Jag är rätt säker på att
J Joelbitar13 skrev:
Hej!

jag körde detta när jag byggde en mur, inte alls lika hög och står inte emot något vidare marktryck. Och den är bara en vinter gammal.

[länk]

ser väldigt snyggt ut iaf, grymt bra jobbat.
Hej,
Det vore ju en väldigt enkel lösning om inte annat. Om det inte dyker upp några invändningar från någon som kan så blir det nog så.

Tack så mycket. Det blir nog helt ok om den bara står kvar när vi fyllt emot. En duktig kallmurare skulle nog fnysa åt resultatet. Det blir en del håligheter och ojämnheter som nog skulle ha gått att undvika med bättre kunnande och tålamod.

Du skulle kunna shimsa stenarna med lite bruk, mest för att få dom i höjd och nivå.

Trixet med torrstapling är att du ska ha ett väldränerande lager under det man kan justera stenarna över tid. Passa på att sätta små skavallerrör nedtill så att eventuellt vatten har någonstans att ta vägen. Och helst låter du markytan gå ut över krönstenen (?) så att vatten helst inte ansamlas bakom muren utan rinner över.

• Gilla
Dlofgren
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Du skulle kunna shimsa stenarna med lite bruk, mest för att få dom i höjd och nivå.

Trixet med torrstapling är att du ska ha ett väldränerande lager under det man kan justera stenarna över tid. Passa på att sätta små skavallerrör nedtill så att eventuellt vatten har någonstans att ta vägen. Och helst låter du markytan gå ut över krönstenen (?) så att vatten helst inte ansamlas bakom muren utan rinner över.
Hallå,
Underlaget är i botten ca 20 cm 8-16, under hela plattan till uteköket och en bit utanför muren. Innan jag började med muren la jag it en markduk och fyllde ca 15 cm närmast plattan. Detta för att få understa stenen några cm under plattans överkant. Jag valde att fylla med 0-18 för att få det stabilt. En bit bakom muren är singeln fortfarande i dagen.

Jag har beställt bil och släp med 16-32 för att fylla närmast muren. Jag tänker att det är en bra idé att kosta på ett rejält skikt. Att det ska bli vatten stående bakom muren låter osannolikt. Man ser ju rakt igenom den i de flesta skarvarna. Dessutom kan vattnet rinna ner i dräneringen under plattan.

Vilken typ av bruk skulle du satsa på? Något bruk eller lim kommer jag att behöva ta till för att få de översta stenarna att ligga still. Även för att få tryck på alla stenar under när jag har långa stenar längst upp.

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Som rubriken antyder har jag bestämt mig för att anlägga en stödmur av skifferblock från offerdalskiffer. Muren ska vara en så kallad kallmur som staplas utan bindemedel. Jag har sökt mycket efter trådar av folk som gjort samma sak tidigare men utan lycka. Därför tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter här och förhoppningsvis få en del bra hjälp av forumet. För i ärlighetens namn har jag inte exakt koll på hur detta ska gå till. Men hur svårt kan det vara?

Även om jag inte har börjat har jag kommit en bit på väg. I somras var vi i, i samband med en tripp till Åre, och besökte Jörgen Berglund som driver offerdalsskiffer. Han visade både stenen, själva stenbrottet och hästgården dom driver på samma fastighet. Det var en mycket lyckad och trevlig tripp. Det var av en ren slump jag upptäckte att dom säljer direkt till privatpersoner, för ungefär hälften av vad det kostar på stenfirmorna på nätet.

Efter besöket har jag skissat och funderat och tillslut landat i en beställning av 8 lådor a ca 3kvm murblock Blocken är av varierande mått med djupet 20-40 cm. Mängden är lite av en chansning då inte riktigt spikat hur muren ska se ut. I grova drag kommer den att bli ca 1 meter hög, svängd eller vinklad och ca 15 meter lång.

Nedan hittas bild på nuläget samt ett grovt utkast på mur. Hoppas det hittar hit kompetenta mänskor som kan bidra med både estetiska och tekniska råd under resans gång.

[bild]

[bild]

[bild]
Kallmurar brukar vara uppbyggda med två parallella stenmurar, så nära som möjligt. Vissa stenar ska vara genomgående, dvs binda ihop de två murarna. Mellanrummet fyllls med småsten. På toppen läggs stenar så att inte vatten kommer in i hålrummet (som är fyllt med småsten).

• Gilla
tompa_62
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Kallmurar brukar vara uppbyggda med två parallella stenmurar, så nära som möjligt. Vissa stenar ska vara genomgående, dvs binda ihop de två murarna. Mellanrummet fyllls med småsten. På toppen läggs stenar så att inte vatten kommer in i hålrummet (som är fyllt med småsten).
Så är det i många fall men inte för stödmurar av skiffer. Inte enligt leverantören och av skiffer och den info jag hittat på nätet.

N nybyggarn3 skrev:
Så är det i många fall men inte för stödmurar av skiffer. Inte enligt leverantören och av skiffer och den info jag hittat på nätet.
Jag hade nog fyllt på bakom efter hand och lagt en del längre stenar "på tvären", in i muren, för att få mer stabilitet. Men det är väl lite sent att komma med det nu vad jag kan se... Och jag vet inte om det är vettigt heller.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tompa_62 skrev:
Jag hade nog fyllt på bakom efter hand och lagt en del längre stenar "på tvären", in i muren, för att få mer stabilitet. Men det är väl lite sent att komma med det nu vad jag kan se... Och jag vet inte om det är vettigt heller.
Helt klart lite sent:) Inte heller ett tipps jag fått innan för denna typ av mur så jag vet inte om det hade varit bra. Ftpn början var jag inne på att fylla en gång efter halva höjden, för att jag var rädd att muren skulle tippa utåt. Det har dock inte varit ett problem. Det går även fint att sitta på delen som är ca 0.8 meter hög och ta en kall.

AXS
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Jag bearbetar inte stenarna i onödan. Det hade säkert gått att få en tätare och snyggare mur om man modifierade stenarna men jag tycker att det är nog drygt ändå. Mitt mål och fokus är att muren ska bli färdig och hålla. Det senare känns inte alldeles självklart.

Vad menar du med något mjukt, lim? Något måste jag ha om jag om muren ska bli stabil längst upp.
Kalkbruk är mjukare än cementbaserat bruk. C-bruk är en blandning som är ganska lätt att få tag på.

Men börja inte med bruk i själva muren, det tror jag inte på alls.

AXS AXS skrev:
Kalkbruk är mjukare än cementbaserat bruk. C-bruk är en blandning som är ganska lätt att få tag på.

Men börja inte med bruk i själva muren, det tror jag inte på alls.
Tack för svar. Det kanske kan vara något.

Bruket ska bara användas för att få översta lager att ligga still, med tryck på alla underliggande stenar.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Apropå återfyllnad är min teori att muren garanterat skulle stå för alltid om man man återfyllde med enbart 16-32, förutsatt att det står kvar efter arbetet. Detta eftersom materialet inte påverkas av stora mängder nederbörd och frysning.

Nu vet jag inte om min teori stämmer men baserat på den tänker jag återfylla med generösa mängder makadam. Minst 1 meter.

N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Underlaget är i botten ca 20 cm 8-16, under hela plattan till uteköket och en bit utanför muren. Innan jag började med muren la jag it en markduk och fyllde ca 15 cm närmast plattan. Detta för att få understa stenen några cm under plattans överkant. Jag valde att fylla med 0-18 för att få det stabilt. En bit bakom muren är singeln fortfarande i dagen.

Jag har beställt bil och släp med 16-32 för att fylla närmast muren. Jag tänker att det är en bra idé att kosta på ett rejält skikt. Att det ska bli vatten stående bakom muren låter osannolikt. Man ser ju rakt igenom den i de flesta skarvarna. Dessutom kan vattnet rinna ner i dräneringen under plattan.

Vilken typ av bruk skulle du satsa på? Något bruk eller lim kommer jag att behöva ta till för att få de översta stenarna att ligga still. Även för att få tryck på alla stenar under när jag har långa stenar längst upp.
Rejält! Jag skulle rådfrågat leverantören om vilket bruk dom rekommenderar till skiffer.

Wow vad snyggt!!!! Vilket ställe! Vad är det för sand du har där? Är det naturligt på plats, eller har du lyckats köpa den nånstans ifrån?

rampante rampante skrev:
Wow vad snyggt!!!! Vilket ställe! Vad är det för sand du har där? Är det naturligt på plats, eller har du lyckats köpa den nånstans ifrån?
Tack för uppdateringen. Jo, det är riktigt fint så här års. Sanden är naturligt på platsen.

Går det att förstärka med geo-duk ut från muren in i marken för att göra den stabilare? Obs, jag har aldrig byggt en mur själv =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.