137 323 läst · 2 396 svar
137k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Detsamma borde gälla hantverkaren.Krille-72 skrev:
Staffan
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Så, nu har jag läst hela SMSet igen. Så här står det:Krille-72 skrev:
"Men hej! Du är så välkommen! Vad vill du ha som tack för detta? Kan finnas fler jobb till dig framöver om det känns bra för oss båda två. "
Så, din tur att visa var TS frågade om timpris... Som man frågar får man svar?!
Alternativet är inte nödväntigsvis att man ska fakturera 2 timmar. Alternativet som jag ser det är att rörmokaren varit tydlig med sin debiteringsmodell från början. Hade TS vetat att det tillkom 450 kr för bil, samt ersättning för restid, så är det inte alls omöjligt att TS varit jättenöjd med exakt samma faktura och bett om att få mer jobb utfört samt rekommenderat rörisen vidare.Krille-72 skrev:Du har en stor poäng i att Ts troligen inte kommer rekommendera denna hantverkare.
Hade Ts fått en faktura på 2 Tim och lite material hade han blivit glad och rekommenderat hantverkaren.
Men hantverkaren kan ju inte fortsätta att bara ta betalt för tiden hos kund. Det kommer han komma på den hårda vägen. Så när Ts bekanta ringer så priset ha ökat. Och då blir han inte rekommenderad längre. Den här stackars hantverkaren har problem helt klart.
Jämför gärna med det fall jag dragit några gånger nu.
Jag ringde rörmokaren och beskrev felet och fick lite frågor. Han sa "Jag tror jag vet vad felet är. Det tar förmodligen inte mer än 15 minuter att fixa, om det är det jag tror. Jag kan dock inte garantera det. Bara så att du vet, vi fakturerar minimum 3 timmar à X kronor, samt servicebil för 750 kr". *
Jag accepterade och det tog mycket riktigt 15 minuter att fixa och jag fick en räkning som överenskommet, 3*X kronor + 750:-. Jag var en nöjd kund som mycket väl kunde anlitat samma firma igen om det behövts och jag rekommenderade firman till några bekanta som behövde en rörmokare.
* jag minns inte om det tillkom km-kostnad, men firman låg 2-3 km bort och det är ointressant för principen om tydlighet.
Det kan inte ha varit lätt att växa upp i östStaffan2000 skrev:Om det som nu, finns mjölk i vartenda gathörn, är det handlaren som är tacksam för att du väljer just hans affär, istället för den brevid. Men hade bara ett fåtal mataffärer sålt mjölk via ett kösystem och för femtio kronor litern, hade kunden varit tacksam. Inte för att mjölken var extra bra, utan för att han fick tag i mjölk överhuvudtaget.
Lika var det i tonåren, när vi gossar försökte intressera flickorna för gemensam övernattning. Eftersom utbudet av .... "livliga" unga damer var begränsat, tog vi det som erbjöds. Inte alltid traktens drömpudding precis, men bättre än ingen.
Så de damerna behövde aldrig sova ensamma. På samma sätt, är det med hantverkarnas kunder.
Staffan
P.S.
@Krille-72 Vem i denna tråd, säger att arbetet börjar och slutar vid dörren? Jag minns inte att någon skrivit det. Däremot att hantverkaren före arbetets början, skall tala om vad som debiteras. Men det är en helt annan sak. Eller hur?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Kan du garantera med 100% säkerhet att firman kommer vinna detta case?Krille-72 skrev:
Jag kan inte garantera vare sig det eller att de kommer förlora eller att man hamnar någonstans mittemellan.
”Hej,
Jag kommer till dig på torsdag kl 06.30.
Jag tar 500kr/h inkl moms - ev. ROT. Jag tar bara betalt för den tid jag arbetar hemma hos dig. Tillkommer gör resersättning med 80 kr/mil. Jag utgår från våra lokaler i Värtahamnen. På tillkommande material tar jag 30 procents tillägg på våra inköpspriser.
Vi ses!
mvh
Micke Kofot”
Jag kommer till dig på torsdag kl 06.30.
Jag tar 500kr/h inkl moms - ev. ROT. Jag tar bara betalt för den tid jag arbetar hemma hos dig. Tillkommer gör resersättning med 80 kr/mil. Jag utgår från våra lokaler i Värtahamnen. På tillkommande material tar jag 30 procents tillägg på våra inköpspriser.
Vi ses!
mvh
Micke Kofot”
Absolut. Det är därför jag tjatar med en dåres envishet att konsumenten ska läsa på lite innan en hantverkare beställs ut. Och tex. Använda hantverksformuläret vid beställning.Staffan2000 skrev:
Då kanske konsumenten förstår att om hantverkaren inte svarar på frågor och informerar så är det säkrare att ringa nästa hantverkare på listan.
Krille-72 skrev:
TS klockade arbetet hos honom till 1h och 50 min inkl. resan till grossisten.
Hantverkaren har i detta fall inte en chans att få betalt för hela beloppet om han skulle ta det till tinget.
Tror inte en resersättning på:
450 kr plus timersättning på 2h 10 min kan anses skäligt för en resa på tot 7 mil T/R.
Självklart kan jag inte det. Tinget är tinget och för att förstå hur dom tänker så måste man vara mycket smartare än mig.Fairlane skrev:
Men sköter hantverkaren sina kort rätt och tar hjälp av en advokat så är jag helt övertygad om att Tinget skulle be Ts att betala fakturan.
Vi tar x kronor/timme plus moms.Fairlane skrev:
Då kan man väl inte anta att det bara kostar för 1 timme?
Beror väll på hur lång tid jobbet tar, eller?
Frågar du vad mjölken kostar i affären och du får till svar att den kostar 13 kr.
Då går du och hämtar två kundvagnar och fyller dessa med mjölk. När du kommer till kassan och hen vill ha x antal tusenlappar för mjölken så protesterar du och ringer Derbyboy så han kommer och läser lusen av hen i kassan med den ena lagen efter den andra som hen har gjort sig skyldig till. För du hade frågat vad mjölken kosta och fått ett svar. 13 kronor anser du att det ska kosta
Ja fast det är liksom ingen tombola i tinget. Har man lite kunskap så kan man säga vartåt det pekar. Har man mer kunskap kan man med större säkerhet säga hur ett troligt utfall skulle bli i tinget.Krille-72 skrev:
Jag har relativt stor kunskap i frågan.
TS klockade rörisen till 1 h 50 min inkl besök till grossisten. Det finns vittnen i lägenheten som kan styrka tiden för arbetet. Kanske finns det därutöver tidsuppgifter från parkeringsbolag, portkodssystem eller trängselskatt.
Hantverkaren har fakturerat för 4h samt för transportkostnad med 450 kr.
Utöver det arbete som utfördes i lägenheten (1h50min) har han alltså debiterar 2h10 min samt 450 kr.
Hur ska hantverkaren kunna visa att det är praxis eller skäligt att ta ut 1224 + 450 kr för någonting utöver faktiskt nedlagt arbete.
Hantverkaren har inte en chans i tingsrätten att få betalt för hela fakturan. Man behöver inte ens ha läst en grundkurs i juridik för att förstå det.
Hantverkaren har fakturerat för 4h samt för transportkostnad med 450 kr.
Utöver det arbete som utfördes i lägenheten (1h50min) har han alltså debiterar 2h10 min samt 450 kr.
Hur ska hantverkaren kunna visa att det är praxis eller skäligt att ta ut 1224 + 450 kr för någonting utöver faktiskt nedlagt arbete.
Hantverkaren har inte en chans i tingsrätten att få betalt för hela fakturan. Man behöver inte ens ha läst en grundkurs i juridik för att förstå det.
Hade fakturan från röris istället varit på 1h och 50 min samt resetillägg på 450 kr ja då hade det varit mindre självklart.
Rörisens egna tidning hade dock satsat sina slantar på TS.
https://www.vvsforum.se/nyheter/2019/augusti/har-vi-ratt-att-ta-betalt-for-vara-resor/
Rörisens egna tidning hade dock satsat sina slantar på TS.
https://www.vvsforum.se/nyheter/2019/augusti/har-vi-ratt-att-ta-betalt-for-vara-resor/