känna sig blåst, lurad och förnedrad så fortsätter man i sina gamla spår.
Att vissa här tycker det är självklart att arbetet börjar och slutar vid dörrtröskeln gör inte saken lättare.
 
  • Gilla
Nps och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej jag menar precis det jag skriver. Det är fel på företagets system om man kräver att hantverkaren ska fakturera 8 timmar om dagen.
Säg att man har ett uppdrag hos en kund på löpande räkning. Man är osäker på hur lång tid det kommer ta, kanske hela dagen, så man kan inte boka in något mer jobb den dagen. Efter 6 timmar är arbetet avslutat. Det rimliga är nu att hantverkaren skriver in 6 timmar i tidssystemet på kunden och två timmar på något ej fakturerbart. Det kan vara allt från att tvätt och städa bilen till vidareutbildning. Hur ska man kunna fakturera 8 timmar den dagen om man inte har tur att få in ett snabbjobb?
Om arbetet är avslutat efter 6 Tim så fakturerar man 6 Tim. Är det en utbildning eller hantverkaren städar bilen så läggs det på annat konto.
Målsättningen är att en hantverkare ska kunna utföra arbete som genererar så mycket fakturerbar tid som möjligt. Målsättningen är att kund ska köpa så mycket material som möjligt av oss.
 
  • Gilla
Nps och 3 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Som jag skrivit nu 20 ggr men du antagligen inte läst. Det är skillnad på att vara anställd och få 150-200kr i timmen än att debitera Ulla 500kr i timmen för körning som man först efter körningen berättar om.

Vissa saker hänger ihop med yrket man valt, har man valt ett yrke där arbetet sker ute får man åtminstone vara ärlig med att en avgift tas ut för körning - innan än efter
Att man debiterar 500 kr i timmen beror på att en anställd kostar ungefär dubbelt så mycket som han eller hon får ut i lön. I arbetsgivaravgifter, skatter, arbetskläder, bil, soppa, verktyg m.m. Så nej, det är ingen skillnad. Om man inte betalar hantverkaren svart.

”Om man valt ett yrke där arbetet sker ute” så har man ingen rätt att skita på arbetstid, eller få betalt för hela arbetsdagen?
 
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om arbetet är avslutat efter 6 Tim så fakturerar man 6 Tim. Är det en utbildning eller hantverkaren städar bilen så läggs det på annat konto.
Målsättningen är att en hantverkare ska kunna utföra arbete som genererar så mycket fakturerbar tid som möjligt. Målsättningen är att kund ska köpa så mycket material som möjligt av oss.
Bra så. Jag har dock sett ett antal hantverkare skriva att de måste fakturera 8 timmar varje dag.
Utbildning och städning av bilen är ju inte fakturerbart så risken finns att de timmarna läggs på kunden, för man vill ju ha lön...
Jag har faktiskt sett det skrivas att det får ju sista kunden stå för om man inte får ihop timmarna för dagen på något annat sätt.
 
Fairlane
emmschen emmschen skrev:
Om man valt ett yrke där arbetet sker ute” så har man ingen rätt att skita på arbetstid, eller få betalt för hela arbetsdagen?
Självklart har man rätt att få betalt för en hel arbetsdag som anställd. Det är dock inte samma sak som att man måste fakturera 8 timmar.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Håller med med bakgrundsresonemanget.(y)

Problemet blir om ni fakturerar för 8 timmar när endast 6 timmar är utförda. Då blir det ju exakt samma som med det högre timpriset. Kundens upplevelse att det är dyrt har bara flyttats från tillfället för offerten till när fakturan kommer.
Du har helt rätt. Om kunden förväntar sig att arbetet startar och stoppar vid tröskeln så får vi problem med kunden ifall vi tar betalt för arbetstiden i bilen.
Om kunden förväntar sig en faktura på 2 Tim men vi fakturerar 4 Tim så får vi problem med kunden.
Om kunden förväntar sig att tiduret stannar när hantverkaren går på muggen så får vi problem med kunden.
Om kunden förväntar sig 0% påslag på material och vi lägger på 10% får vi problem med kunden.

Med #Derbyboy skulle vi få problem hur vi än hade gjort.

Därför är det bäst för båda parter om man har ett avtal innan arbetet startar som båda förstår.

Men tro mig. Det ör inte alltid lätt att förklara så alla förstår. Varken på papper eller i telefon.

Vi har t.o.m haft en kund som hotade med stämning för att hen tyckte arbetet gått för snabbt i förhållande till avtalat fast pris i offerten.
Inget klagomål på själva arbetet. Hantverkarna hade gjort ett bra jobb. Men hen hade blivit lurad för att arbetet gick för snabbt enligt hen.
Vad svarar man på den?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vi har t.o.m haft en kund som hotade med stämning för att hen tyckte arbetet gått för snabbt i förhållande till avtalat fast pris i offerten.
Inget klagomål på själva arbetet. Hantverkarna hade gjort ett bra jobb. Men hen hade blivit lurad för att arbetet gick för snabbt enligt hen.
Vad svarar man på den?
Man får helt enkelt försöka förklara att det ibland går fortare än förväntat och ibland tar det längre tid. Priset är fast vilket innebär en vinst för företaget om det går fortare, och en vinst för kunden om det tar längre tid. Det är en bra modell för båda parter om det är en stor osäkerhet i projektet.
Fungerar inte det så får man helt enkelt inse att kunden är av den sämre sorten. Det finns idioter både hos kunder och leverantörer. Eftersom man vet att man har rätt och inte kan nå kunden med att kostnaden var tydlig från början så får man släppa det. Vill han stämma så kan man ju inte hindra honom.

Det förutsätter såklart att fastpriset varit någorlunda rimligt.
 
  • Gilla
Nps och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du har helt rätt. Om kunden förväntar sig att arbetet startar och stoppar vid tröskeln så får vi problem med kunden ifall vi tar betalt för arbetstiden i bilen.
Om kunden förväntar sig en faktura på 2 Tim men vi fakturerar 4 Tim så får vi problem med kunden.
Om kunden förväntar sig att tiduret stannar när hantverkaren går på muggen så får vi problem med kunden.
Om kunden förväntar sig 0% påslag på material och vi lägger på 10% får vi problem med kunden.

Med #Derbyboy skulle vi få problem hur vi än hade gjort.

Därför är det bäst för båda parter om man har ett avtal innan arbetet startar som båda förstår.

Men tro mig. Det ör inte alltid lätt att förklara så alla förstår. Varken på papper eller i telefon.

Vi har t.o.m haft en kund som hotade med stämning för att hen tyckte arbetet gått för snabbt i förhållande till avtalat fast pris i offerten.
Inget klagomål på själva arbetet. Hantverkarna hade gjort ett bra jobb. Men hen hade blivit lurad för att arbetet gick för snabbt enligt hen.
Vad svarar man på den?
Om man får en offert på 8 Tim o det tar 4 då skulle jag oxå känna mig bestulen. En offert borde vara maxbelopp. Nej nej tänk om vi räknar bort oss åt andra hållet. Ja men JAG ska inte betala felräkningen som gjordes åt annan kund det är ju snudd på bedrägeri.
 
  • Gilla
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Om man får en offert på 8 Tim o det tar 4 då skulle jag oxå känna mig bestulen. En offert borde vara maxbelopp. Nej nej tänk om vi räknar bort oss åt andra hållet. Ja men JAG ska inte betala felräkningen som gjordes åt annan kund det är ju snudd på bedrägeri.
SUCK. Du har alltid rätt att tacka nej till offerten. Eller så kan du beställa arbetet på löpande räkning. Takpris skulle kanske vara något för dig?
Det går faktiskt inte ens att bemöta det du skriver. Det är så korkat så jag tappar hakan.
Men efter att ha läst att det finns folk som tar med sig olja och filter till verkstaden borde man kanske inte bli förvånad.
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
SUCK. Du har alltid rätt att tacka nej till offerten. Eller så kan du beställa arbetet på löpande räkning. Takpris skulle kanske vara något för dig?
Det går faktiskt inte ens att bemöta det du skriver. Det är så korkat så jag tappar hakan.
Men efter att ha läst att det finns folk som tar med sig olja och filter till verkstaden borde man kanske inte bli förvånad.
jag förstår att det kan vara svårt att bemöta. Jag talar ju om hur jag i min roll som kund tycker o känner, ja jag vet kunder är dumma i huvudet, elaka, snåla, och vill lura stackars hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.