37 528 läst · 101 svar
38k läst
101 svar
Jag tänkte anlägga en stödmur av skiffer...
Nu sitter de översta stenarna. Efter moget övervägande satte jag dom i torrt blandad finbetong. Bra eller dåligt får tiden utvisa men sitter fast gör dom och muren känns stabil ändå upp i toppen.
Då var vi igång med att fylla. En sida klar. Som planerat blev det generösa mängder 16-32 bakom muren. Markduk bakom och ovanför gruset.
Jag har även börjar plantera lite växter närmast stranden. Pors från tomten och strandråg från kanten av e4an. Körde ingen platonmatta eller liknande utan fyllde en jord blandat med med väggrus (försöker efterlikna vägkanten) ända mot muren. Får se hur jag gör när det ska fyllas mot de högre delarna av muren.
Jag har även börjar plantera lite växter närmast stranden. Pors från tomten och strandråg från kanten av e4an. Körde ingen platonmatta eller liknande utan fyllde en jord blandat med med väggrus (försöker efterlikna vägkanten) ända mot muren. Får se hur jag gör när det ska fyllas mot de högre delarna av muren.
Då var det grovfyllt runt hela muren. Generösa mängder 16-32, markduk och sen befintliga massor. Planteringsjod och växter återstår. Här behöver vi hjälp av någon med gröna fingrar.
Utrymmet mellan mur och kök, som kommer sig av murens lutning, är fyllt med 16-32 och toppat med naturgrus från närområdet. Nu är det dags för semester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Utrymmet mellan mur och kök, som kommer sig av murens lutning, är fyllt med 16-32 och toppat med naturgrus från närområdet. Nu är det dags för semester.
Logga in
Skapa konto
N nybyggarn3 skrev:Då var det grovfyllt runt hela muren. Generösa mängder 16-32, markduk och sen befintliga massor. Planteringsjod och växter återstår. Här behöver vi hjälp av någon med gröna fingrar.
[bild]
[bild]
[bild]
helt fantastiskt! Strongt att ge sig på ett sånt mastodontprojekt! Ser riktigt bra ut!
Tack så mycket. Så märkvärdigt var det egentligen inte. Största utmaningen låg i att hitta information om hur det ska gå till. Kryllar ju inte av kallmurare nu för tiden. Tur att byggahus finns.E Erik Salhammar skrev:
Ibland har man tur. Muren byggdes helt uta inblandning av måttband och vattenpass, förutom vi understa varvet då. Bordets placering var given sen innan. Plattan lutar 1 cm per meter och det gör bannemig muren också. I rätt höjd.
det hade varit coolt om du hade ett bord av skiffer med, vars ena sida gick in muren.. men jag kan tänka mig att du behöver en paus från allt vad skiffer heter nu..N nybyggarn3 skrev:
Jo, gör inte så att vi får för oss nått nu Men helt brända på skiffer är vi inte. Funderar på att beställa ett par pallar till, till nästa projekt.E Erik Salhammar skrev:
Liknande trådar
-
Fixa till låg stödmur i sprängsten?
Grund & Markarbeten -
Anlägga stödmur själv, vad tänka på?
Trädgård allmänt -
Hur anlägga en halvmåne/hästskoformad stödmur bäst?
Grund & Markarbeten -
Stödmur från -78, renovera eller anlägga ny
Trädgård allmänt -
Stödmursanläggare, murare från ÖST ?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer