Nu sitter de översta stenarna. Efter moget övervägande satte jag dom i torrt blandad finbetong. Bra eller dåligt får tiden utvisa men sitter fast gör dom och muren känns stabil ändå upp i toppen.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 2 till
  • Laddar…
Då var vi igång med att fylla. En sida klar. Som planerat blev det generösa mängder 16-32 bakom muren. Markduk bakom och ovanför gruset.

Jag har även börjar plantera lite växter närmast stranden. Pors från tomten och strandråg från kanten av e4an. Körde ingen platonmatta eller liknande utan fyllde en jord blandat med med väggrus (försöker efterlikna vägkanten) ända mot muren. Får se hur jag gör när det ska fyllas mot de högre delarna av muren.
 
  • Anlagd grusfyllning med storlek 16-32 bakom en stenmur vid en byggnad, täckt med markduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående trädgårdsarbete med nyplanterad strandråg och pors, markduk samt 16-32 grus bakom en stenmur vid ett sommarhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsprojekt med nyplanterad strandråg och pors vid stenmur, med markduk och grus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Greatstomp och 4 till
  • Laddar…
Då var det grovfyllt runt hela muren. Generösa mängder 16-32, markduk och sen befintliga massor. Planteringsjod och växter återstår. Här behöver vi hjälp av någon med gröna fingrar.

Grovfyllning runt en stenmur med 16-32 grus, markduk och naturgrus framför en uteplats med parasoll och utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd stenmur med grus och markduk vid en byggarbetsplats, väntande på plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utrymmet mellan mur och kök, som kommer sig av murens lutning, är fyllt med 16-32 och toppat med naturgrus från närområdet. Nu är det dags för semester.
Nygrovfylld yta mellan stenmur och kök med markduk och 16-32 grus, naturgrus ovanpå. Shadows of plants cast on the ground.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dalkarl och 8 till
  • Laddar…
Det blev riktigt snyggt!
 
eriksaaf eriksaaf skrev:
Det blev riktigt snyggt!
Tack så mycket. Jag är mest nöjd över att vara färdig och att muren verkar stå. Men med lite växter ska det nog bli riktigt fint
 
N nybyggarn3 skrev:
Då var det grovfyllt runt hela muren. Generösa mängder 16-32, markduk och sen befintliga massor. Planteringsjod och växter återstår. Här behöver vi hjälp av någon med gröna fingrar.

[bild]


[bild]

Utrymmet mellan mur och kök, som kommer sig av murens lutning, är fyllt med 16-32 och toppat med naturgrus från närområdet. Nu är det dags för semester.
[bild]

helt fantastiskt! Strongt att ge sig på ett sånt mastodontprojekt! Ser riktigt bra ut!
 
E Erik Salhammar skrev:
helt fantastiskt! Strongt att ge sig på ett sånt mastodontprojekt! Ser riktigt bra ut!
Tack så mycket. Så märkvärdigt var det egentligen inte. Största utmaningen låg i att hitta information om hur det ska gå till. Kryllar ju inte av kallmurare nu för tiden. Tur att byggahus finns.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Ibland har man tur. Muren byggdes helt uta inblandning av måttband och vattenpass, förutom vi understa varvet då. Bordets placering var given sen innan. Plattan lutar 1 cm per meter och det gör bannemig muren också. I rätt höjd.
 
  • Stenmur byggd utan måttband eller vattenpass lutar 1 cm per meter intill ett träbord och stolar på en platt terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbord och vita stolar på en platta som lutar likt den stenlagda muren i bakgrunden, byggd utan mätverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Ibland har man tur. Muren byggdes helt uta inblandning av måttband och vattenpass, förutom vi understa varvet då. Bordets placering var given sen innan. Plattan lutar 1 cm per meter och det gör bannemig muren också. I rätt höjd.
det hade varit coolt om du hade ett bord av skiffer med, vars ena sida gick in muren.. :) men jag kan tänka mig att du behöver en paus från allt vad skiffer heter nu..
 
E Erik Salhammar skrev:
det hade varit coolt om du hade ett bord av skiffer med, vars ena sida gick in muren.. :) men jag kan tänka mig att du behöver en paus från allt vad skiffer heter nu..
Jo, gör inte så att vi får för oss nått nu:) Men helt brända på skiffer är vi inte. Funderar på att beställa ett par pallar till, till nästa projekt.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Nu har våren anlänt även till vår del av landet och jag kan konstatera att muren tycks ha klarat första vintern, till synes helt utan påverkan. Vårens projekt blir att försöka få till planteringar ovan muren.
 
  • Utomhus, stenmur, snörester, skifferstensbeläggning, kala träd, byggarbetsplats, grå himmel, övergång vinter till vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Nu har våren anlänt även till vår del av landet och jag kan konstatera att muren tycks ha klarat första vintern, till synes helt utan påverkan. Vårens projekt blir att försöka få till planteringar ovan muren.
ser riktigt bra ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.