Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Jaha. Så då bjussar du på materiel. Taget!
Larva dig inte. Det är som att diskutera med ett bortkämt barn och problemt är att det är det jag gör.

Staffan

• Gilla
Gerhards
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Herregud människa, det har jag inte heller begärt.
Det vi begär är att han säger att han vill ha ersättning för restid plus 450 kronor för bil, plus att han lägger på ytterligare en timme.

Eller kanske visste inte hantverkaren att han ville ha ersättning för bilen och restid?
Jag skulle tro att kunden i fråga kunnat hitta denna information på firmans hemsida.

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Larva dig inte. Det är som att diskutera med ett bortkämt barn och problemt är att det är det jag gör.

Staffan
Precis så resonemanget går bland extremisterna ju.

Inget larv överhuvudtaget den dag du står i tinget.

Så kunden ska förutsättas nna till vissa saker, som att materiel inte kostar gratis.

Vad mer. Att hantverkarna går på timpris?

Att även tid utanför hemmet kopplat till dig som kund också räknas, som det gjort i urminnes tider.

Varsågod, berätta Staffan2000.

Ta det med 11 h också då du ändå är i farten, antar du googlat hela morgonen utan resultat. Vore ju märkligt ifall inte Vedbodalens Linjetrafik stod över EU-reglerna.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja går det till tinget är det mycket tänkbart att firman får betalt eftersom det inte nödvändigtvis är oskäligt. Svårt att sia om.

Det som däremot är rätt givet är att firman knappast lär få mer jobb av TS, eller av någon i TS bekantskapskrets.
Så länge det finns tillräckligt med jobb och så länge man saknar en önskan om att kunderna ska vara nöjda så kan man fortsätta så här.
Du har en stor poäng i att Ts troligen inte kommer rekommendera denna hantverkare.
Hade Ts fått en faktura på 2 Tim och lite material hade han blivit glad och rekommenderat hantverkaren.
Men hantverkaren kan ju inte fortsätta att bara ta betalt för tiden hos kund. Det kommer han komma på den hårda vägen. Så när Ts bekanta ringer så priset ha ökat. Och då blir han inte rekommenderad längre. Den här stackars hantverkaren har problem helt klart.

Ts har nu lärt sig att ta reda på lite mer fakta innan han ringer ut nästa rörmokare. Så den här gången kommer han få betala mer eller mindre exakt samma som förra gången. Skillnaden är att han vet om det innan och har lärt sig att arbetstiden inte börjar och slutar vid tröskeln.

:surprised:
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om det som nu, finns mjölk i vartenda gathörn, är det handlaren som är tacksam för att du väljer just hans affär, istället för den brevid. Men hade bara ett fåtal mataffärer sålt mjölk via ett kösystem och för femtio kronor litern, hade kunden varit tacksam. Inte för att mjölken var extra bra, utan för att han fick tag i mjölk överhuvudtaget.
Lika var det i tonåren, när vi gossar försökte intressera flickorna för gemensam övernattning. Eftersom utbudet av .... "livliga" unga damer var begränsat, tog vi det som erbjöds. Inte alltid traktens drömpudding precis, men bättre än ingen.
Så de damerna behövde aldrig sova ensamma. På samma sätt, är det med hantverkarnas kunder.

Staffan

P.S.
@Krille-72 Vem i denna tråd, säger att arbetet börjar och slutar vid dörren? Jag minns inte att någon skrivit det. Däremot att hantverkaren före arbetets början, skall tala om vad som debiteras. Men det är en helt annan sak. Eller hur?
Läs hela tråden så hittar du många exempel. Ts första inlägg handlar om precis detta om du nu lyckats missa det.:surprised:

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Jag hade som sagt ringt upp kunden ifall jag fick ett sånt märkligt sms men nu gick ju inte det i detta fallet.

Därför vore det perfekt ifall det fanns en hemsida med priser som kunde hänvisas till, då kunde jag bara svarat det behövs inget extra som tack. Priserna står på hemsidan, googla på Skithundens Avlopp & Rör och återkom vid fler funderingar.
Ja, förstår man inte vad kunden menar med den frågan så är det väl bättre att säga det än att svara på en fråga man inte förstår?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
Violina Violina skrev:
Jag skulle tro att kunden i fråga kunnat hitta denna information på firmans hemsida.
Är hantverkare i allmänhet inte kunniga att svara mer än med halv information så kanske de istället kan gå en utbildning och lära sig hänvisa till en hemsida, till chefen eller till kontoret?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, förstår man inte vad kunden menar med den frågan så är det väl bättre att säga det än att svara på en fråga man inte förstår?
Hjälper inte att säga något då TS inget hör.

Men såklart hantverkare inte ska uttala sig om sådant de inte begriper, jag har själv jobbat som hantverkare och ibland har kunder frågat om jag inte kan göra det eller det samt prisfrågor och svaret har då alltid blivit att det är bäst de tar detta med kontoret.

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Hjälper inte att säga något då TS inget hör.
Hmm, så korkad är du väl inte?
TS kan läsa och skriva SMS?
Det är väl bara att svara "Jag förstår inte frågan".

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Hmm, så korkad är du väl inte?
TS kan läsa och skriva SMS?
Det är väl bara att svara "Jag förstår inte frågan".
Men vad betyder det här: vad vill du ha som tack för att du kommer och lagar min kommod?

Betyder det att alla möjliga kostnader som kan uppkomma ska redovisas på studs i ett sms.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja går det till tinget är det mycket tänkbart att firman får betalt eftersom det inte nödvändigtvis är oskäligt. Svårt att sia om.

Det som däremot är rätt givet är att firman knappast lär få mer jobb av TS, eller av någon i TS bekantskapskrets.
Så länge det finns tillräckligt med jobb och så länge man saknar en önskan om att kunderna ska vara nöjda så kan man fortsätta så här.
”Ja går det till tinget är det mycket tänkbart att firman får betalt eftersom det inte nödvändigtvis är oskäligt. Svårt att sia om.”
Inte speciellt svårt att sia om ifall det är rimligt med 4 Tim, en servicebil och lite material vid byte av en kommod.

K kortis skrev:
Om man får en offert på 8 Tim o det tar 4 då skulle jag oxå känna mig bestulen. En offert borde vara maxbelopp. Nej nej tänk om vi räknar bort oss åt andra hållet. Ja men JAG ska inte betala felräkningen som gjordes åt annan kund det är ju snudd på bedrägeri.
Om man som hantverkare får frågan från kund om hur länge det tar att göra ett jobb och man inte har svaret kan man erbjuda kunden antingen att man kör per timme eller för ett fast dyrare pris.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
Violina Violina skrev:
Han kan ju OMÖJLIGT veta exakt vad det kommer kosta när kunden i fråga undrade..

Herregud människa..

Välkommen tillbaka. Du är såklart fel ute igen.

Tydlighet, vi efterfrågar tydlighet av hantverkaren om hur arbetet kommer debiteras. Det följer av lagen, det följer av sunt förnuft. Hantverkaren sitter på den informationen!

• Gilla
karra och 2 till
  • Laddar…
D
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Ja går det till tinget är det mycket tänkbart att firman får betalt eftersom det inte nödvändigtvis är oskäligt. Svårt att sia om.”
Inte speciellt svårt att sia om ifall det är rimligt med 4 Tim, en servicebil och lite material vid byte av en kommod.

Du har verkligen inte fattat va. Går vi till tinget så är det en överhängande risk att hantverkaren får stå för otydligheten.

https://www.vvsforum.se/nyheter/2019/augusti/har-vi-ratt-att-ta-betalt-for-vara-resor/

Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Precis så resonemanget går bland extremisterna ju.

Inget larv överhuvudtaget den dag du står i tinget.

Så kunden ska förutsättas nna till vissa saker, som att materiel inte kostar gratis.

Vad mer. Att hantverkarna går på timpris?

Att även tid utanför hemmet kopplat till dig som kund också räknas, som det gjort i urminnes tider.

Varsågod, berätta Staffan2000.

Ta det med 11 h också då du ändå är i farten, antar du googlat hela morgonen utan resultat. Vore ju märkligt ifall inte Vedbodalens Linjetrafik stod över EU-reglerna.
Du klarar ju inte ens av att skriva begripliga inlägg i elforumet. Så jag borde inte bli överraskad.
Det var en hänvisning till TS fråga.

Ringde en gammal kollega och kollade arbetstidsreglerna. Detta gäller statlig tjänst. Stationär personal (max fyra km. utanför arbetsplatsen) 8 timmars nattvila. Här hade jag ev. fel, ifall jag skrev 7tim. Åkande personal 11 timmar nattvila hemma och sju timma borta. Mellan kl. 22-06 utgår ingen lön om tillgång till bäddad säng finnes. Övrig tjänstgöringsfri bortavarotid ersätts med 1/4dels timlön. Sedan kommer lite tilläggsregler. Men detta är grunden.
Så i många yrken är bortavarotiden betydligt längre än den ersatta. Kan vara något att tänka på för er som gnäller om de heliga, betalda 8 timmarna.

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.