137 323 läst · 2 396 svar
137k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Jag skulle tro att kunden i fråga kunnat hitta denna information på firmans hemsida.Fairlane skrev:
Precis så resonemanget går bland extremisterna ju.Staffan2000 skrev:
Inget larv överhuvudtaget den dag du står i tinget.
Så kunden ska förutsättas nna till vissa saker, som att materiel inte kostar gratis.
Vad mer. Att hantverkarna går på timpris?
Att även tid utanför hemmet kopplat till dig som kund också räknas, som det gjort i urminnes tider.
Varsågod, berätta Staffan2000.
Ta det med 11 h också då du ändå är i farten, antar du googlat hela morgonen utan resultat. Vore ju märkligt ifall inte Vedbodalens Linjetrafik stod över EU-reglerna.
Du har en stor poäng i att Ts troligen inte kommer rekommendera denna hantverkare.Fairlane skrev:Ja går det till tinget är det mycket tänkbart att firman får betalt eftersom det inte nödvändigtvis är oskäligt. Svårt att sia om.
Det som däremot är rätt givet är att firman knappast lär få mer jobb av TS, eller av någon i TS bekantskapskrets.
Så länge det finns tillräckligt med jobb och så länge man saknar en önskan om att kunderna ska vara nöjda så kan man fortsätta så här.
Hade Ts fått en faktura på 2 Tim och lite material hade han blivit glad och rekommenderat hantverkaren.
Men hantverkaren kan ju inte fortsätta att bara ta betalt för tiden hos kund. Det kommer han komma på den hårda vägen. Så när Ts bekanta ringer så priset ha ökat. Och då blir han inte rekommenderad längre. Den här stackars hantverkaren har problem helt klart.
Ts har nu lärt sig att ta reda på lite mer fakta innan han ringer ut nästa rörmokare. Så den här gången kommer han få betala mer eller mindre exakt samma som förra gången. Skillnaden är att han vet om det innan och har lärt sig att arbetstiden inte börjar och slutar vid tröskeln.
Läs hela tråden så hittar du många exempel. Ts första inlägg handlar om precis detta om du nu lyckats missa det.Staffan2000 skrev:Om det som nu, finns mjölk i vartenda gathörn, är det handlaren som är tacksam för att du väljer just hans affär, istället för den brevid. Men hade bara ett fåtal mataffärer sålt mjölk via ett kösystem och för femtio kronor litern, hade kunden varit tacksam. Inte för att mjölken var extra bra, utan för att han fick tag i mjölk överhuvudtaget.
Lika var det i tonåren, när vi gossar försökte intressera flickorna för gemensam övernattning. Eftersom utbudet av .... "livliga" unga damer var begränsat, tog vi det som erbjöds. Inte alltid traktens drömpudding precis, men bättre än ingen.
Så de damerna behövde aldrig sova ensamma. På samma sätt, är det med hantverkarnas kunder.
Staffan
P.S.
@Krille-72 Vem i denna tråd, säger att arbetet börjar och slutar vid dörren? Jag minns inte att någon skrivit det. Däremot att hantverkaren före arbetets början, skall tala om vad som debiteras. Men det är en helt annan sak. Eller hur?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Ja, förstår man inte vad kunden menar med den frågan så är det väl bättre att säga det än att svara på en fråga man inte förstår?E El-Löken66 skrev:Jag hade som sagt ringt upp kunden ifall jag fick ett sånt märkligt sms men nu gick ju inte det i detta fallet.
Därför vore det perfekt ifall det fanns en hemsida med priser som kunde hänvisas till, då kunde jag bara svarat det behövs inget extra som tack. Priserna står på hemsidan, googla på Skithundens Avlopp & Rör och återkom vid fler funderingar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Hjälper inte att säga något då TS inget hör.Fairlane skrev:
Men såklart hantverkare inte ska uttala sig om sådant de inte begriper, jag har själv jobbat som hantverkare och ibland har kunder frågat om jag inte kan göra det eller det samt prisfrågor och svaret har då alltid blivit att det är bäst de tar detta med kontoret.
Men vad betyder det här: vad vill du ha som tack för att du kommer och lagar min kommod?Fairlane skrev:
Betyder det att alla möjliga kostnader som kan uppkomma ska redovisas på studs i ett sms.
”Ja går det till tinget är det mycket tänkbart att firman får betalt eftersom det inte nödvändigtvis är oskäligt. Svårt att sia om.”Fairlane skrev:Ja går det till tinget är det mycket tänkbart att firman får betalt eftersom det inte nödvändigtvis är oskäligt. Svårt att sia om.
Det som däremot är rätt givet är att firman knappast lär få mer jobb av TS, eller av någon i TS bekantskapskrets.
Så länge det finns tillräckligt med jobb och så länge man saknar en önskan om att kunderna ska vara nöjda så kan man fortsätta så här.
Inte speciellt svårt att sia om ifall det är rimligt med 4 Tim, en servicebil och lite material vid byte av en kommod.
Om man som hantverkare får frågan från kund om hur länge det tar att göra ett jobb och man inte har svaret kan man erbjuda kunden antingen att man kör per timme eller för ett fast dyrare pris.K kortis skrev:
Violina skrev:
Välkommen tillbaka. Du är såklart fel ute igen.
Tydlighet, vi efterfrågar tydlighet av hantverkaren om hur arbetet kommer debiteras. Det följer av lagen, det följer av sunt förnuft. Hantverkaren sitter på den informationen!
Krille-72 skrev:
Du har verkligen inte fattat va. Går vi till tinget så är det en överhängande risk att hantverkaren får stå för otydligheten.
https://www.vvsforum.se/nyheter/2019/augusti/har-vi-ratt-att-ta-betalt-for-vara-resor/
Du klarar ju inte ens av att skriva begripliga inlägg i elforumet. Så jag borde inte bli överraskad.E El-Löken66 skrev:Precis så resonemanget går bland extremisterna ju.
Inget larv överhuvudtaget den dag du står i tinget.
Så kunden ska förutsättas nna till vissa saker, som att materiel inte kostar gratis.
Vad mer. Att hantverkarna går på timpris?
Att även tid utanför hemmet kopplat till dig som kund också räknas, som det gjort i urminnes tider.
Varsågod, berätta Staffan2000.
Ta det med 11 h också då du ändå är i farten, antar du googlat hela morgonen utan resultat. Vore ju märkligt ifall inte Vedbodalens Linjetrafik stod över EU-reglerna.
Det var en hänvisning till TS fråga.
Ringde en gammal kollega och kollade arbetstidsreglerna. Detta gäller statlig tjänst. Stationär personal (max fyra km. utanför arbetsplatsen) 8 timmars nattvila. Här hade jag ev. fel, ifall jag skrev 7tim. Åkande personal 11 timmar nattvila hemma och sju timma borta. Mellan kl. 22-06 utgår ingen lön om tillgång till bäddad säng finnes. Övrig tjänstgöringsfri bortavarotid ersätts med 1/4dels timlön. Sedan kommer lite tilläggsregler. Men detta är grunden.
Så i många yrken är bortavarotiden betydligt längre än den ersatta. Kan vara något att tänka på för er som gnäller om de heliga, betalda 8 timmarna.
Staffan