E Erik Salhammar skrev:
tolv centimeter lutning inåt kan nog bli bra. Och väldigt viktigt att du använder de djupaste stenarna längst ner, och lägger så mycket du kan med kortsidan utåt. Och växlar förbandet emellanåt. Och gärna avslutar med lite större sten. Och glöm inte påbörja muren en bit under marken. Och återfyll baksidan med makadam, och se till att du separerar jord från makadammen med duk.
Ajaj, jag skulle ha läst igenom tråden igen innan jag gjöt min täcksida. Jag hade fått för mig att 10 cm per meter var tippset, inte 12.

Vad tror experten, är 10 cm per meter för lite?

N nybyggarn3 skrev:
Ajaj, jag skulle ha läst igenom tråden igen innan jag gjöt min täcksida. Jag hade fått för mig att 10 cm per meter var tippset, inte 12.

Vad tror experten, är 10 cm per meter för lite?
Nä, det viktigaste är att det lutar inåt.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Nä, det viktigaste är att det lutar inåt.
Puhhh. DÅ kör vi på 10 cm meter per meter. Eller 101 mm som mitt digital pass säger när lägger det mot baksidan av täcksidan.

• Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Som en del av uppladdningen inför murandet har jag tittat igenom de bilder jag tog på murar i Åre förra sommaren. Bilden nedan är en närbild på en mur som jag uppskattar är byggd med liknande dimensioner på sten som jag har. På bilden kan man se hur horisontella linjer bryts efter några stenar. Tittar man noga kan man se att muren innehåller rätt många små passbitar mellan stenarna, för att kompensera för höjdskillnader.

Eftersom det finns experter i tråden så kommer lite funderingar här:
  • Hur noga ska man vara med att hålla stenarna i våg? Det är ju stenar vi pratar om så jag har svårt att se att det inta ska börja luta rätt snabbt, även om man lägger nedersta stenarna perfekt.
  • Vad gör man för att kompensera/räta upp när det börja luta? I bilden tycker jag att det ser ut som att passbitarna ligger under hela stenarna, och inte bara under delar. Kan det gå till så att man försöker vända stenar/passbitar så att deras variationer i tjocklek kompenserar för tidigare stenars lutning i stället för att göra det värre? Eller finns det några andra knep?
  • Att de djupaste stenarna ska ligga nederst är ju rätt uppenbart men är det viktigt att varje ny sten är mindre djup än den som ligger under? Eller kan man leva med att i bland lägga en djupare sten på en grundare? Jag hoppas på det senare eftersom jag har väldigt svårt att se hur jag ska lyckas planera bygget så att varje sten är grundare än de som ligger under, och samtidigt hitta stenar som passar i övrigt.
  • Ett tipps som framkommit i tråden är att lägga så många stenar som möjligt i understa lagret med kortsidan inåt, vilket för att djupet på understa lagret blir större. Är det lika viktigt i mitt fall när understa varvet ska styras mot betongplattan som låser stenarna från att glida iväg?
Närbild av en stenmur med varierande storlekar av horisontella stenar och små passbitar för att kompensera höjdskillnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ealmen och 1 till
  • Laddar…
Då var den första murardagen över. Min far kom och hjälpte mig vilket var tur då de största stenarna är tunga.

Vi försökte vara noga och lägga de nedersta stenarna i våg, några stenar i varje skift. När man fortsätter uppåt tror jag att man kan lägga vattenpasset åt sidan och kanske ta fram det i mellan åt. Det är fullt upp med att försöka få stenarna att ligga någorlunda bra på varandra.

När man lägger stenar på varandra så ligger dom och vickar om man gungar på dom. Stora skillnader går att lösa med små passbitar av skiffer. Små vickningar, när det skiljer någon mm, går inte. Jag tänker att det får vara så. När man lägger på nästa lager så fixeras de under stenarna i det läge dom ligger. Det är dock bara min gissning.

• Pågående stensättning av en gångväg med stora, oregelbundna stenar, verktyg och en trädgård i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Påbörjat arbete med att lägga stora stenplattor i våg för ett murprojekt, med en hammare synlig på marken.
    Skapa konto
  • Gilla
Skrutten18 och 5 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Då börjar det äntligen dra ihop sig till murning. Våren har gått åt till att bygga uteköket. Jag hade hoppats att jag skulle varit färdigt med det för några veckor sedan men som vanligt är det mer jobb än man tror. Jag har bland annat gjutit 8 delar bänkskiva/täcksida vilket tog ett antal timmar bara det. Nu börjar det mesta vara klart och förberett för muren. Jag har till och med fått hjälp att bära fram några pallar med traktor och spridit ut stenarna på marken.

Här kommer några bilder på köket och utgångsläget inför muren
[bild]
[bild]
[bild]

[bild]

[bild]
Wow vilket läge! Sådan uteplats skulle man haft…

• Gilla
eriksaaf och 2 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Wow vilket läge! Sådan uteplats skulle man haft…
Läget är inget fel på och köket blev riktigt bra. Risken är att nästa ägare, som köpt på exekutiv auktion efter att jag blivit tvångstintagen, får börja med att schakta bort en blandning av skifferblock och andra rasmassor.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 22 till
  • Laddar…
Idag har jag kämpat någon timme till tills vädret blev för dåligt. Vi börjar närma oss 30 cm där muren är som högst, nästan 1/3 av sluthöjd. Dock har jag bara påbörjat drygt halva muren och höjden varierar mellan 0 och 30. Så kanske 10% är färdigt.

Redan nu går det att konstatera att muren inte kommer att bli perfekt som den på inspirationsbilden. Även om stenarna vid första anblick ser ganska fyrkantiga ut så är dom alla möjliga former. Att hitta stenar i rätt höjd, längd och djup är nog svårt. Att de ska passa perfekt i föregående sten känns för mycket begärt. Kanske behöver jag modifiera stenarna mer. Att klyva i de naturliga skikten är enkelt. Kapa går med stora vinkelslipen och ned hammaren kan man göra rätt mycket skada på knölar och svulster.

Nu är jag ganska nöjd så länge jag får upp muren och den gör sitt jobb, alltså inte rasa in i köket. Att det blir lite håligheter eller andra estetiska avvikelser som en erfaren kallmurare skulle fnysa åt ser jag inte som ett problem. Vill man ha en perfekt slät yta finns det ju många typer av betongblock som gör jobbet.

Ett bekymmer jag brottas med är att få stenarna att ligga stabilt på varandra. Dom vill som sagt vicka. Ganska självklart när man tänker efter. Lägger man stumma objekt med oregelbunden form på varandra så kommer de att kunna vicka. Jag försöker fokusera på att stenenen ska vila på båda stenarna den ligger på. Att vissa vickar lite när man gungar på dom ser jag ingen lösning på.

För att få det någorlunda bra behöver man ofta shimsa i en punkt. Jag kan inte tänka mig att det går att undvika. En sten sviktar ju inte så mycket vilket innebär att minsta höjdskillnad i undre skiftet gör att nästa sten inte ligger på. Om då tyngdpunkten för nästa sten ligger över den högre av de två under stenarna kommer stenen inte alls att vila på den lägre. Jag jobbar med tunna bitar av skiffer som shims på de lägre stenarna. Det är inte jättelätt smidigt och det är inte utan att man sneglar åt lådan med plastmellanlägg. Eller betongblandaren..

Skulle vara väldigt intressant att höra av någon som kan hur man ska shimsa...

• En delvis byggd stenmur mot en jordbacke med verktyg och byggmaterial på en terrass.
    Skapa konto
  • Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Idag har jag kämpat någon timme till tills vädret blev för dåligt. Vi börjar närma oss 30 cm där muren är som högst, nästan 1/3 av sluthöjd. Dock har jag bara påbörjat drygt halva muren och höjden varierar mellan 0 och 30. Så kanske 10% är färdigt.

Redan nu går det att konstatera att muren inte kommer att bli perfekt som den på inspirationsbilden. Även om stenarna vid första anblick ser ganska fyrkantiga ut så är dom alla möjliga former. Att hitta stenar i rätt höjd, längd och djup är nog svårt. Att de ska passa perfekt i föregående sten känns för mycket begärt. Kanske behöver jag modifiera stenarna mer. Att klyva i de naturliga skikten är enkelt. Kapa går med stora vinkelslipen och ned hammaren kan man göra rätt mycket skada på knölar och svulster.

Nu är jag ganska nöjd så länge jag får upp muren och den gör sitt jobb, alltså inte rasa in i köket. Att det blir lite håligheter eller andra estetiska avvikelser som en erfaren kallmurare skulle fnysa åt ser jag inte som ett problem. Vill man ha en perfekt slät yta finns det ju många typer av betongblock som gör jobbet.

Ett bekymmer jag brottas med är att få stenarna att ligga stabilt på varandra. Dom vill som sagt vicka. Ganska självklart när man tänker efter. Lägger man stumma objekt med oregelbunden form på varandra så kommer de att kunna vicka. Jag försöker fokusera på att stenenen ska vila på båda stenarna den ligger på. Att vissa vickar lite när man gungar på dom ser jag ingen lösning på.

För att få det någorlunda bra behöver man ofta shimsa i en punkt. Jag kan inte tänka mig att det går att undvika. En sten sviktar ju inte så mycket vilket innebär att minsta höjdskillnad i undre skiftet gör att nästa sten inte ligger på. Om då tyngdpunkten för nästa sten ligger över den högre av de två under stenarna kommer stenen inte alls att vila på den lägre. Jag jobbar med tunna bitar av skiffer som shims på de lägre stenarna. Det är inte jättelätt smidigt och det är inte utan att man sneglar åt lådan med plastmellanlägg. Eller betongblandaren..

Skulle vara väldigt intressant att höra av någon som kan hur man ska shimsa...
ser ju superbra ut.

jag brukar hålla stenen i den lutning jag vill ha och sen föra in en lämplig skärva tills det tar stopp. När stenen ovanför belastas så nyps den fast ordentligt.

men jag lägger bara skärvor i hörnen, inte i mitten på stenen då den kan börja rida på skärvan.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det här kan nog bli en mur. Åtminstone tills den eventuellt rasar. Nu börjar vi nära oss färdig höjd på delar av muren, dock inte den högsta delen som ska vara 1 meter. Jag har börjar fundera på krön och tycker att det vore snyggt med lite längre bitar. Dick faller hela stabiliseringsprincipen när man lägger en lång sten över flera skarvar. Det innebär att någon eller några stenar I varvet under ligger utan tryck.

Jag funderar på om man måste sätta översta varvet med någon slags bruk? Om så, vad och hur?

• En delvis byggd stenmur med ojämna stenar och långa krönstenar vid en byggarbetsplats.
    Skapa konto
  • Halvfärdig stenmur under konstruktion med oregelbundna stenar och verktyg i trädgårdsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
Skrutten18 och 4 till
  • Laddar…
AXS
Snyggt som sjutton!

Delar du skiffret när du lägger? Har sett andra som i princip halverat varje bit för att få rätt passning.

Även sett de som murar mot en träskiva på framsidan som mall/form. Kanske jobbigt att inte se resultat men rakt blir det.

Om du ska fästa med bruk till toppen så använd något "mjukt", kommer inte hålla med cementbaserat, möjligen c-bruk.

• Gilla
tompa_62
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Snyggt som sjutton!

Delar du skiffret när du lägger? Har sett andra som i princip halverat varje bit för att få rätt passning.

Även sett de som murar mot en träskiva på framsidan som mall/form. Kanske jobbigt att inte se resultat men rakt blir det.

Om du ska fästa med bruk till toppen så använd något "mjukt", kommer inte hålla med cementbaserat, möjligen c-bruk.
Hallå,
Jag bearbetar inte stenarna i onödan. Det hade säkert gått att få en tätare och snyggare mur om man modifierade stenarna men jag tycker att det är nog drygt ändå. Mitt mål och fokus är att muren ska bli färdig och hålla. Det senare känns inte alldeles självklart.

Vad menar du med något mjukt, lim? Något måste jag ha om jag om muren ska bli stabil längst upp.

• Älska
AXS
  • Laddar…
I slutet av helgen nådde jag 1 meter i höga hörnet. Jag måste erkänna att jag inte förstår hur denna stenhög ska stå emot marktrycket från massorna bakom? Tar man tag i övre delen av muren och skakar så gungar muren med, åtminstone övre delen. Ungefär som man kunde förväntat sig av en lång hög stenar staplade på varandra.

Längst upp tänkte jag försöka få lite större stenar. Dels för att det ska se bra ut och dels för att få ordentligt med tryck på stenarna under. Bilden nedan visar färdigt utkast för avslutet på sidan som ska följa markens lutning. Här blir det uppenbart att det behövs bruk eller lim. Detta eftersom de stora stenarna längst upp sträcker sig över mer än två underliggande stenar. Som jag ser det är det omöjligt att få tryck på alla genom att stapla lösa stenar. Jag är ganska säker på att jag läst i någon annan tråd om naturstensmurning att man kan använda någon typ av bruk för krönet. Jag hittar dock inte tråden.

Ett annan potentiellt problem är att jag tappat så mycket djup i stenarna när jag byggt på höjden att de större stenarna på krönet hänger ut i luften på baksidan. Det gör ju inte direkt att det känns stadigare. Jag får för mig att det ska fungera eftersom det ska fyllas på baksidan. Helt säker är jag inte.

En nylagd naturstensmur som når en meter hög i ett trädgårdsprojekt, utan bruk.
Skapa konto

En ojämnt staplad naturstensmur som når en meter i höjd vid en backe, med marktrycksbekymringar.
Skapa konto

• Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Kan du inte limma med stenlim, typ Illbruck PU700?

J JonteH skrev:
Kan du inte limma med stenlim, typ Illbruck PU700?
Jag vet inte. Jag har aldrig provat stenlim. Dock behöver limet, eller bruket, fylla ut lite höjdskillnader i lagret under och se till det blir tryck på alla stenar. Jag får för mig att stenlim är för flexibelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.