1 650 läst · 30 svar
2k läst
30 svar
Jet 10 pump problem - någon som vet vad för fel?
Är det med kompressor ? Bara trycka på med luften. En vattenkran ska var öppen så det blir tomt på vatten i kärlet när luften går in. Är kärlet helt fylld med vatten kan inte luften gå in, luft fylls till det tryck som sägs tidigareBZMichael skrev:
Nu var det för att se om blåsan släpper eller inte, eller att kärlet är fullt. Fylls blåsan med luft och den är trasig så kommer luften att gå ut och trycket sjunker direkt om en kran är öppen.H Hybro skrev:
Ja, ja... Vi kör ingen långbänk om detta. Här kommer min förklaring.
Med liggande kärl som TS har. Så funkar det exakt som om kärlet varit stående, med hel blåsa i båda fallen. Luften kan heller inte ta sig ut ur blåsan, bara komprimeras.
Med liggande tank och trasig blåsa kommer möjlig vattenvolym att tappa bli ca hälften av vad som är möjligt med hel blåsa.
Detta givetvis med trycksatt tank, luft i tanken.
För det som händer är att vattennivån kommer lägre än utloppsröret.
Pumpen kommer att gå dubbelt så ofta som med en hel blåsa.
Så kommer det att rulla på tills det blir lufttomt, eller i vart fall lite luft kvar.
Blir allt mindre av detta varje gång man tappar mycket vatten, mer än toaspolning åt gången.
Då blir det just så som TS beskriver i inledningen.
Och går det inte att trycka in luft, så är tanken full med vatten.
- En nödlösning för att vinna lite tid, skulle kunna vara att stänga av motorskyddet till motorn.
Tappa vatten tills det inte kommer mer.
Fyll på luft i tryckkärlet.
Starta motorn. Nu kommer det först luft, blandat med vatten till en början. Tappa bara mindre mängd åt gången.
Ny kommer det att verka som det hela är fixat, men bara med mindre tappningar, spola i toaletten
o s v.
-Slutliga lösningen är byte av blåsa.
Med liggande kärl som TS har. Så funkar det exakt som om kärlet varit stående, med hel blåsa i båda fallen. Luften kan heller inte ta sig ut ur blåsan, bara komprimeras.
Med liggande tank och trasig blåsa kommer möjlig vattenvolym att tappa bli ca hälften av vad som är möjligt med hel blåsa.
Detta givetvis med trycksatt tank, luft i tanken.
För det som händer är att vattennivån kommer lägre än utloppsröret.
Pumpen kommer att gå dubbelt så ofta som med en hel blåsa.
Så kommer det att rulla på tills det blir lufttomt, eller i vart fall lite luft kvar.
Blir allt mindre av detta varje gång man tappar mycket vatten, mer än toaspolning åt gången.
Då blir det just så som TS beskriver i inledningen.
Och går det inte att trycka in luft, så är tanken full med vatten.
- En nödlösning för att vinna lite tid, skulle kunna vara att stänga av motorskyddet till motorn.
Tappa vatten tills det inte kommer mer.
Fyll på luft i tryckkärlet.
Starta motorn. Nu kommer det först luft, blandat med vatten till en början. Tappa bara mindre mängd åt gången.
Ny kommer det att verka som det hela är fixat, men bara med mindre tappningar, spola i toaletten
o s v.
-Slutliga lösningen är byte av blåsa.
Redigerat:
Nej, det finns fler fel som kan orsaka detta. För utom tomt på luft, och trasig blåsa, så kan det även vara för mycket luft i kärlet. Det kan även vara tryckvackten som låser sig. Bryt strömmen, öppna tryckvakten och smörj med typ 5-56. Men det kan även orsakas av en stor läcka.
Nu hänger jag inte med...
- En stor läcka skulle väl göra att motorn gick hela tiden?
- Och för mycket luft. Vart skulle den luften komma ifrån?
TS mening no 1 i första inlägget:
"Har nyligen fått ett ganska märkligt problem med min pump. Detta fenomen uppstår efter jag har vattnat och stängt av kranen."
- En stor läcka skulle väl göra att motorn gick hela tiden?
- Och för mycket luft. Vart skulle den luften komma ifrån?
TS mening no 1 i första inlägget:
"Har nyligen fått ett ganska märkligt problem med min pump. Detta fenomen uppstår efter jag har vattnat och stängt av kranen."
Redigerat:
TS säger att han har fyllt på med luft. Han kan ha råkat fylla för mycket. Särskilt då han upplever att han inte får i någon luft, kan man tänka att det blivit fel.H Hybro skrev:Nu hänger jag inte med...
- En stor läcka skulle väl göra att motorn gick hela tiden?
- Och för mycket luft. Vart skulle den luften komma ifrån?
TS mening no 1 i första inlägget:
"Har nyligen fått ett ganska märkligt problem med min pump. Detta fenomen uppstår efter jag har vattnat och stängt av kranen."
En läcka av rätt storkek, på rätt plats gör att den snabbt tappar trycket, och lika fort bygger upp det. Detta sker dock enbart om trycket i kärlet är fel, eller om tryckvakten är felställd.
Jag skrev eventuellt lite otydligt, men ingen luft går in och jag har inte fyllt på för mycket iomed detta.A AG A skrev:TS säger att han har fyllt på med luft. Han kan ha råkat fylla för mycket. Särskilt då han upplever att han inte får i någon luft, kan man tänka att det blivit fel.
En läcka av rätt storkek, på rätt plats gör att den snabbt tappar trycket, och lika fort bygger upp det. Detta sker dock enbart om trycket i kärlet är fel, eller om tryckvakten är felställd.
Trycker jag på själva ”ventilnippeln” så kommer ingen luft ut. Vilket jag tolkar det som att ingen luft finns i blåsan.
Okej, då förstår jag. Men det jag framförallt menar, är att det kan vara många orsaker till problemet. Jag haft likadan pump de senaste 25 åren, och varit med om det mesta.BZMichael skrev:
Men, du säger inledningsvis att problemet uppkommer när du vattnat, och sedan stängt av vattnet? Vad betyder "vattnat"? Är det när du spolat vatten länge i trädgården. Betyder det då att problemet bara uppstår ibland.
Eller betyder vattnat att du bara öppnat kranen, av olika anlednind, och attt problemet därmed alltid uppstår?
Är det så att den står och slår så mellan 30-60 sekunder, och sedan slutar? Eller fortsätter den tills du slagit av den?